Gastric astma? - Beantwoord -

24-07-2019 om 16:35 uur

Goedendag,

Ik ben 23 jaar en ik heb sinds 2 jaar al last van 'vage klachten'. Ik ben geloof ik 14x bij de huisarts geweest maar nog geen oplossing. Toen had ik het opgegeven, maar ik heb een vraag. Ik kreeg rond 16 oktober 2017 ineens voor me gevoel benauwdheid. Ik kon voor het eerst de trap moeilijk op rennen. Ik was al moe in me hoofd en wilde gaan slapen maar ik werd best benauwd waardpor dat niet kon. Toen werd ik ineens intens misselijk. Ik had het gevoel alsof me keel dicht kneep en hoorde ook eem geluid ervan af komen(niet per se piep maar lichtende fluistende of vernauwend geluid). Ik was aan het trillen en rillen terwijl ik het warm had. Ook een druk op de borst alsof er een steen op lag.

Sinds dat moment ben ik nooit meer van die benauwdheid af gekomen. Me keel voelt nog steeds als een slijmbal die dichtzit en de druk op de borst komt en gaat. De huisarts noemde hyperventilatie, en we hadden het een keer over histamine intolerantie, maar dat kon niet getest worden volgens hun. Ik heb alleen last van pollen zover bekend. Nu wil ik misschien naar de longarts. Ik ben al bij de kno-arts geweest en die zag niks in me keel. Ook hij noemde het strsss maar verder geen testen gedaan. 

Waarom denk ik aan Gastric astma eventueel?
Omdat de symptomen enigzins overeenkomen en dat verklaard ook waarom ik er niet vanaf kom. Ik heb wel een maagdrankje gehad maar dat hielp voor 1 week.

Wat moet ik doen?

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 16:53 uur

Oja en de huisarts heeft geluisterd maar me longen waren toen schoon en zs hoorde geen piep, maar ik hoor het wel?. Waarom heb ik comstant al 2 jaar het gevoel dat me luchtwegen en keel vernauwd zijn. Ik heb ook keelonsteking gehad en veel keelpijnen etc.

Login of registreer om te reageren
30-07-2019 om 11:18 uur

Dag Merlin,

Wat vervelend dat je al twee jaar klachten ervaart. Je vraagt wat je moet doen. Ons advies is met je huisarts bespreken wat je aan je klachten kunt doen. Als hyperventilatie een rol speelt dan kan een psycholoog je helpen. We horen ook vaak positieve berichten over ademtherapie. Je huisarts kan je naar een dergelijke zorgverlener doorverwijzen. Verder is ons advies met je huisarts in gesprek te blijven over je andere klachten. Overleg of het zin heeft om naar een longarts te gaan. De huisarts kan je uitleggen waarom een doorverwijzing wel of geen zin heeft. Misschien kan een familielid of iemand uit je naaste omgeving een volgende keer mee gaan naar de huisarts als je dit prettig zou vinden. Sterkte!

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
13-08-2023 om 19:34 uur
Reactie op Merlin

Oja en de huisarts heeft geluisterd maar me longen waren toen schoon en zs hoorde geen piep, maar ik hoor het wel?. Waarom heb ik comstant al 2 jaar het gevoel dat me luchtwegen en keel vernauwd zijn. Ik heb ook keelonsteking gehad en veel keelpijnen etc.

Ik herken deze klachten wel - bij mij begonnen de klachten ook met zogenaamde 'hyperventilatie' (wat later gewoon kortademigheid door niet-zure reflux bleek te gaan). Mijn aandoening heet lpr reflux (laryngopharyngeale reflux), ook wel stille reflux genoemd. Dat wil zeggen: kortademigheid, chronische kuch, slijm in de keel en neusholten, droge mond. Wat jij vertelt klinkt misschien meer als normale reflux (GERD). Ook heb ik last van histamine intolerantie, vermoeidheidssyndroom, eczeem. Hoe gaat het nu met je? 

Veel sterkte, 

Als je deze klachten herkent, let me know, dan weet ik nog wel routes om die klachten onder controle te krijgen of in elk geval te verbeteren.

Groetjes,

Ak

Login of registreer om te reageren