Atrovent en Foster

18-08-2019 om 08:56 uur

Waar ik eigenlijk nooit echt een antwoord heb gehad is hoeveel tijd er tussen 2 inhalaties van 2 verschillende medicijnen moet liggen. In mijn geval dus de Atrovent en de Foster. Ik moet ze beide 's morgens en laat in de middag, rond etenstijd innemen. 's avonds neem ik ze niet een omdat dat mijn nachtrust beinvloed.

Login of registreer om te reageren
18-08-2019 om 09:21 uur

1-5 minuten is mij aangeleerd en dan eerst de foster en daarna de atrovent

Login of registreer om te reageren
18-08-2019 om 09:26 uur
Reactie op Juno92

1-5 minuten is mij aangeleerd en dan eerst de foster en daarna de atrovent

Mijn huisarts zei dat de volgorde niet uitmaakte... Maar dat vond ik wel vreemd.
#:-S

Login of registreer om te reageren
18-08-2019 om 09:38 uur

In heideheuvel (en bij mijn oude lvk) is mij geleerd dat de volgorde wel uitmaakt. In de foster zit een snel werkende luchtwegverwijder. Hierdoor komt de atrovent beter binnen als je het in deze volgorde doet, omdat het bij de atrovent 15-30 minuten werkt voordat die begint te werken heeft het geen nut om hem andersom te nemen. Als het nou ventolin was dan zou ik zeggen eerst ventolin en dan de foster, zodat de cortico van de foster ook beter binnenkomt en optimaal werkt.

Dus eerst de snelwerkende luchtwegverwijder evt dan de langzaam werkende luchtwegverwijder en als laatste de cortico's apart, die volgorde is mij aangeleerd.

Login of registreer om te reageren
18-08-2019 om 09:39 uur

Nog even rondgekeken hier en inderdaad.... Beter om eerst de Foster te nemen... Vooral 's morgens......

Login of registreer om te reageren
18-08-2019 om 10:41 uur
Reactie op Juno92

In heideheuvel (en bij mijn oude lvk) is mij geleerd dat de volgorde wel uitmaakt. In de foster zit een snel werkende luchtwegverwijder. Hierdoor komt de atrovent beter binnen als je het in deze volgorde doet, omdat het bij de atrovent 15-30 minuten werkt voordat die begint te werken heeft het geen nut om hem andersom te nemen. Als het nou ventolin was dan zou ik zeggen eerst ventolin en dan de foster, zodat de cortico van de foster ook beter binnenkomt en optimaal werkt.

Dus eerst de snelwerkende luchtwegverwijder evt dan de langzaam werkende luchtwegverwijder en als laatste de cortico's apart, die volgorde is mij aangeleerd.

Bedankt, ben erg blij met deze info....

Login of registreer om te reageren
18-08-2019 om 10:59 uur

Graag gedaan! Je moet het ook maar aangereikt krijgen die info:)

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 12:46 uur

Mij werd netjes verteld eerst de Ultibro (met snel-snel werkende luchtwegverwijder) te nemen en daarna de Foster. Gelukkig heb ik een hele lieve, fijne en meedenkende LA en LVK.

Mag in mijn handjes knijpen.

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 13:05 uur

ook ik heb geleerd om het goedje met cortico altijs als 2e te nemen, eerst de luchtwegverwijder

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 15:07 uur

@emsepems mij ook te zij het de atrovent betreft, omdat het bij deze te lang duurt en de foster wel snelwerkend is. Ik deed het ook andersom en heideheuvel werd ik erop geattendeerd dit toch anders te doen.

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 15:26 uur

Ik heb geleerd dat je dan wat langer moet wachten totdat de kortwerkende puf goed ingewerkt is
Het heeft namelijk weinig zin om een corticosteroid te inhaleren als je longen niet volledig open zijn. het balngrijkste middel komt niet volledig waar het wezen moet en dat ik jammer.

Kan me voorstellen als je astma rustig is dat het dan niet zoveel uitmaakt

Login of registreer om te reageren