Brittle astma

13-08-2019 om 15:50 uur

Beste deskundige en/of lotgenoot,

Bij mij wordt gedacht aan brittle astma. Hierover vind ik op internet weinig en hoofdzakelijk Engelstalige informatie. Ook de NVALT-richtlijn geeft weinig aanwijzingen. Ik zoek daarom Nederlandstalige uitleg om de gevonden informatie beter te duiden.

Mijn longartsen vertelden wel iets, maar ik begrijp dat er verschillend over gedacht wordt. De ene longarts noemt deze term, de andere vindt de term ouderwets.
Mijn doel met onderstaande vragen is meer informatie verzamelen om een beter beeld te krijgen van brittle astma in het algemeen.

Alle info is welkom!
Hopelijk kunt u mij verder helpen met deze vragen?

1. Wat is brittle astma?
2. Als dit een ouderwetse term is, wat is dan de nieuwe term?
3. Valt het onder ernstig en/of moeilijk behandelbaar astma?
4. Welke behandelopties zijn er?
5. Is het toekomstperspectief gunstig bij een passende behandeling?

Alvast hartelijk bedankt voor de moeite tot zover!

Met vriendelijke groet,
Suus01

Login of registreer om te reageren
14-08-2019 om 06:55 uur

'Zeer zelden kampen patiƫnten met een ernstige vorm van astma, gekend als brittle astma. De aanvallen zijn dan dermate ernstig en houden ook zo lang aan dat ze potentieel levensbedreigend zijn en een ziekenhuisopname vereisen. Een behandeling van dit type astma is moeilijk maar dankzij een combinatie van het vermijden van uitlokkende stoffen, bronchiale thermoplastiek, medicatie en injecties verminderen de symptomen en is het gemakkelijker om de ziekte onder controle te krijgen'.
Bron: mens en gezondheid

Dit is wat ik snel even kon vinden in begrijpelijke taal;)
Als je zoekt op t forum kun je ook andere topics vinden hierover hoor!

Brittle astma is wel n ouderwetse benaming idd. Het is ernstig en moeilijk behandelbaar astma. Mijn longarts en allergoloog zeggen dat t bij mij neigt naar brittle astma omdat ik heftige aanvallen heb (door inspanning, all reacties en virusinfecties) waarvoor k regelmatig opgenomen moet worden en waarbij mn longfunctie en saturatie enorm kunnen zakken.. Sinds ik xolair krijg lijkt t rustiger te worden en heb nu ook minder prednison nodig en dit jaar nog geen ziekenhuisopname.
Hoop dat zo een beetje antwoord heb gegeven op je vragen.. Je kan uiteraard ook de longarts of longverpleegkundige al je vragen stellen!!
Sterkte hoor! Hoop dat t een beetje mag gaan nu..

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
14-08-2019 om 13:03 uur

Beste Suus

1. Brittle astma is een zeldzame vorm van ernstig astma waarbij er een grote variatie is in piekflow (longfunctie) ondanks behandeling. Daarbij kunnen ernstige astma aanvallen optreden. Dan worden er nog 2 typen onderscheiden. Type 1 zijn vooral vrouwen tussen 15 en 55 jaar met allergie en ook voedsel allergie. Er zijn veel klachten en vaak ziekenhuisopnames. Type 2 wordt gekenmerkt door weinig klachten maar acute aanvallen die ernstig zijn en waarvoor zelf eventueel beademing nodig is.

2. Het is inderdaad een verouderde term. De laatste publicaties in de vakliteratuur hierover komen uit 2004. Ik ben zelf nu 7 jaar longarts. Ik had er nog nooit van gehoord.

3. Het valt onder ernstig astma.

4. Welke behandelopties zijn er? Eigenlijk niet anders dan de behandeling van ernstig astma. Inhalatiesteroiden en langwerkende luchtwegverwijders. Bij allergie de allergie component zou goed mogelijk behandelen. Ook is het van belang bij toename klachten snel aan de bel te trekken om verergering van de klachten te voorkomen.

5. Ernstig astma en dus ook brittle astma als een soort subgroep ervan is goed te behandelen. Allereerst is het goed gebruiken en altijd gebruiken van de inhalatiesteroiden en langwerkende luchtwegverwijders van belang. Daarnaast prikkels vermijden waar je benauwd van wordt. Allergie indien aanwezig zo goed mogelijk behandelen, eventueel met de nieuwe middelen die je via een injectie geeft.

Hopelijk heb ik je vraag een beetje kunnen beantwoorden. Veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
18-08-2019 om 08:56 uur

@Serge van Wolferen
Dank voor uw antwoord!

@Milly
Hoewel deze uitingsvorm zeldzaam schijnt te zijn, hoopte ik stiekem toch een antwoord te krijgen van iemand die een vergelijkbare vorm heeft. Die hoop kwam dus uit met jouw antwoord.
Dus dankjewel voor je reactie, daar ben ik blij mee.

Fijn dat Xolair aanslaat bij je. Hopelijk blijf je vooruitgang boeken!

Ik ben nog in afwachting van verdere behandeling. Tot die tijd roeien met de riemen die er wel zijn.

Login of registreer om te reageren