Acute bronchitis

26-08-2019 om 10:40 uur

Beste,

Na een griep twee weken geleden heb ik helaas acute bronchitis opgelopen. Ten tijde van de acute bronchitis heb ik de eerste dagen nog gerookt aangezien ik niet wist dat ik acute bronchitis had. Inmiddels ben ik echter al 11 dagen gestopt met roken. Inmiddels gaat het al stukken beter en is mijn hoest nagenoeg weg, ik blijf echter wel perioden van benauwdheid houden, de ene dag minder en de andere dag weer meer. Is dit normaal en zo ja hoelang kunnen deze klachten blijven duren?

Login of registreer om te reageren
26-08-2019 om 11:46 uur

Echt goed van je dat je gestopt bent! Super!
Die benauwdheid kan nog wel even duren, vaak na het stoppen zelfs even wat meer, je kunt ook ineens meer gaan hoesten, je longen moeten zich schoonmaken, zo kun je t een beetje zien.
Maar vertrouw je t niet dan ff naar huisarts toe , sterkte en groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
26-08-2019 om 13:33 uur

In sigaretten zitten toevoegingen zoals hoestonderdrukkers en luchtwegverwijders.
Die mis je nou maar uiteindelijk moet het toch wel beter worden.
Succes met stoppen!

Login of registreer om te reageren
26-08-2019 om 13:39 uur

Bijna 12 dagen, heel goed van je! Veel water drinken, en als je trek krijgt even wat gaan doen. Het is maar even dat gevoel. Worteltje kauwen enz.
Succes!

Login of registreer om te reageren
27-08-2019 om 07:20 uur

Beste Suzan850,

Fijn dat het al stukken beter met je gaat. Ik sluit me aan bij de reacties hierboven.
Aanvullend op alle goede informatie en leuke reacties hierboven kun je ook nog op de website van het Trimbosinstituut lezen hoe het allemaal werkt als je stopt met roken: https://www.rokeninfo.nl/publiek
Sterkte me het volhouden:-)

Met vriendelijke groet
advieslijn

Login of registreer om te reageren
27-08-2019 om 09:26 uur

Bedankt voor alle lieve reacties! Dat geeft zeker moed om vol te blijven houden, daarnaast heeft het benauwd zijn me laten zien dat het roken me dat absoluut niet waard is om
op latere leeftijd COPD of iets dergelijks te kriigen. Ik ben 23 dus wat dat betreft ruim op tijd! :)

Login of registreer om te reageren
27-08-2019 om 09:57 uur

@Suzan850, dat doe je heel goed, copd is een nare, slopende ziekte, nu stoppen wat je al doet kan veel narigheid voorkomen, echt superknap van je, succes!!!

Login of registreer om te reageren
27-08-2019 om 10:06 uur

Ja dat is het zeker! Hiervoor nooit iets aan mijn longen gehad dus stond er ook nooit bij stil. Bizar dat daar acute bronchitis voor nodig is geweest eigenlijk nu ik er zo over nadenken maar goed ik heb mijn lesje wel geleerd!

Login of registreer om te reageren
27-08-2019 om 10:24 uur

@"Longfonds Advieslijn"

De informatie over de verschillende hulpmiddelen om te stoppen met roken die het Trimbosinstituut verstrekt, is op zin minst onvolledig en op sommige punten misleidend.

Zo wordt de e-sigaret (dampen of vaping) als stopmiddel op de openingspagina opzichtig verzwegen terwijl internationale kennis over de effectiviteit als stopmiddel volledig wordt genegeerd.
Na enig zoekwerk wordt gesproken over de "rook" uit e-sigaretten (dampen of vaping) terwijl er geen verbranding en dus geen rook wordt geproduceerd. Ergens anders wordt dat weer wel correct vermeld.
Verwarrend en onvolledig.

Men beroept zich verder op een internationaal uiterst discutabel onderzoek van het RIVM waarin expliciet door de opdrachtgever (overheid!) is gevraagd om de schadelijkheid van de e-sigaret aan te tonen.
Een meer bias-onderzoek kun je niet krijgen en is een aanfluiting voor de wetenschappelijke methode.

Jammer dat het Longfonds en het Trimbos hier hun wetenschappelijk fundering en daarmee het vertrouwen, te grabbel gooien.

Login of registreer om te reageren