Hyperactiviteit na verkoudheid

12-08-2019 om 11:29 uur

Hallo ik had even een vraagje,
Vroeger toen ik een peuter was, had ik blijkbaar al problemen met hoesten etc. Toen werd blijkbaar iets bronchitus/asthma als reden gegeven. Nu, inmiddels 25 jaar oud, werd ik een jaar geleden ziek, was een zware verkoudheid, en toen begon de ellende. Vanaf die verkoudheid bleef ik hoesten, ook werd ik erna nog een paar keer verkouden. Na die periode hoest ik nog steeds en heb ik ook een chronische snotneus. Ik reageer op allerlei prikkels, lucht van ventilator, parfum, koud naar warm of andersom en noem maar op. En dat is nu 1 jaar gaande. Nu is mijn vraag, kan die verkoudheid dit geactiveerd hebben? Dat ik bijvoorbeeld al een soort verborgen astma /hyperactiviteit had, en dat het daardoor op dr kop is komen steken?, of is het iets anders? Ik ben al kno geweest, kon niks vinden. Allergie bloedtest kwam ook niks uit.

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 12:53 uur

Ja helaas kan dat:( bij mij is de astma getriggerd door een keelontsteking die op mijn longen sloeg. Vraag een histamine provocatietest aan dan weet je direct of het de hyperreactiviteit is en in welke mate. Het klinkt namelijk wel als astma als je het zo beschrijft.

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 13:13 uur

dankjewel voor je antwoord! , ik ervaar alleen nauwelijks benauwdheid, het is voornamelijk de gevoeligheid, kan dat ook onder astma vallen, ?

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 13:39 uur

Vast wel, astma uit zich bij iedereen anders. De hyperreactiviteit is wel wat astma typeert. Kan ook zijn dat je luchtwegen gevoelig zijn vanwege de verkoudheden, maar ik zou het eens bij een longarts laten checken dan weet je het zeker.

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 19:42 uur

Hoi Marieke,
Bij mij was het waarschijnlijk een onbehandelde bronchitis die de astma heeft "veroorzaakt".
Hoesten kan absoluut een astmasymptoom zijn, en ik ben ook nooit benauwd! Bij mij was het een metacholine-provocatietest die het moest uitwijzen.
Succes!

Login of registreer om te reageren