Opnieuw voorstellen....

09-07-2019 om 21:21 uur

Hallo lotgenoten,

6 jaar geleden was ik hier reeds op het forum, maar nu kom ik hier dus voor mijzelf.
Ik ben een vrouw van 49 jaar en heb pas zeer recent de diagnose copd/ longemfyseem gekregen.
Er word nog het 1 en ander onderzocht zodra mijn longarts terug is van vakantie.
Maar zelf heb ik het idee dat er meer aan de hand is.
Longkanker is vooralsnog uitgesloten, al klop ik dit even af....
Nu dus maar weer even opnieuw verdiepen in deze materie.
Ik heb naast deze diagnose nog tal van andere diagnoses, neuroborreliose, een neuromuculaire spierziekte, darmpatient, poly artrose, een bindweefsel aandoening, en zo kan ik helaas nog wel even doorgaan.
Erg multisysteem, en erg auto-immuun, en erg veel...teveel.
Dit kan ik er eigenlijk niet ook nog eens bij hebben, maar het is toch ook ten dele mijn eigen schuld, want ik rook.
Dat ik nu moet stoppen met roken is een logisch gevolg, maar o zo lastig als je ook nog eens een complexe posttraumatische stress stoornis hebt.
Ik rook dan ook best veel.

Ben iig alvast begonnen met een e-sigaret, de makkelijkere manier dus hihihi.
Beetje valsspelen, althans zo voelt dat toch, maar zit al in de laagste dosering.

Geen idee hoe jullie dat doen, maar dat hoor ik graag!
Alle tips zijn dus erg welkom.

Toch weer een heel verhaal geworden, nouja, ben een beetje een kaatje kwebbel.

Iedereen hier sterkte en beterschap gewenst!

Login of registreer om te reageren
09-07-2019 om 22:11 uur

Welkom hier, zo dan heb je heel wat te verstouwen aan ziektes en ongemak, lijkt me vreselijk moeilijk.
Ik las in je andere topic dat je ook al jong weduwe bent geworden dan is het helemaal pittig voor je.
Sterkte, ook met stoppen, maakt niet uit op welke manier, je bent ermee bezig dat is al goed!

Login of registreer om te reageren
10-07-2019 om 07:33 uur

Welkom terug dan in dit geval!

Wat naar al die aandoeningen bij elkaar zeg!
Ik las je topic over je man ook, ook al is het 6 jaar geleden; gecondoleerd. Het lijkt me nooit echt makkelijker worden.

Ik hoop dat je hier wat steun en hulp vind. Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Login of registreer om te reageren
10-07-2019 om 08:37 uur

Welkom terug, Kneusje.
Je alias getuigt iig. van een flinke dosis realiteitszin en humor.
Wat een hoop aandoeningen en toestanden. Je zult er waarschijnlijk een dagtaak aan hebben.

Ik kan mij voorstellen dat je dampen (zo heet dat!) als een soort "vals spelen" ziet, immers de meeste mensen in je omgeving en ook onze overheid kennen het natuurkundig verschil tussen damp en rook niet. Voor hen is het hetzelfde. Onzin natuurlijk en duidelijk niet opgelet op school.
Dampen is bewezen 95% minder schadelijk dan roken en die laatste 5% komt voort uit gezonde wetenschappelijke scepsis. Je weet nl. maar nooit.
Ook voor de lange termijn is er geen reden om aan te nemen dat het gevolgen voor de gezondheid zal hebben.
Ik ben dik vijf jaar geleden overgestapt naar het dampen terwijl ik helemaal niet van plan was te stoppen met roken. Moest wel maar wilde niet. Ik zag dampen dan ook als een veel minder schadelijk alternatief voor roken en dat is het ook. Doe het nog steeds met veel plezier.
Ik ben wel benieuwd wat je voor damper hebt en hoe je dat aanpakt.
Eventuele vragen over dampen kun je ook via PM op dit forum aan mij stellen maar je kunt ook terecht op: https://www.dampforum.nu
Daar is een schat aan informatie te vinden over alle ins en outs van het dampen.

Succes met het stoppen.

Login of registreer om te reageren
10-07-2019 om 21:34 uur

Hoihoi Balling,

Hartelijk dank ook voor je reactie!
Ahh dampen heet dat “valsspelen” van mij dus hahaha.
Zeer herkenbaar wat je zegt, voor mij geld nm hetzelfde, ik wil ook niet stoppen, maar dan krijg je dit en tja, dan zal je toch iets moeten.

Ik heb een Justfog Easy 9 als damper, en ik weet nog niet of ik daar een goeie koop aan heb gedaan.
Gelijk bij de eerste keer bijvullen had ie al een sluiting, dus nieuwe coile erin, en ik kon weer dampen.
Dus hopelijk niet bij de volgende keer dampen weer een sluiting, want dan denk ik dat ik toch voor een andere ga.
Geen idee wat een goeie is...waarschijnlijk heb jij daar veel meer ervaring mee.
Ik sta natuurlijk open voor tips.

Ik ben overigens direct van 18mg overgestapt naar 3 mg nicotine, hoewel ik zware shag gewend ben.
Had informatie ingewonnen, en bleek dat er in 1 zwaar shaggie ongeveer 1 mg nicotine zit.
Door de sigarettenhandel werd mij 18 mg om mee te beginnen aanbevolen, maar volgens mij kreeg ik na de eerste hijs al een vreemd kleurtje, duidelijk te zwaar hihi.

Die e-sigaretten worden nog niet als nicotine vervangers gezien bij de stop met roken poli’s, jammer...die pleisters lijken mij niet echt lekker smaken nm.

Bedankt voor de link, zal hem zeker met aandacht gaan lezen!

Wat voor longprobleem heb jij als ik zo brutaal mag zijn dat te vragen ( interesse)?

Groetjes Moon.

Login of registreer om te reageren
10-07-2019 om 21:43 uur
Reactie op goudvisje

Welkom hier, zo dan heb je heel wat te verstouwen aan ziektes en ongemak, lijkt me vreselijk moeilijk.
Ik las in je andere topic dat je ook al jong weduwe bent geworden dan is het helemaal pittig voor je.
Sterkte, ook met stoppen, maakt niet uit op welke manier, je bent ermee bezig dat is al goed!

Ja joh, en het meeste valt niets aan te sturen, je krijgt dat gewoon ( behalve mijn long aandoening , dat kom toch vnm van het roken)
En zoals het komt, zo neem je het ook, je zal het toch moeten accepteren.
Klinkt makkelijk, maar ik heb ook zeer zeker mijn minder positieve dagen, en dan heb ik maar even een klaagdag...kan ook lekker zijn.
Hopelijk is de volgende dag dan weer beter.
Hoewel ik het nu wel even genoeg vind hoor, het is lastig te handelen zoveel, ook omdat ik best veel medicatie heb, en daar zou ik graag een beetje vanaf willen.

Thanx!

Groetjes Moon.

Login of registreer om te reageren
10-07-2019 om 21:52 uur
Reactie op Soosh

Welkom terug dan in dit geval!

Wat naar al die aandoeningen bij elkaar zeg!
Ik las je topic over je man ook, ook al is het 6 jaar geleden; gecondoleerd. Het lijkt me nooit echt makkelijker worden.

Ik hoop dat je hier wat steun en hulp vind. Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Hoi Soosh,

Bedankt voor de reactie!
Ja ik heb idd een behoorlijke lijst, maar mag niet klagen hoor!
Heb in een rolstoel gezeten, met voedingspomp, mooie button op mijn buik...daar ben ik mooi vanaf, hoewel voor langere afstanden ik wel een rolstoel nodig ben.
Bleef mooi op gewicht, tot ik die spierziekte erbij kreeg, en daarna dus ook last van mijn longen.
Nu moet ik dus weer wat kilootjes aankomen.
Hoop hier genoeg info te vinden.

Groetjes Moon.

Login of registreer om te reageren
11-07-2019 om 09:13 uur

@kneusje
Met de Justfog J-Easy 9 (+ Q16-tankje) moet het toch wel lukken. Het is de meest verkochte startersset en heb 'm zelf ook wel eens geprobeerd. Niks mis mee maar niet te hoog afstellen.
De verkoper heeft je wel goed geadviseerd en een vergelijking in nicotinegehalte met tabak gaat niet op:
Aangezien de nicotine-opname bij dampen maar 1/3 van een gewone sigaret is, loop je de kans toch iets tekort te komen. Daarmee loop je het risico weer terug te vallen naar de tabak.
Nicotine is het probleem niet en dat kun je rustig gedurende een langere periode afbouwen, als je dat wilt.
Ikzelf damp na 5 jaar nog steeds op +/- 6mg/ml en dat bevalt me dan weer prima.
Maar volhouden en niet meer roken!
Succes!

Login of registreer om te reageren
18-07-2019 om 12:08 uur
Reactie op balling
@kneusje
Met de Justfog J-Easy 9 (+ Q16-tankje) moet het toch wel lukken. Het is de meest verkochte startersset en heb 'm zelf ook wel eens geprobeerd. Niks mis mee maar niet te hoog afstellen.
De verkoper heeft je wel goed geadviseerd en een vergelijking in nicotinegehalte met tabak gaat niet op:
Aangezien de nicotine-opname bij dampen maar 1/3 van een gewone sigaret is, loop je de kans toch iets tekort te komen. Daarmee loop je het risico weer terug te vallen naar de tabak.
Nicotine is het probleem niet en dat kun je rustig gedurende een langere periode afbouwen, als je dat wilt.
Ikzelf damp na 5 jaar nog steeds op +/- 6mg/ml en dat bevalt me dan weer prima.
Maar volhouden en niet meer roken!
Succes!

Hartelijk dank voor de reactie!
En excuses voor het late reageren.
Ik heb denk ik gewoon pech met dat ding, nu weer een coile erin, en na een paar keer gebruiken word dat ding heet, en komt de damp er nadie nog een poosje uit.

Maar met jouw uitleg kan ik zeker wel iets mee, en zit zelf toevallig nu ook op 6 mg, bevalt het beste.
Maandag komt de vertegenwoordiger ervan bij de winkel, en kom ik daar dus ook, dit hebben we zo afgesproken.
Aanhouder wint , en ik ben tenslotte maar een beginner met die e smokers, dus laat ik mij die dingen graag uitleggen.

Roken is bij mij wel afgelopen, zou graag nog een tijdje rondlopen op deze mooie planeet.

Thanx!

Login of registreer om te reageren
18-07-2019 om 12:47 uur

@kneusje
Zet het ringetje van de luchtregeling van het tankje eens helemaal open en zet het vermogen met de knopjes eens op half.
Als het tankje te heet aanvoelt dan kan dat zijn omdat de luchttoevoer onvoldoende is of omdat ie teveel stroom krijgt uit de batterij.

Kan ook aan je zuigtechniek liggen: Een fractie voordat je gaat zuigen op het knopje drukken en dan +/- 1 1/2 seconde niet te hard maar ook niet te zacht zuigen en de damp in je mond verzamelen. Daarna desgewenst inhaleren.

Wel heel sterk dat ondanks dat de damper niet geheel meewerkt, je gestopt bent met roken.
Mocht je er nou niet uitkomen dan kun je ook eens meelezen op het dampforum:

Login of registreer om te reageren
18-07-2019 om 13:55 uur

Welkom kneusje,

Ik hoop dat het lukt om te stoppen met roken. :)

Sterkte!

GroetjesAnna

Login of registreer om te reageren