Voorzetkamers lekken!

21-08-2019 om 11:28 uur

Hallo allemaal,

Ik gebruik Fostair, salbutamol en ipratropiumbromide via een voorzetkamer. In eerste instantie met de OptiChamber Diamond (Philips). Nu 4 maanden gebruik viel het me op dat de kamer lekt bij de aansluiting met de inhaler. Als ik het medicijn in de voorzetkamer spuit, onstaat er een 'medicijnwolkje' buiten de voorzetkamer aan de kant waar de inhaler erin zit. Met Fostair zag ik het het ergst. De LVP en de longarts heb ik het laten zien, en die zeggen dat het niet goed is. Ik ben nu alles behalve onder controle maar de longarts heeft nu dus geen idee hoeveel medicijn ik binnenkrijg.
Dus bij de apotheek geweest en een nieuw exemplaar van de Optichamber gekregen - zelfde probleem maar ietsje minder. Maar ik vermoed dat dat in de loop der tijd gauw erger wordt. Met de apotheker ook de oude en de nieuwe OptiChamber nagelopen maar niks gevonden qwa lekje of aansluitproblemen.... Dus ik wilde de Aerochamber proberen.
Ik kon geen ander merk (de Aerochamber) vergoed krijgen, daarover loopt nog gedoe met de verzekeraar (altijd hetzelfde liedje). Dus zelf maar de Aerochamber op internet besteld, ik ben namelijk al zo lang aan het tobben met instellen en het helemaal zat. Maar nu raad je het al... ook hierbij precies hetzelfde verhaal.
Ik weet niet meer waar ik nu heen moet of wat ik moet doen. Het is toch te bizar voor woorden?
Daarom mijn vraag - is er iemand die dit herkent, of aan de hand heeft (gehad)? Bestaan er nog andere voorzetkamers / oplossingen voor aerosol toedoenen met 'doorademen'? Help!

Login of registreer om te reageren
21-08-2019 om 15:57 uur

Ik vind het filmpje niet duidelijk maar houd je je puffer niet vast tijdens het inhaleren? Dan blijft ie er misschien beter inzitten. Ik zou je hele inhalatietechniek eens laten controleren bij de apotheek of longverpleegkundige.

Login of registreer om te reageren
22-08-2019 om 05:52 uur

@Daantje, dat maakt niet uit. Ik hou de puffer altijd vast en zag evengoed een wolkje de lucht ingaan.

Login of registreer om te reageren
22-08-2019 om 08:39 uur

Bedankt voor de reacties. Het aantal pufjes kan natuurlijk ook uitmaken, dat we daar niet aan dachten... Ik gebruik inderdaad de laatste tijd tussen de 6 en 18 pufjes per dag... Wel heel raar dat niemand van de apotheek dat aangeeft, en nog sneuer dat je er idd maar 1 of 2 per jaar vergoed krijgt (ik 1).
Verder heb ik probeert om wel en niet de puffer vast te houden maar dat maakt eigenlijk niet uit en is ook best lastig haha, 1 hand voor de aero chamber en de andere ben ik kwijt om de puffer in te drukken die ik dan dus inderdaad ook beethoudt met mijn duim onder en mijn wijsvinger om te drukken.
Mijn inhalatietechniek is pas helemaal doorgesproken met de LVP, en dat is dus ook dat we ondanks correcte techniek voor het eerst vaststelden dat hij lekt.

Login of registreer om te reageren
22-08-2019 om 08:41 uur

ps. de vortex heeft dus geen fluitje oid of een flapje wat beweegt? maar meestal adem ik 5x (langzaam!) in en uit per pufje dus dan heb ik denk ik wel alles binnen.
Wat me wel handig lijkt van de vortex, voor zover ik op de plaatjes keek, is dat de puffer aansluiting anders is. Die van de Optichamber en de Aerochamber zijn qwa rubber en vorm precies hetzelfde (alleen andere kleur). De vortex leek op de foto's anders. Ben benieuwd.

Login of registreer om te reageren
22-08-2019 om 12:06 uur

Hier gebruik ik al jaren de foster en salbutamol met de aerochamber. Het is mij nog nooit opgevallen. Mijn zoon puft seretide en salbutamol met de aerochamber maar bij hem is het mij ook niet opgevallen.
Qua garantie zijn ze ook niet top hoor, de vorige van mijn zoon was binnen een half jaar kapot. Althans de ring aan de achterkant lubberde, ik kreeg ook geen nieuwe en garantie was het ook niet volgens hun. (De mijne was op dat moment een jaar oud en zelfs die lubber niet zo erg). Na al het gedoe heb ik zelf maar een nieuwe aangeschaft.
Ik hoop dat dat ze bij jou wat coulanter zijn.

Login of registreer om te reageren
29-08-2019 om 20:40 uur

Het filmpje kan ik niet zien, maar ik vermoed dat ik begrijp wat je wilt laten zien.

Mijn ervaringen met voorzetkamers
Volumatic
Deze lekt nooit bij mij.
Aerochamber
Vooral met de eerste exemplaren had ik goede ervaringen. Het lekken herken ik van de laatste twee exemplaren. Bij de laatste die ik gebruikte, viel bij veelvuldig uiteindelijk dat zwarte dingetje aan de achterkant er telkens uit. Dus nog meer lekken.
OptiChamber
Hierbij komt de puf er aan de voorkant direct uit als ik eerst de puf erin spuit en daarna pas mijn mond om de voorzetkamer doe. Kwam ik bij toeval achter.

Bij lekkende voorzetkamers ben ik extra alert op tijdige vervanging. Als de voorzetkamer teveel lekt, pak ik bij twijfel een extra puf en/of inhaleer ik zonder voorzetkamer als ik daarvoor voldoende kracht heb.

De Vortex is al aangegeven als alternatief en heb je al besteld als ik het goed las.
Meer ken ik er niet.
Hopelijk werkt de Vortex naar wens.

Login of registreer om te reageren