E-peuk

26-08-2019 om 19:12 uur

Amerikaan mogelijk eerste dode door longziekte na roken e-sigaretten

In de Amerikaanse staat Illinois is een man overleden die een ernstige longziekte ontwikkelde door het vapen. Daarmee is hij vermoedelijk de eerste Amerikaanse dode die is overleden door e-sigaretten. De exacte leeftijd van de man is niet bekendgemaakt. Volgens Sky News was hij tussen de 17 en 38 jaar oud.
Vorige week maakten de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) bekend dat er in de VS zeker 193 mensen zijn met ernstige luchtwegaandoeningen als gevolg van het vapen. In veel gevallen gaat het om tieners en jongvolwassenen. Wetenschappers van de CDC weten nog niet of de longproblemen het gevolg zijn van de apparaten die vapers gebruiken of bijvoorbeeld van specifieke ingrediënten die worden toegevoegd aan de e-sigaretvloeistof.
De Washington Post berichtte dit weekend over een 20-jarige jongen uit de staat Utah die deze zomer ernstig ziek werd – volgens zijn artsen door het gebruik van e-sigaretten. Alexander Mitchell had twee beademingsapparaten nodig om in leven te blijven. Hoewel de jongen inmiddels redelijk is hersteld, is zijn longcapaciteit met een kwart afgenomen. Ook heeft hij problemen met zijn kortetermijngeheugen.

Bron: bnnvara.nl

Een longpatiënt uit de Amerikaanse staat Illinois is afgelopen week overleden door een ziekte die vermoedelijk is veroorzaakt door het roken van e-sigaretten, meldt ABC News. Dit zou het eerste overlijdensgeval als gevolg van ziekte door elektronische sigaretten zijn.
De lokale gezondheidsdienst van Illinois meldde het overlijden, maar gaf geen details als de naam, leeftijd, afkomst en datum van het overlijden van de patiënt.
193 mensen uit 22 Amerikaanse staten zouden momenteel aan zware luchtwegaandoeningen als gevolg van elektronische sigaretten lijden, melden autoriteiten.
Of de ziekten daadwerkelijk door e-sigaretten worden veroorzaakt, is nog niet definitief vastgesteld en wordt nog onderzocht. Wel zijn alle 193 patiënten gebruikers van elektronische rookwaren en is uitgesloten dat het infectieziektes betreft.
Mogelijk gevaar e-sigaretten nog niet vastgesteld
Er zijn nog altijd veel verschillende opvattingen en studies over het mogelijke gevaar van e-sigaretten. Zo beweerde een Britse studie uit 2015 nog dat de elektronische rookwaren 95 procent minder gevaarlijk zijn dan normale sigaretten.
In 2018 stelde een onderzoek echter dat de e-sigaret mogelijk schadelijker zou zijn dan eerst werd vermoed, omdat bepaalde stoffen in de dampen van een e-sigaret immuuncellen kunnen beschadigen.
Eerdere studies wijzen ook op onder meer het mogelijk beschadigen van bloedvaten en het hinderen van wondgenezing. Wetenschappers vonden ook sporen van lood en andere giftige metalen in dampen van e-sigaretten.

Bron www.nu.nl

Login of registreer om te reageren
27-08-2019 om 12:15 uur

Het navolgende schrijf ik strikt als privépersoon, en nadrukkelijk niet als moderator van het Longforum.

Ik sta volledig achter @balling in deze. Ik damp zelf al meer dan vier jaar en mijn huisarts en longarts zien daar geen probleem in. Er zijn miljoenen dampers. Als er echt structureel iets aan de e-sig en vloeistof zou mankeren dan zou je veel meer slachtoffers verwachten. Zeker omdat de FDA en de tabaksfabrikanten elk incident zover mogelijk zullen uitmelken. Ik herinner me één soortgelijk geval een paar jaar terug in Engeland. De patiënt vertelde de artsen dat hij zelf olie had bijgemengd. Of dat THC, CBD, smeerolie of hydraulische olie was, werd niet vermeld. Alles is mogelijk. Zie de nieuwste rage onder de Britse jeugd: kliko's in brand steken en met hun kop erboven gaan hangen. Het brandende plastic bevat een ingrediënt waarvan ze een kick krijgen. In Amerika denk ik dan meteen aan dealers die opzettelijk verontreinigde e-vloeistof verkopen. In Nederland heb je dat niet of nauwelijks, omdat dampen hier legaal is en de vloeistof van goede kwaliteit en relatief goedkoop is. Gelukkig benadrukken de Amerikanen dat er meer onderzoek nodig is voordat er conclusies kunnen worden getrokken. Goed gedaan Balling.

Login of registreer om te reageren
27-08-2019 om 12:29 uur
Reactie op balling

@Gwenny

Hoe bedoel u?
Wat zouden dan interne links zijn?

@balling
Ik denk dat @Gwenny doelt op het doorlinken naar volledige artikelen op externe websites. Het is tegenwoordig gebruikelijk (of misschien zelfs vereist?) om in plaats van de link een korte samenvatting te geven.

Login of registreer om te reageren
27-08-2019 om 13:27 uur
Reactie op Reuzenkakatoe

Ik damp zelf al meer dan vier jaar

Krijg nou wat!
Wist ik dat al of heb ik iets gemist?
Laat Mr. Michael dat niet weten.

Nu je de FDA aanhaalt:
Het verhaal van Scott Gottlieb, de laatste directeur van de FDA die eerst redelijk positief stond t.a.v. dampen en plotseling een draai maakte van 180º en regelingen invoerde die zowat de gehele vapingindustry in de VS dreigt te verwoesten, vervolgens z'n ontslag indiende om enkele maanden daarna CEO van Pfizer te worden.
(Fabrikant van nicotinepleisters, kauwgums, pillen en.........chemokuren).
Nu heeft de FDA een trackrecord wat corruptie aangaat (drugsverbod!) maar zo zout heeft men het zelfs in Amerika zelden gegeten.
In Europa is het trouwens niet veel anders.
Daar heeft de gezamenlijke lobby van de farmaceutische- en tabaksindustrie het bij de Europese Commissie gedaan gekregen om het dampen onder de tabakswetgeving te schuiven zonder dat er maar ook een grammetje tabak aan te pas komt. TPD (Tobacco Product Directive).
Het beruchte artikel in die wet waar het dampen als tabaksproduct wordt aangemerkt is zelfs letterlijk overgenomen uit een memo van die lobby). En de gehele gezondheidsindustrie loopt daar als makke schapen achteraan, bang dat men is subsidies en funding mis te lopen.
De eerste wet die de Britten na de Brexit gaan afschaffen, is de TPD.
Het Britse beleid is Evidence-based, het Europese is Intrest-based.

Het zou het Longfonds sieren alle banden met de commercie te verbreken, wil men nog enige geloofwaardigheid behouden.

Wat die links aangaat:
Ik heb nu geen tijd om dat allemaal te vertalen en als wetenschappelijk vertaler ben ik al helemaal niet in de wieg gelegd. Ik zal kijken wat ik in de komende dagen kan doen.
Het is overigens wel raar dat er niet extern mag worden doorgelinkt aangezien het grootste gedeelte van de wetenschappelijke literatuur in het Engels is.
Anders wordt je afhankelijk van Nederlandstalige persberichten en die zijn, zacht uitgedrukt, niet altijd even correct (Zie het bericht op nu.nl).

Login of registreer om te reageren
27-08-2019 om 13:48 uur
Reactie op Gwenny

@Balling is niet erg alleen externe links mogen we niet op de site zetten, kan je dit anders doen ajb?

Sinds wanneer? We zetten toch vaak linkjes neer? Trouwens ik had ook 2 linkjes geplaatst en dat is opeens veranderd in teksten.

Login of registreer om te reageren
27-08-2019 om 13:55 uur
Reactie op Stefanie
Reactie op balling
Reactie op Stefanie
Ik ben oud dus noem ik het een e-peuk ;)

Iig. oud genoeg om eigenwijs te zijn............................... :D

Ik heb alleen maar meningloos en oordeelloos 2 linkjes geplaatst meer niet he.

Da's maar al te goed want anders.................... :D
Je kan wat dat aangaat zo toetreden tot de redactie van De Telegraaf.

Login of registreer om te reageren
Moderator
28-08-2019 om 10:24 uur
Reactie op Reuzenkakatoe
Reactie op balling
@Gwenny

Hoe bedoel u?
Wat zouden dan interne links zijn?

@balling
Ik denk dat @Gwenny doelt op het doorlinken naar volledige artikelen op externe websites. Het is tegenwoordig gebruikelijk (of misschien zelfs vereist?) om in plaats van de link een korte samenvatting te geven.

Yes dat bedoel ik!

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 12:20 uur

@Stefanie
Ook dampers kunnen een griepje of zelfs een longontsteking oplopen.
Evenals perfect gezonde mensen.
Wat zorgelijk is, is dat het direct met dampen in verband wordt gebracht en ook de doden in Amerika daaraan worden gelinked. Dat waren dus drugsdoden en GEEN dampdoden. Zou me niets verbazen als later blijkt dat er ook in Nederland (thuis) geknoeid wordt met vullingen etc......en dat die "ziektegevallen" waar nu zo hoog over van de toren geblazen wordt een heel andere oorzaak hebben. Daar hoor je dan verder in de media niets meer over.
Opvallend is ook dat er van de Nederlandse gevallen geen details zijn bekend gemaakt (komt dat goed uit, die privacy). Veel insinueren maar niets bewijzen.
Maar ja, dat krijg je met een geprivatiseerde gezondheidszorg die gebaseerd is op (financiële) belangen ipv. wetenschappelijk bewijs.
Nog opvallender is dat door artsen er opgeroepen wordt tot het verbieden van de damper terwijl men tabak ongemoeid laat. Over prioriteiten en belangen gesproken.

Login of registreer om te reageren