kenacort injectie

31-07-2019 om 10:58 uur

Gisteren heb ik een Kenacort-A 40 injectie gehad in mijn schouder, als depot en zal zo'n 6 weken werken. Dit omdat er kalk op de pees zit dus pijn.

Nu heb ik ernstig allergisch astma (veel medicatie, vaak hoog gedoseerd) en vraag af of dit medicijn ook een positieve werking heeft op mijn astma.
Zoja, werkt dit dan ook een week of 6?

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 19:59 uur

Komt goed uit dat je volgende week bij de longarts een afspraak hebt. Ik hoop voor je dat je astma mee profiteert van de Kenacort. Het blijft uiteindelijk enorme rotzooi. Als het dan toch noodzakelijk is, laat het dan maar op zoveel mogelijk gebieden een positieve invloed hebben.

Voor mij werkt de depomedrol wel, maar heb vaak en veel nodig voor voldoende effect. Daarbij erg veel bijwerkingen wat maakt dat ik het echt niet structureel wil. Laatste maanden was het prikken of stikken, dus geen keus.

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 20:09 uur

@EmmaW zijn de bijwerkingen van zo'n injectie vergelijkbaar met tabletten of anders?

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 20:31 uur
Reactie op Daantje

@EmmaW zijn de bijwerkingen van zo'n injectie vergelijkbaar met tabletten of anders?

Kan ik moeilijk inschatten, want tabletten werken bij mij niet.

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 20:36 uur

Okee, dankjewel. Ik vroeg me af of het een optie zou kunnen zijn voor als ik het nodig heb maar zonder die rare dingen die ik krijg van tabletten. Staat nog op mijn lijstje om te bespreken.

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 21:04 uur

Ik verwacht het niet @Daantje, uiteindelijk is Prednison prednison. Hoewel t wel zo kan zijn dat de een wat beter op t een en een ander op t andere soort reageert.
Maar belangrijker, ze geven in geval van exacerbatie nooit een depot injectie, maar altijd dagelijks iv of tabletten. Depot is vorm van onderhoudsbehandeling. Althans dit is wat ik ervan weet...

Login of registreer om te reageren
01-08-2019 om 04:36 uur

Depot in de spier moet je niet willen hoor. Je hebt totaal geen controle over hoeveel je per dag binnen krijgt en hoelang je het in je systeem hebt. Met tabletten kun je veel preciezer doseren, afbouwen indien nodig of meteen stoppen als je er teveel last van krijgt.

Het ziekenhuis waar ik vandaan kom geeft wel eens een injectie Kenacort op de seh omdat daarmee een soms een opname voorkomen kan worden, maar dat hoor je niet vaak.

Bijwerkingen van medicatie zul je soms erbij moeten nemen. Je krijgt alleen pred als het echt niet anders kan. Ik heb lang volgehouden ‘liever last van benauwdheid dan schade van prednison’. Totdat een arts me uitlegde dat ik bijwerkingen van medicatie maar als een ziekte moest proberen te zien. Soms is de ene kwaal op termijn slechter voor je lijf dan de andere.

Login of registreer om te reageren
01-08-2019 om 04:39 uur

Tabletten werken trouwens net zo goed als pred iv. Alleen als je een hoge dosis ineens nodig hebt, of als het accuut moet werken is dat reden om pred iv te krijgen.

Login of registreer om te reageren
01-08-2019 om 06:17 uur

Ik heb idd ook eens kenacort/pred ingespoten gekregen bij een acute ernstige astma aanval, thuis, jaren geleden. Om snel de astma aanval te keren, maar dat was geen depot.

inmiddels begin ik te goede werking van de injectie te voelen, veel minder pijn in mijn arm!(vorige week huilde ik nog van de pijn dus tramadol)
mijn longen reageren er nog niet positief op.
wel zijn er bijwerkingen die ik ook heb met prednisolontabletten zoals ongeremd eetgedrag (neenee nee... ik probeer daar niet aan toe te geven) en o zo verschrikkelijk warm. Hoort erbij, toe dan maar (wijze opmerking van je arts Emma)

Login of registreer om te reageren