Longaanval door luchtwegverwijderaars?

02-08-2019 om 02:21 uur

Hallo , beste medelotgenoten en longdeskundigen.
Ik heb nu copd in fase 3 ,en al geuime tijd nam ik salbutamol als ik het benauwd kreeg.
Nu is het al jaren dat huisartsen mij luchtwegverwijderaars willen laten nemen om te voorkomen dat ik het benauwd krijg ,dus vaak langdurige .
Ik heb dit nu 4x geprobeerd ,maar elke x krijg ik er een longaanval achteraan en /of longonsteking .
Nu zou ik het ook heerlijk vinden om mij niet benauwd te voelen ...,maar zo n long aanval is ook niks ,de huisartsen zeggen dat dit toeval moet zijn ....maar 4x?

Ook heb ik het op " mijn manier" salbutamol nemen indien benauwd hb ook een hele herfst,en winter vol gehouden zonder longaanvallen . Terwijl het dan vochtig weer is of er een griep epedemie heerst.

Ik ben ten einde raad ,ik snap dat hun mij willen helpen ,maar wat te doen?

Het is natuurlijk lekkerder om een puf te nemen en je niet meer benauwd te voelen. Maar die longaanvallen is ook niet niks.

Ze proberen wat uit ,maar wat is wijsheid? Ik snap ook dat hoe meer de ziekte zich vorderd ,dat ik serieus aan een medicijn moet ,maar het is niet handig om dit uit te proberen ,denk ik als je in stadium 4 zit . Dan heb je helemaal niks meer om "bij te zetten ".

Graag advies .

Dank

Login of registreer om te reageren
03-08-2019 om 10:36 uur

Die verschillende doseringen heeft te maken met de toedieningsvorm. Aerosol is 100, discus 400
Maar voor zover ik weet is de discus niet dus 4x zo sterk. Met de discus komt er waarschijnlijk 4 x zo weinig echt je longen binnen...

Login of registreer om te reageren
03-08-2019 om 11:19 uur
Reactie op Edelweiss

Die verschillende doseringen heeft te maken met de toedieningsvorm. Aerosol is 100, discus 400
Maar voor zover ik weet is de discus niet dus 4x zo sterk. Met de discus komt er waarschijnlijk 4 x zo weinig echt je longen binnen...

Ja zou kunnen de airosol heb ik in 100,en 200 de cycocaps in 200 en 400 dit is poeder dus zal minder je longen in gaan.
Dank je wel ,hier had ik niet over nagedacht.

Login of registreer om te reageren
04-08-2019 om 07:45 uur

@Edelweiss , dank je voor de uitleg.:)

Login of registreer om te reageren
06-08-2019 om 02:08 uur

Nou,na een kort kuurtjel prednison voel ik me een stuk beter, en minder gebruik van puffers. Ik hoop dat dit aanhoud. Ga maar weer op eigen gevoel puffers gebruiken. Denk dat het moeilijk uit te leggen voelt hoe ik het bedoel.
Het voelt als ik puffers prefentief gebruik ik meer last krijg .

Dank jullie voor het meedenken ,sorry ik voel me zo machteloos met dit probleem.

Maar ja eigen schuld ......

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-08-2019 om 17:05 uur

Het klinkt vrij moeilijk om hierover op een afstand een goed advies over te geven. Je hebt COPD GOLD III met klachten van benauwdheid en longaanvallen. Als de longaanvallen meer dan 2 per jaar zijn of 1 met ziekenhuisopname is daar een inhalatiesteroid voor nodig. Voor de benauwdheid is een langwerkende luchtwegverwijder nodig. Meestal wordt eerst begonnen met een langwerkend anticholinergicum (Spiriva). Deze omdat dit ook longaanvallen helpt voorkomen. Bij nog kortademigheid dan wordt er een langwerkende salbutamol soort aan toegevoegd. Mijn strategie zou zijn alles een per een starten, onder begeleiding van de longverpleegkundige op de poli. Dus eerst alles stoppen en alleen salbutamol zo nodig gebruiken. Dan een inhalatiesteroid starten, bijv beclomethason (Qvar aerosol). Bezoek bij de longverpleegkundige om bijwerkingen te evalueren. Gaat het goed dan Spiriva erbij. Dan weer een bezoek bij de longverpleegkundige over bijwerkingen. Als dat goed gaat dan een langwerkende salbutamol erbij en weer een bezoek bij de longverpleegkundige over bijwerkingen. Als er bijwerkingen zijn dan 1 of 2 andere middelen uit dezelfde groep proberen nog en als dat ook niet gaat een verwijzing naar de allergoloog om te kijken of je allergisch bent voor een van de middelen of hulpstoffen. Dit is een langdurig process. Ik zou er nu mee beginnen tot eind September. Dan stoppen tot juni en dan er weer mee verder gaan. In de wintermaanden weet je niet of een longaanval komt door de medicatie of door een griep/ weersomslag. Hopelijk heb je wat aan dit idee.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
07-08-2019 om 01:54 uur
Reactie op Longarts Serge van Wolferen

Het klinkt vrij moeilijk om hierover op een afstand een goed advies over te geven. Je hebt COPD GOLD III met klachten van benauwdheid en longaanvallen. Als de longaanvallen meer dan 2 per jaar zijn of 1 met ziekenhuisopname is daar een inhalatiesteroid voor nodig. Voor de benauwdheid is een langwerkende luchtwegverwijder nodig. Meestal wordt eerst begonnen met een langwerkend anticholinergicum (Spiriva). Deze omdat dit ook longaanvallen helpt voorkomen. Bij nog kortademigheid dan wordt er een langwerkende salbutamol soort aan toegevoegd. Mijn strategie zou zijn alles een per een starten, onder begeleiding van de longverpleegkundige op de poli. Dus eerst alles stoppen en alleen salbutamol zo nodig gebruiken. Dan een inhalatiesteroid starten, bijv beclomethason (Qvar aerosol). Bezoek bij de longverpleegkundige om bijwerkingen te evalueren. Gaat het goed dan Spiriva erbij. Dan weer een bezoek bij de longverpleegkundige over bijwerkingen. Als dat goed gaat dan een langwerkende salbutamol erbij en weer een bezoek bij de longverpleegkundige over bijwerkingen. Als er bijwerkingen zijn dan 1 of 2 andere middelen uit dezelfde groep proberen nog en als dat ook niet gaat een verwijzing naar de allergoloog om te kijken of je allergisch bent voor een van de middelen of hulpstoffen. Dit is een langdurig process. Ik zou er nu mee beginnen tot eind September. Dan stoppen tot juni en dan er weer mee verder gaan. In de wintermaanden weet je niet of een longaanval komt door de medicatie of door een griep/ weersomslag. Hopelijk heb je wat aan dit idee.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Dank jewel voor de reactie serge ,
Maar ik denk dat het onduidelijk overkomt . Ik heb nooit longaanvallen tenzij ik weer eens een nieuwe huisarts krijg die me prefentief aan de puffers wil. Dus ook puffen als ik het niet benauwd heb. Heb ook niet elk jaar zo , aanval, dit is de eerste keer sinds een jaar weer.

Sorry , ik voel mij zo onbegrepen ,en voor een allergietest ziet mijn huisarts niet zitten ,heb ik al eens overlegd.

Bij 2x daags zit ik met salbutamol op hartslag 140 ,terwijl ik in rust ben . Dus 4x daags is onmogenlijk.

Maar heel erg bedankt voor het meedenken.

Login of registreer om te reageren
07-08-2019 om 07:07 uur

Kan je niet vragen om een ander medicijn bijvoorbeeld atrovent? Die heeft niet de werking op het hart. Ik mag ook geen salbutamol omdat het ten eerste te weinig doet en ik ten tweede er teveel bijwerkingen van heb.
Of de spiriva zit in dezelfde groep en die hoef je maar 1x per dag te gebruiken. Geen idee of je dit al hebt getest en dat je hier ook niet goed tegen kan. Maar over het algemeen hebben mensen minder last van deze puffers, spiriva en atrovent werken trouwens op dezelfde receptoren en dat zijn weer andere dan salbutamol.

Ik hoop voor je dat je nu weer jaren geen longaanval hebt!

Login of registreer om te reageren
08-08-2019 om 20:15 uur
Reactie op Juno92

Kan je niet vragen om een ander medicijn bijvoorbeeld atrovent? Die heeft niet de werking op het hart. Ik mag ook geen salbutamol omdat het ten eerste te weinig doet en ik ten tweede er teveel bijwerkingen van heb.
Of de spiriva zit in dezelfde groep en die hoef je maar 1x per dag te gebruiken. Geen idee of je dit al hebt getest en dat je hier ook niet goed tegen kan. Maar over het algemeen hebben mensen minder last van deze puffers, spiriva en atrovent werken trouwens op dezelfde receptoren en dat zijn weer andere dan salbutamol.

Ik hoop voor je dat je nu weer jaren geen longaanval hebt!

Dank je wel nckiie ,voor het meedenken spirivia heb ik inderdaad al getest ,dit deed weinig bij mij.

Login of registreer om te reageren
08-08-2019 om 20:23 uur

Oh dat is balen!
Berodual zou ook nog een optie kunnen zijn. Tegen salbutamol kan ik niet en in berodual zit een neefje (of was het nou een broertje, agh in ieder geval familie van) van salbutamol en er zit atrovent in. Dit neefje verdraag ik wel en omdat het een combinatie aerosol is werkt het nog beter:) de ene is een snelwerkende luchtwegverwijder en bij de atrovent duurt het wat langer voordat het werkt en die werkt nog beter omdat de longen dan al wat meer open staan als het ware.
Wellicht is dit een optie waar je wel goed tegen kan?
Succes met je zoektocht en laat je weten of het is gelukt? Er zijn namelijk nog veel meer puffers dan salbutamol

Login of registreer om te reageren