Conditie (voetbal/intensief bewegen)

10-08-2019 om 19:11 uur

Goeieavond,

Dank dat ik hier m'n vragen kan stellen :) Ik ben Deborah, 17 jaar en voetbal enorm graag. Sinds een jaar of 2 geleden weet ik dat ik inspanningsastma heb, de fysio vond was een beetje bezorgd dat m'n conditie maar niet beter werd. Bleek inderdaad astma. Ik voetbalde toen niet intensief, en met pufjes kon ik vaak wel meedoen met gym. Ongeveer een halfjaar geleden kreeg ik een stuk meer last van m'n astma, een paar maanden terug is er toen een test gedaan, en bleek er ook een chronische ontsteking te zitten. Met name ook gewoon overdag op het terras was ik echt buiten adem (met het weer ed) Daar heb ik nu standaard ontstekingsremmers voor, naast m'n kortwerkende pufjes. Nu zit het een beetje zo, het nieuwe seizoen komt eraan. Ik voetbal nu weer 2 seizoenen, en probeer alles eruit te halen wat erin zit. Eigenlijk ben ik nu al een jaar bezig aan m'n conditie te werken, maar ik vind het super lastig. Het lijkt alsof ik het gewoon niet goed doe dat het eigenlijk niet beter wordt. Aan m'n longinhoud zal het niet echt liggen, ik heb gewoon wel echt (inspannings)astma, maar nog best aardige longcapaciteit naar mijn weten. Echter, na 3 minuten flink hardlopen ben ik eigenlijk gewoon op, moeite met ademen, slikken, aardig vaak hyperventilatie en bij flinke inspanning ook wel gepiep. Ik wil het zó graag verbeteren (want met voetbal moet ik continu gewisseld worden) maar hoe weet ik eigenlijk niet. Ik loop in ieder geval elke ochtend en avond, maar met name de zware inspanning als voetbal opbouwen is echt ingewikkeld, en lijkt niet te lukken. Iets van fysio oid lijkt me niet helemaal geschikt, aangezien ik nog best een aardige longinhoud heb naar ik weet. Hebben jullie misschien nog tips?

Alvast super bedankt!

Groetjes,
Deborah

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 19:40 uur

Fysio is juist wel geschikt, dat heeft namelijk niks met je longinhoud te maken of fysio geschikt is of niet. Al blaas je 120%, met klachten kan een fysio een uitstekende keuze zijn om je te helpen je probleem uit te pluizen en helpen op te lossen. Een longfysio zou wellicht een goede keuze zijn in dit geval.
Bij mezelf weet ik ook dat conditie opbouwen erg lastig gaat, ik doe dit door intervallen. Dus bijvoorbeeld: 3 minuten fietsen, 1 minuut rust, 3 minuten fietsen, 1 minuut rust en zo ook met lopen. En dit doe ik onder begeleiding van een fysiotherapeut:)
Ik heb overigens geen inspanningsastma. Ik heb geleerd dat ik ook met sporten niet continu mijn grenzen op moet zoeken maar net eronder moet blijven en veel pauzes, dat klinkt raar maar het werkt wel.

Succes!

Login of registreer om te reageren
11-08-2019 om 08:07 uur

Goedemorgen Deborah,

Echt vervelend dat het sporten met name conditie opbouwen niet lukt. Ik denk ook dat een longfysiotherapeut je daar goed bij kan helpen.
Rust en herstellen van je inspanning is ook heel belangrijk. Je schrijft dat je 's ochtends en 's avonds loopt en ik neem aan dat dat geen wandelen is.
Zelf heb ik heel lang als hobby hardgelopen en de trainingsschema's waren gebaseerd op 3x in de week trainen en wanneer je fanatieker bezig was dan om de dag zodat je lijf tussendoor tijd had om te herstellen.
En bij iemand met longproblemen werkt het lijf al harder, dus dit is echt een dingetje om op te letten.

Misschien is het ook nog een idee om bij een diëtist een afspraak te maken. Zij kunnen je een voedingsadvies geven dat gericht is op mensen met longproblemen. Het gaat hier met name om voedingsmiddelen die gunstig zijn voor een goede spieropbouw.

Er is op het forum al veel info over inspanningsastma te vinden. Kijk onder de zoekknop.

Ik wens je een goed voetbalseizoen toe.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
11-08-2019 om 08:25 uur

Hallo Deborah,

Ik heb je ook nog een berichtje gestuurd.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 07:05 uur

Mijn zoon is wel jonger, maar die loopt bij een longfysio, en ik heb zelf ook bij haar gelopen. Voor mijzelf was het testen op hyperventilatie, dat had ik niet. Ik heb zelf ook astma, maar zij kon niets doen. Ook mijn conditie is verder prima.
Verder bij mijn zoon heeft ze ademhalingsoefeningen, en bij hem moeten bijvoorbeeld zijn beenspieren goed getraind worden. Dus doet ze met hem ook oefeningen daarvoor. Mocht je vragen hebben of iets lees ik het wel, of stuur maar een pb.

Login of registreer om te reageren