In welke volgorde medicatie innemen?

22-07-2019 om 12:08 uur

Hallo,

Maakt het nog uit in welke volgorde je de medicatie neemt? Hier op het forum zie ik wel eens dat er een tijdje gewacht wordt tussen verschillende pufjes of in een bepaalde volgorde. Maar maakt dit uit?

Ik gebruik (ook in die volgorde):

Ochtend:
Spiriva
Foster
Berodual
(als het nodig is nog Salbutamol)

Middag/ avond :
Foster
Berodual
(als het nodig is nog Salbutamol)

Wiki

Login of registreer om te reageren
22-07-2019 om 14:54 uur

Zelf neem ik eerst berodual dan foster en dan spiriva. Heb dit zo geleerd in revalidatiecentrum

De spiriva duurt lang voor het werkt dus die als laatste en het is handig als de berodual al werkt voor je je foster neemt, dan werkt de cortico beter daaruit. Dit is de logica erachter

Login of registreer om te reageren
22-07-2019 om 15:18 uur

@Nckiie. Bedankt voor je reactie. Moet je nog een paar minuten wachten tussen de pufs door?

Login of registreer om te reageren
22-07-2019 om 21:37 uur

Vaak 5 minuten ofzo, maar doe ik niet altijd moet ik eerlijk toegeven:p het neemt allemaal al tijd in beslag dat hele ochtendritueel

Login of registreer om te reageren
23-07-2019 om 05:41 uur

Ik doe hetzelfde als Nckie. Doe het om het half uur. Ik heb geen astma maar copd.

Login of registreer om te reageren
23-07-2019 om 06:47 uur

tussen d verschillende pufs moet je altijd 1 minuut rust nemen. niet als je meerdere van hetzelfde pufje neemt.

zelf neem ik s morgens de luchtwegverwijder ga daarna douchen kleding aan ontbijten en daarna de rest van de medicatie.
als ik me goed voel doe ik dat s avonds niet maar gaat alles achter elkaar aan. voel ik me niet goed dan het zelfde als s morgens (ik het astma)

Login of registreer om te reageren