kenacort injectie

31-07-2019 om 10:58 uur

Gisteren heb ik een Kenacort-A 40 injectie gehad in mijn schouder, als depot en zal zo'n 6 weken werken. Dit omdat er kalk op de pees zit dus pijn.

Nu heb ik ernstig allergisch astma (veel medicatie, vaak hoog gedoseerd) en vraag af of dit medicijn ook een positieve werking heeft op mijn astma.
Zoja, werkt dit dan ook een week of 6?

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 16:05 uur

Kenacort zal zeker positief effect hebben op je astma. Heb het zelf ook gehad als alternatief voor prednisolon iv. Het is zelfs wat sterker dan prednisolon (4mg Kenacort/triamcinolon = 5 mg pred) Hoelang het werkt scheelt per persoon. Bij mij was het na een dag of 3-4 helaas alweer uitgewerkt. Ben benieuwd hoe het jou vergaat.

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 16:20 uur

Dankje Emma voor je reactie.
ze verwachten dat t bij mij 6 weken gaat werken (depot), dat is wat anders dan jou 3-4 dagen want dat is niet zo lang......
Ik wacht rustig af :-)

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 16:21 uur

Ik kreeg overigens 80mg in een spier gespoten. Het zou natuurlijk wel kunnen dat het effect bij injectie in een gewricht anders is. Daar heb ik geen ervaring mee.

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 16:36 uur
Reactie op EmmaW

Ik kreeg overigens 80mg in een spier gespoten. Het zou natuurlijk wel kunnen dat het effect bij injectie in een gewricht anders is. Daar heb ik geen ervaring mee.

Dat verwacht ik idd. ik denk dat de werking anders is bij een schouder dan in een spier. hoeveel werkt het dan voor de astma.
Want: zou het namelijk flink invloed hebben op je longen zou je verwachten dat de astma medicatie ook anders ingesteld zou kunnen worden in de komende periode

ik heb 40 mg ingespoten gekregen., in de slijmbeurs, als depot. t geeft als t goed is 6 weken langs wat kenacort af. en de werking is pas na 2 dagen optimaal

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 17:20 uur

Ik weet niet hoe goed het in je systeem terecht komt, als het goed is niet al teveel want dat is juist de bedoeling van zulke plaatselijke injecties. Dat het een lagere systemische belasting heeft.

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 19:14 uur

In de spier is ook een depot. Door de verminderde oplosbaarheid lekt het vanuit de spier langzaam je lichaam in.
Mij was door de longarts de eerste keer dat ik Kenacort kreeg ook verteld dat ik er een aantal weken profijt van zou hebben. Dat het na slechts een paar dagen uitgewerkt was, was onverwacht en een enorme tegenvaller. In plaats van Kenacort krijg ik nu wekelijks 200mg depomedrol im. Op basis van hoe lang ik profijt heb van 1 injectie en mijn longfunctie weet ik voor mezelf hoeveel er gemiddeld bij mij ongeveer per dag ‘lekt’, al wisselt dat ook nog wel per dag. Ene dag iets meer, andere iets minder.

De verpleegkundige vertelde me laatst dat ze Kenacort vooral voor gewrichten gebruiken en depomedrol in de spier gespoten wordt, want het heeft op zich allebei een vergelijkbare sterkte tov prednisolon.

Als de Kenacort effect heeft op je astma zou je het inmiddels moeten merken. Ik zou met longarts of longverpleegkundige overleggen of aanpassen van de astmamedicatie verstandig is.

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 19:20 uur

wat ontzettend jammer dat kenocort ze slecht bij je werkte Emma. Het is zo en zo moeilijk jou wat op de rit te houden, en dan was dit zo'n mooie oplossing. hopelijk werkt wekelijks depomedrol een lange periode voor je met niet teveel bijwerkingen.

ik ga volgende week naar de longarts, daar overleg ik dan. En nee, ik merk het nog geen positieve werking op mijn longen

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 19:21 uur

Ik zou als je positieve werking merkt ervan profiteren Ems en niet aan je puffen gaan sleutelen nu. Je komt uit een instabiele tijd, profiteer er dan maar van om stabieler te worden zou ik zeggen...
(Maar heb zelf geen ervaring met depot injecties)

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 19:26 uur

Iemand uit mijn roeigroepje krijgt wel jaarlijks een kenacortinjectie voor de hooikoorts maar dat is in een spier.

Verder ben ik het eens met @Edelweiss

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 19:27 uur

hi edelweiss, ik weet zeker dat mijn longarts hetzelfde zegt :-) en ik ga idd lekker profiteren. maar...… de vraag blijft, ga ik ervan profiteren, heeft het invloed op mijn astma, dus ik wacht vol interesse de reactie van de longarts af :-)

Login of registreer om te reageren