Voorzetkamers lekken!

21-08-2019 om 11:28 uur

Hallo allemaal,

Ik gebruik Fostair, salbutamol en ipratropiumbromide via een voorzetkamer. In eerste instantie met de OptiChamber Diamond (Philips). Nu 4 maanden gebruik viel het me op dat de kamer lekt bij de aansluiting met de inhaler. Als ik het medicijn in de voorzetkamer spuit, onstaat er een 'medicijnwolkje' buiten de voorzetkamer aan de kant waar de inhaler erin zit. Met Fostair zag ik het het ergst. De LVP en de longarts heb ik het laten zien, en die zeggen dat het niet goed is. Ik ben nu alles behalve onder controle maar de longarts heeft nu dus geen idee hoeveel medicijn ik binnenkrijg.
Dus bij de apotheek geweest en een nieuw exemplaar van de Optichamber gekregen - zelfde probleem maar ietsje minder. Maar ik vermoed dat dat in de loop der tijd gauw erger wordt. Met de apotheker ook de oude en de nieuwe OptiChamber nagelopen maar niks gevonden qwa lekje of aansluitproblemen.... Dus ik wilde de Aerochamber proberen.
Ik kon geen ander merk (de Aerochamber) vergoed krijgen, daarover loopt nog gedoe met de verzekeraar (altijd hetzelfde liedje). Dus zelf maar de Aerochamber op internet besteld, ik ben namelijk al zo lang aan het tobben met instellen en het helemaal zat. Maar nu raad je het al... ook hierbij precies hetzelfde verhaal.
Ik weet niet meer waar ik nu heen moet of wat ik moet doen. Het is toch te bizar voor woorden?
Daarom mijn vraag - is er iemand die dit herkent, of aan de hand heeft (gehad)? Bestaan er nog andere voorzetkamers / oplossingen voor aerosol toedoenen met 'doorademen'? Help!

Login of registreer om te reageren
21-08-2019 om 11:44 uur

Je video is privé en niet beschikbaar. Ik herken het niet maar gebruik de aerochamber alleen voor ipratropium en atimos. Als je het al hebt bij een nieuwe dan komt het niet door uitlubberen ofzo. Zit je puffer er goed in? Je kan de vortex voorzetkamer nog proberen.

Login of registreer om te reageren
21-08-2019 om 11:54 uur

Ik heb gemerkt als ik de foster niet helemaal secuur in de aerochamber doe dat er dan inderdaad wat medicatie lekt. Net nog een keer getest maar heb het nu niet en gister zag ik het inderdaad wel, wellicht omdat ik niet helemaal helder was toen.
Ik heb het ook alleen bij de foster gemerkt, dus wellicht moet je hem er echt wat beter in stoppen en heb je het dan niet meer.
De foster is van alles wat ik heb gebruikt ook de krachtigste dus ik denk dat het daarom bij die meer opvalt.

Login of registreer om te reageren
21-08-2019 om 12:07 uur

Kunnen jullie hem nu wel zien?
En ik heb inderdaad echt heel diep erin geduwd, verder kan niet. De apotheek constateert het ook keer op keer met diverse Optichambers en verschillende examplaren Fostair en Ipra.
Verder klopt het inderdaad dat de Fostair meer druk heeft, dat voel/hoor je heel erg. Maar ook daarbij heeft de fabrikant van de Aerochamber (die ik net belde) gezegd dat die probleemloos zou moeten werken met de Fostair.
De apotheker zegt dat inderdaad dat ik ook de Volumatic nog kan proberen, en zoals hier gezegd de Vortex.
Maar het wordt echt een dure (en ongezonde...) 'hobby' zo..

Login of registreer om te reageren
21-08-2019 om 13:21 uur

Ik heb het met de Aerochamber ook gehad. En ik denk dat het bij mij komt omdat de voorzetkamer te lang is gebruikt. Waardoor de rubberen ring slap wordt. Ik heb een nieuwe genomen en nu is het weer goed.

Wat ik ook weleens heb gemerkt dat sommigen mondstukken moeilijker erin gaan. Dan moet je echt flink duwen. Kan niet zeggen welke, want je krijgt soms verschillende merken van de apotheek.

Login of registreer om te reageren
21-08-2019 om 14:03 uur

nee, ik herken het niet
gebruik foster en serevent met arochamber

Login of registreer om te reageren
21-08-2019 om 14:59 uur

Het zal wel aan mij liggen maar zie niks aan t filmpje dat er iets lekt, of ben ik nu kippig en kijk ik verkeerd, tis zo kort en zie niks bijzonders gebeuren
Weet niet eens waar t moet lekken dan, voorkant bij mond of achterkant ingang?
Zal er eens op letten.

Login of registreer om te reageren
21-08-2019 om 15:31 uur

Aan de achterkant bij de medicijn ingang. Het is heel lastig te filmen met maar 1 hand voor de medicijnen, maar je ziet het gelijk aan het begin van het filmpje. Helderheid iets hoger is duidelijker :)
Die van het filmpje heb ik sinds gister. Dus daar is het aanwezig maar nog niet zo erg als de oude. De oude wordt helaas opgestuurd dus dat kan ik niet laten zien. Dus nieuw/oud maakt niet uit en ze zouden toch een jaar moeten gaan.. of gebruiken jullie ze sowieso korter?
Ik heb nu een Vortex besteld..

Login of registreer om te reageren
21-08-2019 om 15:53 uur

@josie87 voorzetkamers zijn gemaakt op 4 pufjes per dag dan gaan ze een jaar mee, dus bij 8 pufjes per dag heb je er al 2 nodig en zo verder. Maar je krijgt er vaak maar max 2 van de zorgverzekeraar, tenzij je een apotheek hebt die een vieze aerochamber niet vindt kunnen moet je ze dus zelf bijkopen. Ik heb vorig jaar wel bijna een jaar met die van mij gedaan en hij was ook niet echt uitgelubberd. Ik kreeg uiteindelijk in december een nieuwe in het ziekenhuis, omdat hij te vies was (pufte tot 16x per dag dus best logisch dat hij na 11 maanden enorm vies is!).
De vortex geeft overigens niet aan of je goed inhaleert dan weet je het alvast:)

Login of registreer om te reageren
21-08-2019 om 15:57 uur

Ik heb t ook wel ns gezien met m'n foster dat er een wolkje ontsnapt.

Login of registreer om te reageren