Is Relvar nu specifiek voor COPD of ook Astma?

11-04-2019 om 05:18 uur

Beste,

Ik heb mijn hele leven al Astma, ik stam nog uit het tijdperk dat er Ventolin tabletjes waren tegen benauwdheid en nog geen puffers en dergelijke.
Ik heb zowat het hele gamma doorlopen de een met meer succes dan de andere.
Mijn voorlaatste medicatie schema bestond uit Seretide als dagelijkse basis, Ventolin voor nood, Singulair en Aerius dagelijks.
Hiermee ging het lang goed totdat ik toch enkele serieuze opstoten per jaar had en zelfs gehospitaliseerd moest worden.
Gezien mijn Astma hoofdzakelijk een allergische grondslag heeft ben je hier steeds op voorbereid en probeer je je omgeving hierop aan te passen.
Soms loopt het toch uit de hand, een verkoudheid die de klauwen uitloopt, hooikoorts die niet te harden is of iets anders waardoor je toch een serieuze opstoot krijgt en veel moeite moet doen om het onder controle te krijgen.
Soms gaat het zo snel en ontspoort het volledig en dan ben je zo benauwd, hoesten en ga zo maar door.
Soms lukt het gewoon niet meer en dan is vaak een Aerosol en Prednison kuur onvermijdelijk

Nu is mijn Seretide vervangen door Relvar, daar kwam mijn huisarts ineens mee.
Ik gebruik het nu bijna 1,5 jaar en ik heb nog geen één serieuze opstoot gehad.
Maar nu lees ik overal en nergens dat Relvar bedoeld is voor COPD.
Ik heb geen COPD, heb nooit gerookt en zal ook nooit gaan roken.
Ik heb Astma, maar Relvar werkt wel, al had ik in het begin wat last van bijwerkingen die in verloop van tijd verdwenen.
Maar ik kan alleen maar zeggen dat de Relvar goed zijn werk doet.

Waarom is dit medicijn dan in eerste instantie bedoeld voor COPD patiënten en niet bedoeld voor Astma patiënten en wordt het toch voorgeschreven aan Astma patiënten.
Of ben ik abuis?

Mijn dank is groot.

Login of registreer om te reageren
11-04-2019 om 06:22 uur

Volgens het farmacotherapeutisch kompas is het zowel voor astma als voor COPD. Er worden nog wel eens COPD middelen offlabel gebruikt bij astma en andersom.

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 09:28 uur

Zo ook spiriva eigenlijk voor COPD was en nu ook voor astma ingezet wordt (bij mij)

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 17:46 uur

@MNelissen1968 ikzelf gebruikte eerst een andere soort (kan nu niet direct op de naam meer komen) maar sinds het begin dat Relvar er was naar dat overgestapt. Zo moest ik maar 1 keer puffen in plaats van 2.
Gezien deze niet meer voldoende was intussen overstapt naar Inuvair (voorlopig) om met veel tijd en boterhammen terug te keren naar Relvar.
Mij maakt eigenlijk niet uit of het voor COPD of astma is, zolang ik maar geholpen ben.
Zo was Lyrica vroeger een middel tegen epilepsie maar neem ik het intussen voor mijn astma.

Login of registreer om te reageren