Flixotide geeft nare bijwerkingen waardoor ik moest stoppen

15-08-2019 om 18:23 uur

Hallo,
Sinds een paar weken heb ik klachten en uiteindelijk bleek vorig weekend dat e.e.a. veroorzaakt werd door de flixotide. De huisarts stelde voor om te proberen mezelf stabiel te houden met ventolin en atrovent. Helaas lukt dit niet en zit ik aan maximale pufjes.
Ik vraag mij af wat de alternatieven voor flixotide zouden kunnen zijn die deze bijwerkingen niet geven. Ik was stabiel met 2x 1000 flixotide, knap hoog en daardoor dus ook de schimmelinfectie en slikklachten. Een alternatief waarvan ik hopelijk ook een minder hoge dosering nodig zou hebben zou het meest ideaal zijn. Of zijn er medicijnen bekend dat ik flixotide kan blijven gebruiken? Ik gebruik een voorzetkamer en drink altijd wat water.
Ik stel deze vraag hier om goed geïnformeerd volgende week het gesprek aan te kunnen gaan.

Login of registreer om te reageren
15-08-2019 om 18:26 uur

Heb je al eens een andere ontstekingsremmer geprobeerd? Pulmicort, Beclometason (Qvar) of ciclesonide (Alvesco)? Vooral die laatste twee geven meestal minder kans op de klachten die je noemt.

Login of registreer om te reageren
15-08-2019 om 18:40 uur

Dank je wel! Nee nog niets anders geprobeerd. Omdat mijn astma jaren zo goed gegaan is, gebruikte ik tot augustus 2018 niets. Maar sindsdien wonen wij (tot eind dit jaar) in een stacaravan en is het dus flink bingo (tot zware bronchites aan toe in december). Daarom wilde huisarts het proberen zonder ontstekingsremmer, maar dat gaat dus niet lukken.
Bij de 2 laatste, zou dan een normalere standaarddosering kunnen (werkt het straffer) dan de hoge flixotide?

Login of registreer om te reageren
15-08-2019 om 18:46 uur

De doseringen zijn sowieso anders en niet één op één te vergelijken. Wel zijn de deeltjes fijner waardoor het dieper in je longen komt.

Login of registreer om te reageren
15-08-2019 om 18:49 uur

Jammer dat je last hebt van de bijwerkingen vd flixotide. Denk dat je de dosering van n nieuwe puffer gewoon met je huisarts moet bespreken. Die weet jou situatie en wat er je mogelijk nodig hebt. Er zijn ook combipreparaten met n corticosteroïd en langwerkend luchtwegvewijder in een, bv Foster. Volgends mij is 1000qg de normale dosering voor flixo hoor, er is ook 2000qg nl..
Hoop op n goede oplossing voor je!

Login of registreer om te reageren
16-08-2019 om 13:27 uur

Bedankt allen! Omdat het gisteravond steeds slechter en slechter ging met een knap beroerde nacht ondanks maximale luchtwegverwijderaars, heb ik vanmorgen de huisarts gebeld. Vanmiddag ben ik terug gebeld door de waarnemend huisarts. Omdat ik beide werkzame stoffen van Foster nog niet gehad heb, krijg ik nu Qvar. De apotheek komt straks leveren.

Login of registreer om te reageren