Praktische zaken m.b.t zuurstofconcentrator

23-07-2019 om 21:22 uur

Mijn man heeft sinds gisteren een concentrator. Een grote voor de nacht en een draagbare voor daags. De grote maakt best lawaai en dat is voor thuis geen punt maar zijn er hier kampeerders? Hoe doen jullie dat? Want ik denk dat mensen in een caravan of tent naast ons hier best hinder van kunnen ondervinden

En de draagbare gaat zo'n 6 tot 8 uur mee en moet dan opgeladen worden. Hoe doe je dat wanneer je een dag weg gaat. Vraag je dan in een restaurant of cafeetje waar je eet of je ondertussen op mag laden?

Gaan jullie überhaupt nog uit eten want ook de draagbare is niet helemaal geluidloos.

En wat als je weg bent en het begint plots te regenen hoe water spat dicht is zo'n apparaat?

Login of registreer om te reageren
23-07-2019 om 22:07 uur

Welkom hier,ik heb zelf voor onderweg de Inogen met een kleine accu voor 4 uur en zwaarder accu voor 8 uur ongeveer, die mag nat worden maar denk niet zeiknat, tasje erom kan maar dan kan die te warm worden en gaat ie of uit of piepen, althans bij mij.
De zuurstofleverancier vertelde toen dan die dan te warm wordt in een afgeloten tas zonder luchtgaten of gaas.

Lawaai maakt het wel maar uit eten kan echt wel of terrasjes, want in een restaurant is altijd lawaai,soms bromt ie wat meer.
Wel oppassen bij kaarsjes en vuurkorfen enz.
Zelf ben ik geen kampeerder, wel in hotels of huisjes, dan gaat de concentrator ook mee , hij maakt best lawaai, ik denk in een tent wel lastig, in een caravan denk ik dat t meevalt, is iets minder gehorig toch?

De onderweg zuurstof neem ik vol mee en kan in de auto worden opgeladen, heb ik een lader voor die kan op de aansteker.
Uit eten gaan vind ik geen probleem naar het theater doe ik niet meer,dat is teveel lawaai , vooral bij de wat rustige voorstellingen
Dat kan alleen als je een tankje meeneemt, zo'n "ouderwetse" weet niet hoe je die noemt, die witte gasdingen.
Sterkte ermee, is wel even wennen, ik neem aan da tje man overdag ook aan de grote concentrator zit in huis, met een lange slang? Want de hele dag met de draagbare lopen vind ik zelf niet te doen.
En dan heb je ook alleen zuurstof bij neusademhaling, bij de inogen wel bij mij en bij de concentrator continu flow

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 08:33 uur

Dank je.

En hoe doe je het met een dag weg, vraag je dan in een horeca gelegenheid of je ergens op kunt/mag laden (terwijl je er eet)

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 08:50 uur

Nog nooit nodig gehad, ik ga weinig hele dagen op pad, de ochtenden ben ik te benauwd, maar als je hem vol meeneemt en in de auto op de lader houdt dan red de inogen het bij mij 8 uur en ga je langer dan indd even vragen of je bij een stopcontact kunt zitten, want die accu moet aan het apparaat blijven tijdens laden dus het laden gebeurt dan terwijl ik zuurstof in heb, ook in de auto.
Ligt er ook aan hoeveel liter hij gebruikt, ik in rust 1 , bij beweging op 2 dan is ie sneller leeg de accu.

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 10:00 uur

Een concentrator maakt idd geluid. Maar ik laat me er niet door hinderen.ik heb 1 liter dus is natuurlijk t minst aantal decibel. Maar ik ga ermee naar de kerk, ik zing in een koor en heb afgelopen december de Messiah ermee uitgevoerd. Tja, als t precies stil is, baal je als je zo’n ademteugbliep hoort, maar ik zet t apparaat wat verder weg en neem een langere slang... maar je hoort het. Ook als ik een concert bezoek of iets, maar ja, ik kan t niet helpen....ik mag er ook zijn en dat ik zuurstof nodig heb kan ik niks aan doen...ik ga dingen niet uit de weg vanwege mn apparaat....er is al genoeg wat je je moet ontzeggen als longpatiënt en als ik iets wel kan maar doe het niet omdat ik een apparaat heb wat beetje lawaai maakt, maak ik mezelf het leven onnodig beperkt vind ik. Maar vraagt natuurlijk wel wat acceptatie en ik begrijp dat t bij jullie allemaal nogal vers en onverwachts is. Heftig hoor!
Ik merk overigens ook wel vaak dat ik positieve reacties krijg en mensen vriendelijk zijn. Ze zien dat er wat met je aan de hand is en snappen ook dat je niet voor de lol met een apparaat en een slang in je neus gaat lopen. Dus ik moet zeggen dat ik vaak bewondering oogst, bijv door de solisten bij een concert, die het dan top vinden dat ik mee doe met het koor (bij de Messiah stond tijdens het Halleluja de solist Alt naast mij, ik natuurlijk nerveus, zij is prof en ik amateur... maar kreeg na afloop compliment dat ze vond dat ik zo goed zong....nouja, dat zijn de leuke dingen en dat geeft zo moed om door te gaan en gewoon je niet te schamen voor die slang en dat apparaat!!!)
En idd gewoon ergens vragen of je mag opladen als t nodig is. Mensen zijn echt zo behulpzaam, met de goede toon kan je echt van alles gedaan krijgen. Wees maar niet te verlegen ;)

Maar veel sterkte in jullie situatie hoor, is heftig zo! En fijne vakantie!

O ja, ik ben ook fervent kampeerder maar heb niet meer in tent geslapen sinds ik zuurstof gebruik, maar dat is om andere reden dat we niet meer met de tent weg konden. Maar zou t wel doen gewoon en even bij je buren langslopen en vertellen en je apparaat laten zien dat je dat nodig hebt en dat t wat herrie maakt. Dan krijg je gegarandeerd begrip, kampeerders onderling zijn best oké ;) maar probeer helderheid te scheppen, dat is belangrijk!

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 10:14 uur

Als het om de Inogen One G3 gaat (de draagbare) dan zou je er een extra 8-uurs accupack bij kunnen kopen. Wel duur, maar dan heb je in totaal ca. 16 uur zuurstof. Overigens laadt hij behoorlijk snel op, dus in een restaurant kan je genoeg bijtanken om weer een paar uur vooruit te kunnen. Ik vind het een erg zwaar ding, dus echte wandelingen maken is alleen praktisch als je man in een rolstoel zit. Of een rollator met een mandje om de concentrator mee te nemen. Bij de Inogen zit normaal gesproken een speciale draagtas met luchtopeningen en een schouderband. Hij raakt dan niet oververhit als hij in de tas zit. Waterdicht is hij niet, en een erg hoge luchtvochtigheid is slecht voor de filters. Die kosten ca. 160 euro per set, kassa. Draagtas, kassa. Je zou zo'n scholierenrugtas kunnen kopen voor ca. 10 euro en daar luchtgaten in maken. Ziet er niet uit, maar alles is al duur genoeg.

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 10:49 uur

Levert de zuurstofleverancier van de mobiele concentrator niet een speciale draagtas erbij? Hoort dat niet bij de service gewoon?

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 11:49 uur

@Edelweiss, ik geef je ook groot gelijk! Je moet je al veel ontzeggen dus zodra het kan gewoon overal heen.
Ik zelf kan niet altijd weg, heeft niks met zuurstofgebruik te maken maar waarom ik niet voor t theater kies, is ook meer dat mocht ik een erge aanval krijgen ik direct weg wil en al benauwd wordt van tevoren met het idee dat ik dan overal langs moet en tot last ben, ligt aan mijzelf.
Inderdaad de meeste mensen zijn heel behulpzaam, wij komen graag hier bij een bepaald restaurant of op het terrasje, en wanneer we er aan komen zeggen die meiden al;we blazen de kaarsjes vast voor u uit, heel lief en met een dosis humor, houd ik wel van!
Ik denk dat ik zelf er moeite mee heb omdat ik mijzelf altijd nog enigszins schuldig voel aan mijn ziekte, kweet helpt niet en kan de klok niet terugdraaien, maar door mijn rookverleden voel ik mij net wat ongemakkelijker denk ik.
En jij hebt nergens schuld aan en het overkomt je gewoon zomaar, triest genoeg! Dus heb je ook alle recht op begrip en dan maar wat lawaai erbij.
Ja ik weet dat ik dat ook niet zo moet zien van mijzelf, maar weten of het echt voelen is nog een dingetje :)
Heerlijk dat je op de goede dagen zo geniet van t zingen, hoop dat er veel goede dagen gaan komen voor je en die complimenten daar groeien we van! Mooi!

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 11:53 uur

@Reuzenkakatoe , ik heb de extra accu (8 tot 9uur) gewoon van mijn zuurstofleverancier gekregen erbij.hoefde niks te kopen.
Tasje krijg ik niet, want t zit al in soort tasje met schouderband,maar had een goedkope schoudertas bij bol gekocht, alleen was dit te warm, je hebt tasjes waar gaas in zit voor t vervoeren van kleine huisdieren daar past t misschien ook in.
Zelf gebruik in de inogen nu gewoon los, met tasje waar hij inzit, lopen ermee lukt mij toch niet dus gebruik idd of rollator of rolstoel of scootje.

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 11:56 uur

Edelweis goed te horen. Mijn man ziet ook wel een beetje tegen de kerk op vanwege het geluid . Maar komt goed. Hij ging ook gelijk heel dapper er mee naar de winkel.

Hij heeft er een draagtas bij gekregen. Er valt nog weinig te zeggen daar hij hem net heeft maar tot dusver vindt hij het niet vervelend om de tas te dragen.

En vannacht sliep hij voor het eerst in een flink aantal weken een hele nacht door. Ook fijn.

Het moeilijke zit hem vooral in de acceptatie
En stukje angst voor de toekomst Hij is nog jonge en we hebben nog jonge kinderen (8 en 13)
Maar we zijn christen en ervaren tegelijkertijd dat we ook wel de rust krijgen door de wetenschap dat we het niet alleen hoeven te dragen.

Login of registreer om te reageren
25-07-2019 om 07:11 uur

Bij een dagje uit idd in een restaurantje bij een stopcontact gaan zitten om op te laden (altijd heel begripvol geholpen). Als ik ruim van te voren weet dat ik een lange dag weg ga, vraag ik soms bij mijn zuurstofleverancier een extra accu. De autolader is ook erg fijn, zo kost de reis je geen extra ‘zuurstoftijd’.

Theater ed doe ik ook gewoon, maar bij bv een klassiek concert vind ik het soms wel een beetje gênant.....

Kamperen is ook wel een dingetje... Wij denken er wel steeds over, maar hebben het tot nu toe nog niet gedaan. Vooral de vaste concentrator maakt best veel lawaai (terwijl je die iig ‘s nachts wel nodig hebt) en je trekt ook best veel stroom. Op sommige campings heb je bij je kampeerplek een eigen douche/wc hokje. Daar zit vaak ook een stopcontact in, als je daar dan je concentrator inzet dempt dat het geluid wel aardig.

Maar ook bij een overnachting in een hotel vind ik het lastig. Het slaapt niet echt fijn met de herrie van de concentrator naast je bed en hij produceert best veel warmte, waardoor je hotelkamer snel bloedheet is.
Ben benieuwd hoe anderen dat aanpakken.

Login of registreer om te reageren