Advies over erg hoge hartslag bij inspanning in combinatie met verkoudheid

14-07-2019 om 12:08 uur

Dag allen,
Ik heb de andere topics over hoge hartslag bij inspanning en astma al doorgelopen, maar blijf toch beetje met eigen vraag zitten.

Ik gebruik nu sinds bijna 8 weken 4 x 2 foster 200 mg vanwege allergisch astma. Sinds een paar dagnen heb ik in overleg met longverpleegkundige dosis opgehoogd tot 5 x een puf wegens verkoudheid. Ventolin gebruik ik niet heel veel meer nu.

Nu valt het me de laatste weken op dat bij inspanning (fietsen, soms wandelen) mijn hartslag soms opeens omhoog kan schieten, soms naar 130 of 140. Daarna stabiliseert het weer snel en herstelt het weer. Ik heb overigens een apple watch.

Bij flinke inspanning (sprintjes op het strand) schoot deze paar weken echter naar 170 en eergisteren was ik aan het fietsen toen ik verkouden was schoot ie naar 180. Vandaag een nieuw record, ik was de was aan het ophangen en gaf hij 200 aan!! Vervolgens springt ie weer snel terug naar 150 en dan weer naar 100.

In rust zit het altijd tussen 60 en 85 ofzo. Ik heb altijd veel gesport en basisconditie is best ok. Overigens ben ik 41 jaar.

Ik denk dat hoge uitschieter vandaag een combinatie van verkoudheid, mindere conditie en wellicht nog wat ophogen van foster is. Maar ik schrik hier toch wel van. as dinsdag zie ik de longarts weer dus leg ik het uiteraard voor.

Maar ik dacht dat jullie in de tussentijd wellicht ook wat advies of hopelijk geruststellende tips hebben?

Vriendelijke groet,

Login of registreer om te reageren
14-07-2019 om 12:13 uur

Als je verkouden bent of niet fit, moet je lijf harder werken. Het is dan beter om te sporten op je hartslag die je normaal hebt met sporten (voor mij, 33 jaar voor conditie opbouw tussen 130 en 140) maar dan met een lagere intensiteit.

Login of registreer om te reageren
14-07-2019 om 12:32 uur

Even een aanvullende vraag: voel je dan zelf ook echt de hartkloppingen en heb je het dan wel eens met de hand nagemeten? Ook omdat het wel snel weer daalt. Zelfs saturatiemeters zijn niet altijd even nauwkeurig met de hartslagmetingen en kunnen soms andere waardes aangeven.
Niet dat ik je niet geloof, heb het zelf regelmatig als ik benauwder ben. In rust is hij dan ook al een stuk hoger en wat Daantje zegt je lichaam is hard aan het werk. Elke inspanning is dan zwaarder dan normaal, dus zie je dat terug in je hartslag.

Login of registreer om te reageren
14-07-2019 om 12:55 uur

Dag beiden, dank voor jullie snelle bericht!

Nee het voelt meestal niet als een hartklopping (niet dat mn hart harder gaat bonzen), maar ik voel wel dat het sneller gaat. En op horloge zie ik dan hoeveel sneller. Maar het neemt altijd wel snel af als ik dan even rust neem. Ik meet het zelf niet na op pols, kan ik inderdaad ook wel eens doen.

Ik ben beetje aan het zoeken wat 'normaal' is qua verhoogde hartlag bij inspanning als je astma hebt in combinatie met flinke medicatie én verkoudheid, en wanneer moet je je zorgen maken over te hoge hartslag. Bijvoorbeeld bij was ophangen opeens 200.

Voor wat betreft het laatste: het schijnt ook dat zo'n horloge bij snelle bewegingen soms minder nauwkeurig is. En zoals je zegt Nickie, de vraag is uberhaupt hoe nauwkeurig die horloges precies zijn.

fijne zondag!

Login of registreer om te reageren
14-07-2019 om 13:20 uur

Als je hartslag na inspanning ook weer vlot daalt is het bij mijn weten alleen maar een gezonde reactie van je lichaam om aan te passen. Als je hartslag hoog blijft, is het slim om wat rustiger aan te doen.

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 09:33 uur

Zou ook kunnen dat je dan iets meer benauwd bent zonder dat je het voelt, de hartslag gaat dan ook omhoog. Probeer de volgende keren eens ventolin te inhaleren voor je gaat sporten en kijk of je hartslag dan ook zo hoog worden.
Bij mij helpt een longverwijder voor grote inspanning enorm goed en heb dan geen hoge pieken in mijn hartslag.

Login of registreer om te reageren