Langdurig gebruik Berodual

05-08-2019 om 22:47 uur

Ik gebruik nu bijna een maand de Berodual 4x2 per dag. Ik mag het van de longarts ook 4x2 per dag zo nodig gebruiken. Alleen dat zo nodig is nu dagelijks geworden. Echter lukt het mij niet om de Berodual te minderen. Ik heb geprobeerd om af en toe een dag 3x2 of 2x2 te nemen, maar dit ging niet goed. Het is een tijdje geleden erg slecht gegaan met mijn astma. Nu lijkt het ietsjes beter te gaan, maar elke keer als ik het gevoel heb dat het beter gaat en de pufjes af ga bouwen, gaat het weer slecht.
Ik gebruik nu Spiriva, 4x2 Foster, Berodual en zo nodig salbutamol (voor het sporten). Vanavond ging ik op het internet zoeken hoe vaak je Berodual maximaal mag gebruiken. Op het internet staat heel duidelijk dat je bij astma ZO NODIG Berodual mag gebruiken. Echter gebruik ik het standaard 4x2 per dag omdat het niet lukt om het te minderen (dan gaat het meteen slechter). Mijn vraag is nu of het kwaad kan dat ik de Berodual al een maand dagelijks in de maximale dosering gebruik. De longverpleegkundige heeft mij gezegd dat als het slechter gaat ik moet bellen. Nu heb ik mij voorgenomen om (als het zo doorgaat) volgende week te bellen. Maar als mijn gebruik met de Berodual niet goed (de hoeveelheid en langdurig gebruik), bel ik eerder. Wat is wijsheid?

(Lang verhaal en het is al laat ;), als iets niet helemaal duidelijk is hoor ik dat graag)

Wik

Login of registreer om te reageren
06-08-2019 om 05:41 uur

Beste Clementonia,

Als je je noodmedicatie al een maand aan maximale dosis nodig hebt (en dit hiervoor niet het geval is), dan is het volgens mij het beste om je longverpleegkundige te bellen omdat je astma duidelijk niet goed onder controle is. Op zich is Berodual op korte termijn niet schadelijk, maar het
is voornanenlijk symptoombestrijdend. Volgens mijn longarts is het op lange termijn niet goed om het constant in te nemen omdat er gewenning kan optreden.

Hoop dat je binnenkort weer goed onder controle bent en Berodual niet meer zo vaak nodig hebt!

Login of registreer om te reageren
06-08-2019 om 07:38 uur

Ik heb berodual zelfs voor 6dd2 voorgeschreven gekregen en ook langere tijd gebruikt.
Ik zou deze week al contact opnemen omdat het al een maand slecht blijft gaan. Heb je geen stappenplan? Zodra ik 2 dagen mijn noodmedicatie gebruik en er zit geen verbetering in moet ik de lvk of longarts bellen, heb jij niet ook zoiets? Anders zou ik dat eens op papier laten zetten, dat helpt je bij wanneer je nu echt contact moet opnemen.

Login of registreer om te reageren
07-08-2019 om 07:00 uur

Ja als het met medicatie ophogen niet beter gaat is het handig om even te bellen ook al ben je niet verkouden

Login of registreer om te reageren
07-08-2019 om 10:30 uur

@Clementonia01 , gewoon even contact opnemen met je longverpleegkundige. Even je twijfel bespreken!
Ms toch te snel je Foster afgebouwd, van te voren weet je niet hoe je reageert tenslotte en vaak is t puzzelen hoe je stabieler wordt. Sterkte en succes hoor!

Login of registreer om te reageren
07-08-2019 om 13:21 uur

Goed dat je hebt gebeld, hopelijk gaat het met het kuurtje snel weer beter!

Login of registreer om te reageren