Inhaleren met Ultibro indacatarol

10-08-2019 om 13:45 uur

Goedemiddag,

Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor mijn vraag ... maar ik stel hem toch maar.

Heeft iemand ervaring met het inhaleren met Ultribro? Soms lukt het mij niet het poeder helemaal 'naar binnen' te inhaleren; dan blijft er een restant achter op mijn tong liggen.
Ik drink dan water om het weg te spoelen.

Kent iemand dit probleem ook?

Alvast dank voor eventuele antwoorden,

purl

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 13:57 uur

Bij veel puffers is het normaal dat je iets van poeder in je mond houdt, daar is rekening mee gehouden bij de dosering.

Kijk even op www.inhalatorgebruik.nl voor uitleg of je het goed doet of ga even langs bij je apotheek met je puffer voor instructie.

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 14:00 uur

Dank je wel voor je antwoord. Ik heb uitgebreide instructies gehad dus ik doe het goed denk ik. Fijn te horen dat er bij de dosering rekening mee is gehouden :-)

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 14:13 uur

Spoelen en gorgelen is trouwens beter dan alleen water drinken. Het poeder kan zorgen voor schimmelinfectie en is slecht voor je gebit.

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 19:32 uur

Je kunt ook inhaleren voor het tandenpoetsen of voordat je wat eet. Helpt ook om schimmelinfecties te voorkomen.

Ook als het inhaleren nu goed gaat is het verstandig om het regelmatig te laten controleren bij longverpleegkundige of apotheek. ‘Slordigheden’ sluipen er gemakkelijk in en zij kunnen je alert houden op een optimale inhalatieechniek.

Let je er ook op dat je eerst helemaal uitademt voordat je inhaleert? Dan komt het zo diep mogelijk in je longen.

Login of registreer om te reageren
27-08-2019 om 10:39 uur

Sorry voor het late antwoord Daantje en Emma,
Het klopt inderdaad dat ik eraan moet denken om helemaal uit te ademen voor de inhalatie. En ik moet ervoor zorgen dat ik ontspannen ben als ik inhaleer.

Groet,
purl

Login of registreer om te reageren
28-08-2019 om 17:27 uur
Reactie op purl

Sorry voor het late antwoord Daantje en Emma,
Het klopt inderdaad dat ik eraan moet denken om helemaal uit te ademen voor de inhalatie. En ik moet ervoor zorgen dat ik ontspannen ben als ik inhaleer.

Groet,
purl

Voor mij een herkenbaar probleem. Doordat ik niet voldoende poeder binnen kreeg, werkte het middel niet afdoende bij mij. Ik heb nu een verstuiver met een voorzetkamer (aer0chamber). Dit moet ik dan 5x inademen per puf. Hier heb ik wel baat bij en dit werkt naar tevredenheid. Vraag aan je arts of aan de longverpleegkundige om advies of eventueel een andere vorm van gebruik.

Login of registreer om te reageren
05-09-2019 om 11:43 uur

Hallo Greet1961,

Ik heb volgende maand een afspraak met mijn longarts en zal dit zeker noemen.
Dank je wel.

Purl

Login of registreer om te reageren