Longaanval door luchtwegverwijderaars?

02-08-2019 om 02:21 uur

Hallo , beste medelotgenoten en longdeskundigen.
Ik heb nu copd in fase 3 ,en al geuime tijd nam ik salbutamol als ik het benauwd kreeg.
Nu is het al jaren dat huisartsen mij luchtwegverwijderaars willen laten nemen om te voorkomen dat ik het benauwd krijg ,dus vaak langdurige .
Ik heb dit nu 4x geprobeerd ,maar elke x krijg ik er een longaanval achteraan en /of longonsteking .
Nu zou ik het ook heerlijk vinden om mij niet benauwd te voelen ...,maar zo n long aanval is ook niks ,de huisartsen zeggen dat dit toeval moet zijn ....maar 4x?

Ook heb ik het op " mijn manier" salbutamol nemen indien benauwd hb ook een hele herfst,en winter vol gehouden zonder longaanvallen . Terwijl het dan vochtig weer is of er een griep epedemie heerst.

Ik ben ten einde raad ,ik snap dat hun mij willen helpen ,maar wat te doen?

Het is natuurlijk lekkerder om een puf te nemen en je niet meer benauwd te voelen. Maar die longaanvallen is ook niet niks.

Ze proberen wat uit ,maar wat is wijsheid? Ik snap ook dat hoe meer de ziekte zich vorderd ,dat ik serieus aan een medicijn moet ,maar het is niet handig om dit uit te proberen ,denk ik als je in stadium 4 zit . Dan heb je helemaal niks meer om "bij te zetten ".

Graag advies .

Dank

Login of registreer om te reageren
02-08-2019 om 04:53 uur

Kan je niet preventief om de vier uur salbutamol puffen?

Login of registreer om te reageren
02-08-2019 om 05:10 uur

Waarom niet een andere puf dan salbutamol ? Want misschien kan je er zoals wel meer mensen gewoon niet tegen. Ik zelf kan er ook niet tegen. Probeer en bespreek gewoon ns wat anders.

Login of registreer om te reageren
02-08-2019 om 11:17 uur

Ooo,wat lief dat jullie meedenken.
Ik pufte prefentief iprat 4x daags en na 1,5 weken een longaanval. Dit is een kortwerkende. Ik reageer op salbutamol met hartkloppingen vandaar dat ik iets anders telkens probeer,mijn longen reageren goed op salbutamol maar na veel gebruik gaat mijn hart zo snel dat ik het daarvan benauwd krijg.

Het is zo n gepuzzel en het lijkt erop dat de enige manier proberen is ,maar om dan telkens in een longaanval te eindigen ....daar zie ik zo tegenop.

Login of registreer om te reageren
02-08-2019 om 11:20 uur

Als je iets nieuws probeert, stop je dan met de salbutamol of blijf je die erbij gebruiken?

Login of registreer om te reageren
02-08-2019 om 11:50 uur

Je mag Salbutalmol 8 x 1 pufje per dag nemen of 4 x 2 pufs. . Ik kan ook niet tegen 2 pufs in één keer, ook hartkloppingen. Nu dus maar 1 puf nemen.

Ik heb nog wel andere pufs erbij.

Login of registreer om te reageren
02-08-2019 om 14:06 uur
Reactie op Daantje

Als je iets nieuws probeert, stop je dan met de salbutamol of blijf je die erbij gebruiken?

Nee ik stop dan met salbutamol.

Login of registreer om te reageren
02-08-2019 om 14:09 uur
Reactie op Anna50

Je mag Salbutalmol 8 x 1 pufje per dag nemen of 4 x 2 pufs. . Ik kan ook niet tegen 2 pufs in één keer, ook hartkloppingen. Nu dus maar 1 puf nemen.

Ik heb nog wel andere pufs erbij.

Maakt het ook hoeveel de sterkte is van salbutamol? Ik heb hier diverse sterktes van 100,200 en 400.......Ik gebruik nu 4x2 pufjes van 100..

Login of registreer om te reageren
02-08-2019 om 14:42 uur
Reactie op gipskruit
Reactie op Daantje
Als je iets nieuws probeert, stop je dan met de salbutamol of blijf je die erbij gebruiken?

Nee ik stop dan met salbutamol.

Misschien niet gelijk daarmee stoppen maar het afbouwen als je merkt dat je er minder behoefte aan hebt als het nieuwe medicijn aanslaat? Ik zou dit even voorleggen aan je arts.

Login of registreer om te reageren
02-08-2019 om 15:13 uur
Reactie op Daantje
Reactie op gipskruit
Reactie op Daantje
Als je iets nieuws probeert, stop je dan met de salbutamol of blijf je die erbij gebruiken?

Nee ik stop dan met salbutamol.

Misschien niet gelijk daarmee stoppen maar het afbouwen als je merkt dat je er minder behoefte aan hebt als het nieuwe medicijn aanslaat? Ik zou dit even voorleggen aan je arts.

Dank je daantje, dat is misschien een goed idee, de huisarts zei nu ook ,anders gebruik je ze doorelkaar ,dus ga voor de nacht geen salbutamol ,maar die andere gebruiken ,ivm hartkloppingen en onrust. Het blijft moeilijk. Dank je voor de tip....en dan later vaker die andere puf (iprat)

Login of registreer om te reageren
03-08-2019 om 09:10 uur

@gipskruit , ik heb de 100. Nooit andere gehad, dus ik weet het verschil niet. Wist geeneens dat er verschillende waren. :)

Login of registreer om te reageren