Afbouw fostair 200/6

28-07-2019 om 18:36 uur

Goedenavond,
Ik gebruik nu 1,5 week fostair 200/6 2 pufjes 2 keer per dag. Sindsdien gaat het heel goed en ik gebruik ventoline alleen voor hardlopen. Daarvoor was het 2-3 keer per dag. Mijn longarts zei dat ik na 2 weken gebruik van fostair mijn dosis kon halveren als ik merk dat ik ventoline niet meer nodig heb. Echter ben ik een beetje bang dat niet genoeg heb aan 2x1 pufje fostair. Kan ik in dit geval nog een paar weken 2X2 pufjes doen? Na hoe lang is het aangeraden om de dosis te minderen bij gebruik van langwerkende inhalatiemedicijnen?

Alvast bedankt
Suzanne

Login of registreer om te reageren
28-07-2019 om 19:05 uur

En als je 2x per dag 1x puft? Dan halveer je ook maar krijg je nog wel 2x per dag binnen. En als je merkt dat 1x niet genoeg is dan kan altijd nog een tweede keer puffen toch? Of je begint ‘s ochtends met 2 pufjes en je tweede keer doe je er 1 en kijk je hoe dat gaat?

Login of registreer om te reageren
28-07-2019 om 19:46 uur

Ja klopt mijn idee is ook om 1 keer te puffen sochtends en 1 keer savonds... ik denk dat ik psychisch een beetje bang ben dat ik dan niet voldoende spul binnenkrijg en dat ik weer erg benauwd word maar dan kan ik idd nog extra puffen... zal wel fijn zijn als ik minder moest gebruiken en hetzelfde effect had natuurlijk:) na jaren benauwdheid gaat het sinds fostair heel erg goed en wil het natuurlijk zo houden :)

Login of registreer om te reageren
28-07-2019 om 19:52 uur

Ik vind na twee weken wel heel snel om af te bouwen, zeker als je van zo ver komt. Je kan proberen van 2x2 naar 4x1 en dan merk je snel genoeg of je een puf over kunt slaan en naar 2x1 kan.

Login of registreer om te reageren
28-07-2019 om 20:28 uur

@Daantje mee eens dat het snel is. Bij kwamen ze dat ik het na een week mocht proberen afbouwen van 4x2 naar 2x2 vond ik ook heel snel toen!
Die van 4x1 vind ik ook een goede, had ik zelf nog niet aan gedacht:)

Login of registreer om te reageren
28-07-2019 om 20:33 uur

Maar Daantje en Nckii, de longarts zegt dat ze na 2 weken mag halveren. Ik denk dat de arts haar kent en haar goed advies geeft.
dus ik zou het advies van de arts volgen, en bij angst (wat heel begrijpelijk is!) overleggen met huisarts longverpleegkundige of longarts.

Login of registreer om te reageren
28-07-2019 om 20:54 uur

Susanne, is je uitgelegd hoe fostair werkt?
Er zitten 2 medicijnen in dit pufje.

Een middel erin dat zorgt dat je longen beschermd wordt, dat laagje moet in je longen gelegd worden en duurt 2 weken tot 2 maanden voordat dit volledig werkt.
Het andere stofje zorgt ervoor dat je longen voor 12 uur open gaan staan (ventolin doet dit maar uur). Dus 2x op een dat een pufje zorgt ervoor dat je longen 24 uur lang open staan. (en bij 3x daags ventolin is dit maar 12 uur)

Login of registreer om te reageren
30-07-2019 om 13:12 uur

Dag Suzanna88,

Fijn dat het goed met je gaat. Ik begrijp dan ook dat je huiverig bent om het gebruik van Fostair te halveren. Op zich is het gebruikelijk om het advies van de longarts op te volgen. Maak je je toch te veel zorgen, neem dan contact op met je longarts of je huisarts hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
22-08-2019 om 17:49 uur

Hoi! Ik heb uiteindelijk wel een beetje langer, 2,5 weken gewacht maar sindsdien doe ik 1 puf 2 x per per dag van foster en dat gaat eigenlijk prima! Ventoline gebruik ik echt bijna nooit alleen misschien als ik buiten ga hardlopen maar op de band kan ik zonder. Groetjes!

Login of registreer om te reageren
22-08-2019 om 18:48 uur

Van dit berichtje word ik blij susanna88. Super

Login of registreer om te reageren
22-08-2019 om 19:03 uur

Wauw wat een super nieuws! Dank dat je het liet weten:D

Login of registreer om te reageren