Herstellen na longembolieen

04-08-2019 om 09:53 uur

Ik ben vier weken geleden opgenomen geweest ivm twee longembolieen, 1 in iedere long. Na twee weken thuis herstellen heeft de longarts me aangeraden mijn conditie weer op te bouwen en ik kon weer naar mijn werk(administratief) gaan. Ik ben begonnen met wandelen in de straten rond mijn huis. Maar op de 2de dag voelde ik me na het wandelen ( circa 20 min.) niet lekker. Mijn ademhaling was anders, oppervlakkiger, en ik voelde me licht in mijn hoofd. Mijn huisarts heeft mijn hartslag, zuurstof in het bloed, bloeddruk en longen beluisterd. De uitslagen waren goed. Ik heb echter sinds die dag hier nog steeds last van. Het wordt wel minder maar heb nog steeds iedere dag wel een paar momenten dat ik mij niet lekker voel, licht in het hoofd, nadrukkelijke hartslag, zwaarte in het midden van mijn borstkas of een rauw gevoel in mijn luchtpijp of long. Nu had ik in de eerste twee weken van herstel nergens last van, behalve dan benauwdheid bij lichte inspanning. Mijn vraag is of dit normaal is tijdens het herstel. En hoelang kan het herstel duren?
Ik ben 52 jaar, en heb overgewicht. Ik werk sinds deze week 4 uur per dag, 5 dagen in de week.

Login of registreer om te reageren
04-08-2019 om 09:59 uur

Het klinkt alsof het nog een beetje teveel is wat je wil. Halveer je rondje eens en kijk eens of het dan beter gaat. Heb je contact met iemand die je begeleidt bij het opbouwen van je werk?

Login of registreer om te reageren
04-08-2019 om 11:09 uur

Beste @AnneWll
Van wat ik hier op het forum heb gelezen duurt het herstel van een longembolie best lang. Gebruik de zoekfunctie eens en lees andere verhalen, dan weet je een beetje hoe bij sommigen het herstel verloopt.
Wat Daantje zegt, het klinkt alsof jij meer wil dan je lichaam op dit moment aan kan. Je bent pas 4 weken aan het herstellen en dat is relatief gezien heel kort.

Doe een stapje terug en kijk wat je wel volhoud. Loop op een langzamer tempo dan je gewend bent, stop tussendoor even en als je elke dag je aan je grenzen houdt en ze niet opzoekt, zal je merken dat je vooruit gaat. Als je elke keer over je grenzen gaat dan pleeg je roofbouw en bouw je niet op.

En ik zou zeker hulp vragen bij het opbouwen van je werk, zodat je verantwoord opbouwt en dan gaat het wellicht sneller. Waarschijnlijk voor je gevoel nog te langzaam, maar geef het de tijd:)

Beterschap en sterkte!

Login of registreer om te reageren
06-08-2019 om 08:31 uur

AnneWll

Gelukkig dat de uitslagen bij de arts goed waren. De klachten die je noemt kunnen horen bij het herstel van een longembolie, zeker van een dubbele. Mijn advies is niet teveel hooi op de vork te nemen en goed naar je lichaam te luisteren. Een longembolie is voor veel mensen een heftige ervaring. Ook dit kan een rol spelen bij het herstel. Zorg dat je voldoende rust neemt zodat je lichaam de tijd krijgt om goed te herstellen. Zie ook: https://www.longfonds.nl/longembolie/wat-kunt-u-zelf-doen
Beterschap en sterkte!

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren