Flixotide en Serevent hoeveel samen op één dag?

05-08-2019 om 16:54 uur

Hallo allemaal,

Ik ben weer eens verkouden en heb dan dus ook veel last van mijn longen en was nu weer echt ziek. Op advies van de ha ben ik vorige week woensdag begonnen met de Flixotide dubbel te nemen ('s morgens 2x en 's avonds 2x) met zo nodig overdag ventolin. Vandaag voelde ik me eindelijk wat minder ziek maar had het juist wel benauwder en dan is 4x ventolin wel weinig.
Kan ik naast 2x2 Flixotide ook Serevent gebruiken in plaats van Ventolin? Of krijg ik dan te veel medicijnen binnen?
Ik hoop dat iemand van jullie mij weer kan helpen. Ik kan uiteraard morgen ook de ha even bellen maar jullie weten het misschien zo.

Groet, Hinke (Hiske)

Login of registreer om te reageren
08-08-2019 om 20:44 uur

Ik zou zeker morgen even bellen voor het weekend!

Login of registreer om te reageren
08-08-2019 om 21:03 uur

even bellen met je huisarts. Misschien ziet er wel een ontsteking en heb je prednisolon of/en ab nodig.

Login of registreer om te reageren
09-08-2019 om 11:44 uur
Reactie op Hiske

Dank Thirza voor je reactie. Ik ben momenteel heel erg aan het twijfelen hoe verder. Dinsdagmiddag begonnen met Serevent en het gaat alleen maar slechter. Ik ben nog steeds kortademig en voelde me zeker vandaag weer zieker. Ik had vanavond het idee dat ik het juist van de Serevent benauwd kreeg. En dat net weer voor het weekend natuurlijk. Normaal zou ik denken stoppen met serevent en het weer even een dag of twee proberen met ventolin.
Ruim tien jaar lang kon ik het eigenlijk altijd vrij goed zelf onder controle houden maar het laatste half jaar blijf ik maar slijm ophoesten. Soms weer wat erger, soms weer wat minder. Maar nu daarbij ook al twee weken niet fit.
Morgen toch maar weer bellen....... Misschien weer tijd voor een bezoek aan de longarts. En zo'n behandelplan lijkt me een goed idee.

Ik had dat met Foradil, ik kreeg het steeds benauwder ipv dat ik opknapte. Na stopzetting knapte ik meteen al en is het omgezet in Serevent. Kijk eens of het beter gaat als je om de 4 uur Ventolin neemt. Even om over het drempeltje te komen. Daarna kun je naar 4 x per dag. Maar zoals Emsepems zegt, misschien moet er even een stootkuurtje tegenaan. Beterschap! Heel akelig he om zo lang benauwd te zijn.

Login of registreer om te reageren
09-08-2019 om 16:39 uur

Dag allemaal,

Dank weer voor jullie reacties.
Vanmorgen geen Serevent genomen, wel ventolin. Ik voel me de de hele dag al fitter dan gister maar blijf kortademig, ondanks dus de ventolin.
Vanmiddag bij de ha geweest, maandag een longfoto laten maken en voor nu, voor 5 dagen prednison gekregen. Vorige week woensdag was de CRP waarde 50, nu 24, dus dat was wel beter geworden. Ben heel benieuwd of de prednison werkt, ik heb het voor het eerst en vraag mij nu af waarom prednison en geen antibiotica? Wat zijn de voor en nadelen?

Staat vast iets over het forum, probeer wel een keer even te zoeken. Maar eerst cadeau inpakken, ga vanavond toch maar naar de verjaardag die ik eigenlijk van plan was af te zeggen. Even eruit is ook leuk, het wijntje sla ik maar wel over:-)

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 10:37 uur

Dat vroeg ik me ook af bij een excacerbatie. Maar vaak is dit niet het gevolg van een bacteriële, maar van een "steriele" ontsteking (virus bijv) en dan heeft a.b. geen enkele zin.
Mocht het niet helpen of wijst de foto iets anders uit, kan hij alsnog a.b. voorschrijven. Maar veel artsen zijn er terughoudender mee geworden.

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 11:36 uur

Bij astma wordt het slijmvlies in je longen dikker en maak je vaak slijm aan. logisch dat je benauwd wordt. Flixotide zorgt ervoor dat je longen rustig blijven, dus open. Wanneer flixotide (in jou geval) niet genoeg meer helpt dat dan kan prednisolon goed helpen, het doet hetzelfde als flixotide maar is veel sterker. Hopeliijk werkt het goed om je longen weer rustig te maken.

Antibiotica wordt gegeven als er een ontsteking is door een bacterie, zoals thirza ook zegt. Dit is vaak te herkennen door koorts en groen slijm. Maar niet altijd, en dan wordt er een foto voor de zekerheid gemaakt.
Bij een bacterie krijg je vaak antibiotica.

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 11:37 uur

Vanwege opkomende antibioticaresistentie en aangezien je CRP is gedaald vond de arts het nu niet nodig om ab voor te schrijven gok ik.
Artsen zijn inderdaad terughoudender met antibiotica voorschrijven en terecht ook, want antibioticaresistentie is gevaarlijk. Prednison wordt bijna altijd gegeven bij exacerbaties. Volgens de richtlijnen horen ze vanaf CRP vanaf 50 pas ab te geven, tenzij er in sputumkweek daadwerkelijk een bacterie is gevonden.

Voordeel van prednison is dat het veel sneller werkt en ab werkt alleen bij bacteriële infectie en prednison werkt in het algemeen om je longen rustiger te krijgen.

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 20:30 uur

Dank voor jullie uitgebreide uitleg. Het gaat gelukkig al wat beter. Ik ben nu alleen bij inspanning nog buiten adem maar loop niet meer bij alles te hijgen. Heel fijn. Deze zomer heb ik 11 jaar astma was vaak niet zo erg en goed onder controle. Dus dit is zo nieuw voor mij. Al weer veel geleerd en ik vrees dat ik ook nog heel veel moet leren. Dus ik ben heel blij met jullie ervaring.

Wat ik heel jammer vind, onze ha praktijk had een hele goede physician assistant. Ik kon bij haar altijd met alles terecht. Helaas is ze vorig jaar weggegaan en geen nieuwe voor in de plaats gekomen. We hebben prima huisartsen maar bij haar was het toch wat laagdrempeliger.

Goed weekend, Hinke

Login of registreer om te reageren