Resistente Chlqmydia Pneumoniae en Mycoplasma Pneumoniae

19-08-2019 om 22:01 uur

Beste dokter,

Nog even als vervolg op het ander topic ivm de Chlaritromycine en de Bacteriën die niet weg gaan.

Ik had al een paar keer gelezen op het internet dat er resistente Chlamydia en Mycoplasma pneumoniae bacteriën zijn.

Omdat die titers bij mij boven de 100 blijven en ik voortdurend last heb van astma, alsof ik constant kortademig ben en dit niet over gaat, dag en nacht en héél reactieve luchtwegen op prikkels sindsdien, vroeg ik mij af of ik zou te maken hebben met de resistente variant ?

Het is ondraaglijk eigenlijk en ik ben bang voor de koude en de herfst waar de houtkacheltjes weer aan gaan, ik ben toch bang van een fatale astma aanval want ik hou het nu al niet onder controle ondanks de goeie luchtkwaliteit de laatste week/weken hier in België, nauwelijks ozon, weinig polluenten etc. Normaal voel ik mij dan terug een top maar nu....dag en nacht kortademig. En ventolin ligt zo moeilijk wegens voortdurende overslagen als ik dit neem. Veel andere puffers kan ik niet verdragen door allergie. Ik heb Flixotide en Atrovent als onderhoudsmedicatie.

Op de Longfoto was niets te zien, maar volgens wat ik voel is het echt luchtwegen die ik voel dicht gaan, dan heb ik geen stem meer en geen adem energie meer en een héél zware druk op longen, meest rechterlong.
Beangstigende ervaringen dag in dag uit maar het vreemde is dat ik dat nooit binnen heb, altijd in de buitenlucht die aanvallen. Dus als ik longfunctie moet doen, binnen in het ziekenhuis, weinig stof en de concentratie fijnstof is zoveel minder waardoor mijn luchtwegen open gaan, is dit altijd goed waardoor dat de longarts geen probleem ziet. Enkel op CT hebben ze de vernauwde luchtwegen gezien en air trapping. Op de foto niet. Een nieuwe CT was niet nodig en ook gezien de straling zijn ze daar terughoudender in, wat ik zeker begrijp.

Hoe zou ik kunnen achterhalen of ik met de resistente variant te maken heb van deze bacteriën of niet ? Zijn mijn longen nu een stap achteruit of kan dit alsnog naar de vorige toestand terug keren ?

Hartelijk dank alvast om mijn zorgen even ter harte te nemen. Héél dankbaar.

Met vriendelijke groeten

Login of registreer om te reageren
20-08-2019 om 01:39 uur

Een kweek met antibiogram kan duidelijk maken voor welke antibiotica de aanwezige bacteriën gevoelig of resistent zijn.

Login of registreer om te reageren
20-08-2019 om 04:44 uur

Ach bedankt daantje voor de info. Ze hebben in het zh hemocultuur genomen of zoiets. Is dat voldoende ?

Login of registreer om te reageren
20-08-2019 om 04:57 uur

Dat kan ik niet zeggen. Dat ligt eraan of de bacteriën ook in je bloed zitten en ik weet niet of elk laboratorium standaard een antibiogram doet.

Login of registreer om te reageren
20-08-2019 om 05:03 uur

Ik zal het eens aan de arts vragen.
Bedankt voor de hulp alvast.

Ik hoop dat ik een keetje er van af geraak want antibiotica dat kan mijn systeem en hart nauwelijks aan. De laatste claritromycine was echt een hel. Hart bonsde in mijn keel en was zo opgefokt dat ik geen oog dicht deed. Angstig gevoel.

Dus ik hoop echt dat ik niet de resistente te pakken heb.

Nu zijn het dagelijkse astma aanvallen waarbij luchtwegen gewoon dicht gaan en ik geen stem meer heb. Van als ik durf buiten komen heb ik het zitten.

Login of registreer om te reageren
20-08-2019 om 07:20 uur

Beste Lien 78

Je hebt antwoord gehad van de longarts met een goed advies. Focus je daarop dan kun je de vragen die overblijven aan de desbetreffende arts ( of je huisarts) stellen. Begrijpelijk dat je bang bent om ziek te worden. Als je wilt kan de huisarts je een verwijzing geven om hier verder met een hulpverlener bijv. een psycholoog over te praten. Ook kun je hulp krijgen bij ademhalingsoefeningen. Heel veel sterkte!

met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren