Atrovent en Foster

18-08-2019 om 08:56 uur

Waar ik eigenlijk nooit echt een antwoord heb gehad is hoeveel tijd er tussen 2 inhalaties van 2 verschillende medicijnen moet liggen. In mijn geval dus de Atrovent en de Foster. Ik moet ze beide 's morgens en laat in de middag, rond etenstijd innemen. 's avonds neem ik ze niet een omdat dat mijn nachtrust beinvloed.

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 15:51 uur

@Nckiie, de oxis in de Foster is n lang werkend luchtwegverwijder. Aangezien ventolin en atrovent snelwerkende zijn, die eerst bij meerdere puffers op een moment. Atrovent en ventolin zijn ook gebruikelijk als noodmedicatie en zodoende dus snel maar kort werkend. Bij gebruik van deze middelen als eerste puf gaan de luchtwegen mooi open en kan t corticosteroid met evt langwerkend luchtwegverwijdend middel goed diep geïnhaleerd worden. Zo heb ik t geleerd en lijkt min t meest logisch ook. Heb ipramol als noodmedicatie ook en niet bv oxis of Foster..
Mijn arts zei destijds, theoretisch moet er n half uur tussen zitten maar dat is onhandig, vijf minuten is ook goed. Anders vergroot t de kans op vergeten als er meer tijd tussen en dus op medicatieontrouw met alle gevolgen van dien!

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 16:01 uur

Dat zei ik ook inderdaad, maar daar werd gezegd dat dit net zo goed werkt en ik moet zeggen dat ik geen verschil merk:)

@Milly atrovent is helaas niet snelwerkend wel kortwerkend. Atrovent duurt 15-30 minuten voordat het werkt terwijl Salbutamol binnen 5 minuten al werkt. En de formoterol uit foster werkt ook binnen 5 minuten alleen wel 8-12 uur.
Nou is mijn vertrouwen in HH niet zo heel groot meer dus zou best kunnen dat ze de boel bij elkaar hebben gelogen:p
Dus vandaar dat je eerst kortwerkend neemt en daarna degene die langer de tijd nodig heeft.
En met 5 minuten werkt de atrovent echt nog niet, dus maakt het dan niet uit of je hem ervoor of erna neemt lijkt mij dan.

Zelf puf ik in de ochtend: foster, spiriva, atrovent verneveling en als ik het echt niet trek voor dit alles nog de berodual. De artsen en meerdere verpleegkundigen in Heideheuvel hebben mij dir zo aangeleerd, terwijl ik hiervoor ook dacht: eerst de atrovent en spiriva want in de foster zit een cortico dus die als laatste, maar omdat de luchtwegverwijder uit foster sneller werkt moest ik die eerst nemen. En dat klonk ook wel logisch:p

Het is zo wel duidelijk dat er landelijk dus geen eenduidig protocol is en dit per zkh en evt zelfs revalidatiekliniek verschilt, wel interessant. Wellicht zouden ze daar eens energie in kunnen steken om uit te testen wat nou echt beter is en daar een landelijk protocol voor maken ofzo?

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 16:45 uur

@Nckiie, atrovent werkt binnen 15 minuten das in mijn optiek wat anders dan na 15 min.. Heb t voor de zekerheid opgezocht op t web, ging ook twijfelen;) Bij mijn weten is t enige verschil dat je van atrovent niet zulke hartkloppingen krijgt net als bij ventolin.
Ik heb over medicatiegebruik altijd eenduidige antwoorden gehad van huisarts, longarts, longvpk. Dat zowel in Nederland als in Zwitserland. Dus ik vernevel eerst ipramol, dan puf ik Foster en s avond dan als laatste Spiolto..
Jammer dat je in HH slechte ervaring hebt! Omdat ik meedeed aan t 'hooggebergte versus laaglanden onderzoek' ben ik er alleen geweest voor LF, 6 min test en vragenlijsten, toen waren de contacten erg wisselend van niveau en kreeg ik soms dingen te horen over mn LF die kant nog wal raakten. De fysio vond ik wel erg kundig hoor! Meer ervaring heb ik niet maar vond t triest te lezen dat juist n expertisecentrum zo functioneerd blijkbaar.. Heel jammer, heb t meer gehoord nl..

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 16:53 uur

@Milly Gek dat heideheuvel dan totaal iets anders zegt... en ik dacht nou jullie zullen het wel weten want jullie staan goed aangeschreven. En het was er echt niet maar eentje, elke keer werd medicatie gecheckt hoe je het in nam door zowel de longartsen als verpleegkundigen waarvan ze dus ook in Davos zijn geweest.
Het is wel een feit dat de salbutamol veel sneller werkt dan de atrovent. Als ik testen met atrovent heb moet ik altijd minimaal een half uur wachten voordat het is ingewerkt, terwijl dit bij salbutamol 10 minuten is.
Ik heb overigens geen verschil gemerkt met foster, spiriva, ipraxa of andersom dus ik blijf het nu gewoon zo doen, zit toch al zo in mijn systeem want het is er daar soort van ingeramd:p ben nog net zo instabiel als toen ik het anders deed. Dus misschien heeft het dan ook niet zo’n enorm effect.
Blijf het gek vinden dat het blijkbaar toch verschilt. In het zkh had ik het inderdaad wel andersom aangeleerd, maar aangezien ze mij in het zkh ook leerden traplopen op inademing ipv uitademing dacht ik: wellicht is het een foutje, omdat het op de uitademing wordt geleerd in hh en dat wel echt veel beter gaat.

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 17:32 uur

@Nckiie, ook ik gebruikte altijd eerst de atrovent en dan pas de foster, ook in HH maar dit is al zowat 10 jaar geleden, HH is niet meer zoals toen merk ik al.
Nu neem ik eerst berodual en dan foster, zo is het mij verteld dat doe ik dan maar.
Je zou het eens na kunen vragen aan je longarts tzt of lvk wat zij adviseren en daar zou ik mij dan aan houden

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 18:04 uur

Ja ik neem berodual ook eerst en dan foster idd maar in berodual zit ook een snel en kortwerkende luchtwegverwijder verwant aan salbutamol. Maar de atrovent alleen dus na de foster:p
Aangezien ik geen verschil heb gemerkt doe ik het wel zo, maar blijf het wel raar vinden. Als ik weer eens bij de lvk ben zal ik het eens bespreken:)
En nee hh is zeker niet meer wat het geweest is als ik de vroegere verhalen moet geloven en die geloof ik wel:)

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 20:27 uur

@Nckiie : merk je dan eigenlijk een verschil tussen voor je revalidatie en na je revalidatie? Omdat ik hiervoor in het verkeerde land geboren ben, is revalideren voor mij niet mogelijk. Bijgevolg heb ik over de jaren enkel leren aanvoelen hoe ik dingen het best doe en vraag ik me dan ook altijd af hoeveel winst ik nog kan maken door weer fysiotherapie te doen.

Login of registreer om te reageren
20-08-2019 om 08:47 uur

@Tamia niet heel erg:( ik weet wel war beter hoe ik op mijn grenzen moet letten maar blijkbaar is dat niet genoeg om me stabiel te krijgen. En heb een duidelijker stappenplan en moet blijkbaar nog eerder aan de bel trekken dan ik al deed. En de revalidatie bestond uit veel meer dan alleen fysio, dat was slechts een klein onderdeel van de 5 redelijk volle dagen. Toch volg ik nog steeds fysio en vind ik het wel heel fijn:)

Login of registreer om te reageren
20-08-2019 om 10:26 uur

nckii: traplopen op inademing ipv uitademing

bij kracht is het uitademen

Login of registreer om te reageren
20-08-2019 om 10:37 uur

Traplopen lukt mij niet meer maar ik hebt zo geleerd bij hh en bij fysio: eerst inademen en dan uitademen terwijl je de treden beklimt (kracht) dan even desnoods stilstaan en inademen en weer uitademen bij klimmen vd tredes.

Login of registreer om te reageren