na een val; de long die even dichtklapt

02-05-2017 om 08:58 uur

Hallo,

Onze dochter kwam zaterdag in het voetballen had op haar zijkant terecht: ribben en hoofd.
Pas achteraf zei ze dat ze even het gevoel had met ze met die ene long niet kon ademen (zo een kort moment).
Ze kon daarna terug verder spelen en vroeg zelfs geen ventolin.
Nu ze momenteel toch in revalidatie is, heb ik dat daar natuurlijk gemeld.
Maar ik vraag me af, in afwachting van wanneer ze bij de dokter terecht kan,: kan dat dat die long even dichtklapte?

groetjes,

Login of registreer om te reageren
02-05-2017 om 13:48 uur

Mijn dochter, toen 3, viel keihard plat op haar rug in de speeltuin. Ze kwam van de waterglijbaan af, stond op en rende naar me toe, maar de ondergrond was natuurlijk spekglad door het water.
Ze kon niet meer ademen, ze wilde huilen maar er kwam geen geluid, niets. Haar ademhaling kwam hortend en stotend op gang, voor mijn gevoel na minuten.
Ik heb het later aan de dokter gevraagd, maar die kon er geen verklaring aan geven.
Misschien een vraag voor de longarts?

Login of registreer om te reageren
02-05-2017 om 22:13 uur

Ik heb het zelf als kind gehad bij een val op de rug met het rolschaatsen vanaf een stoepje. Ik herinner mij de benauwdheid en paniek, volgens mij werd het veroorzaakt doordat in 1 x alle lucht uit je longen wordt geperst.
Het heeft wel indruk op mij gemaakt want het is toch wel 45 jaar geleden!

Login of registreer om te reageren
03-05-2017 om 06:54 uur

Ik weet natuurlijk niet wat je dochter gevoeld heeft en hoe ze gevallen is, maar volgens mij is het normaal dat je even niet kunt ademen na een val/harde klap op de borstkas. "Alle lucht is uit de longen geslagen" wordt er dan gezegd.

Login of registreer om te reageren
03-05-2017 om 17:56 uur

Er was niet meer van te merken bij de dokter.
Zal dus inderdaad door de harde klap geweest zijn; ze viel met vlak op haar zij zonder de kans om een hand of arm te plaatsen.

Schrik had ze niet; ze is wel wat gewoon bij voetballen. Zeker als "lichtgewicht".

Login of registreer om te reageren
03-05-2017 om 18:07 uur

Dat kan denk ik wel als ik hardere klap krijg slaat mijn ademhaling ook ff weg is daarna weer meteen goed

Login of registreer om te reageren
03-05-2017 om 20:50 uur

Dit wordt soms ook veroorzaakt doordat de ribbenkast een dreun krijgt. Als ze een trap tegen haar been krijgt kan ze vast ook even moeilijk lopen. Bij de ribbenkast is dat precies zo. De hersenen reageren op pijn door de beweging kortstondig uit te schakelen. Trekt vanzelf weg en heeft verder geen gevolgen.

Login of registreer om te reageren
17-08-2019 om 09:32 uur

Dit heb ik zelf ook best vaak gehad. Ik werd vaak op de grond geduwd met voetbal. In totaal heb ik dit denk ik 8x gehad. Het is altijd nog goed gegaan. Maar het gevoel dat je geen adem krijgt is wel heel naar. Na 5/6 minuten was het bij mij meestal weg en ging alles weer goed.

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 06:26 uur

Mijn dochter (geen astma) heeft dit ook gehad toen ze hard op haar rug terecht kwam. Ook zij herstelde zich snel weer qua ademhaling.

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 06:30 uur

Ja volgens mij is dit heel normaal, ik heb dit ook gehad toen ik van een paard viel en iedereen die ik ken die van een paard valt op zijn/haar rug heeft dit gehad.

Login of registreer om te reageren