COPD door uitlaatgassen

09-07-2019 om 13:17 uur

Goedendag,
graag had ik geweten hoe om te gaan met de situatie van het oplopen van COPD door uitlaatgassen a.g.v. beroepsmatig personenvervoer. Hierdoor is het niet mogelijk meer dit beroep uit te oefenen en door een bijna-ongeluk ziek moeten melden. De arbo-arts toont begrip, maar N.B. de huisarts niet; hij is niet meegaand, toont weinig begrip en is zeer sceptisch, niet enkel over de oorzaak van de COPD, maar ook over de overgevoeligheid voor chemische substanties. Ondanks overduidelijke allergische reacties op uitlaatgassen (o.a. kikker in keel, dichte neus, hoesten) is hij van menig dat een hervatting van bovenstaand beroep een optie is (rijden in spitsuren) en is niet ontvankelijk voor m.i. logische argumentatie.
Graag uw expertise, bij voorbaat dank, hartelijke groet,
Andyyy

Login of registreer om te reageren
09-09-2019 om 16:35 uur

Graag even visie ivm uitlaatgassen:

vandaag staat mi vast dat uitlaatgassen blootstelling wel degelijk COPD kan veroorzaken. Dat astma ed mogelijk is, staat al langer vast.

U spreekt over beroepsmatige blootstelling. Er wonen echter ook mensen langs tal van wegen waar de ganse dag enorme hoeveelheden verkeer langs passeren. Om 6u 's ochtends of vroeger begint de drukte al, en tot 22u-23u 's avonds, woonwerkverkeer maar ook vrije tijd en schoolgaand verkeer, zo gaat dat als je in de stad woont langs een invalsweg en bij druk kruispunt.
Daarvoor heb ik even gewoond tussen een boomgaard: ben er eveneens moeten vertrekken want die pesticiden sloegen bij mij echt op de longen met extreem brandend gevoel als gevolg en tot dikke week later enorm last.
Daarvoor ook enorm last van slechte lucht: buren stookten niet enkel op hout maar stookten afvalhout maar ook huisafval gewoonweg op. Kan je verzekeren dat je dat merkt en kikker in de keel en hoofdpijn zijn dan nog niks. Je voelt je gewoon uitgerookt.

Zelf kan ik ook niet meer in druk verkeer, op warme dagen of tijdens de spits rijden sinds een aantal weken.

Milieufactoren worden ongelofelijk onderschat, ik ben 33 en rookte nooit, heb heel vaak geïrriteerde keel en nu al tekenen van "restrictieve longziekte" en momenteel lijdend aan onduidelijke longziekte.

Login of registreer om te reageren