ACOS, wat is de astma en wat is de COPD ?

04-06-2019 om 11:00 uur

Een ruim halfjaar geleden was ik bij de huisarts wat ik was benauwd, heel erg benauwd. Na wat standaard tests ben ik doorgestuurd naar de longarts en daar kwam uit verder onderzoek astma met een 'COPD component'. Na hier wat rond gekeken te hebben heb ik uiteindelijk nog gevraagd over mijn GOLD score voor de COPD, maar daar kon men weinig over zeggen.

Ik kom dat zeer regelmatig tegen. Als mijn astma niet goed op mijn medicijnen reageert is het toch snel 'Ja, dat zal dan door de COPD komen.' terwijl ze me tegelijkertijd niet precies aan kunnen wijzen hoe het dan met mijn COPD zit.

Veel onderzoek (voor zover ik het heb kunnen vinden) sluit mensen met astma uit van COPD onderzoeken en mensen met COPD uit van astma onderzoeken.

Een beetje een tussen het wal en schip gevoel krijg ik er soms wel van. En de eeuwige vraag: is dit nou mijn astma of mijn COPD ? Want daar ga je niet altijd hetzelfde mee om (is mij verteld). Maar goed, ik neem braaf de pufjes en de inhalatie poedertjes, als het niet goed werkt trek ik aan de bel bij de LA en verder duim ik dat ik nog heel lang mee zal gaan in relatief goede gezondheid.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vooralsnog erg stabiel lijk te zijn. Net een enorme griep te pakken en na 1 week echt helemaal gaar te zijn, was ik in week 2 alweer aardig aan het rond hobbelen en weer 3 was alles zo goed als over, behalve nog wat taai slijm. Verder heb ik het natuurlijk wel eens benauwd en als ik moe ben / stress heb ga ik stevig achteruit. Ik kan dan echt even in een rotperiode zitten.

Desondanks ik kan kan nog werken, ik heb een jong gezin, ik kan mijn hobby's uitoefenen en naar vriendinnetjes toe voor lunch- en koffie afspraken.

Wat is jullie ervaring met ACOS en wanneer je nou last hebt van wat ?

Login of registreer om te reageren
13-06-2019 om 21:58 uur

Het blijft lastig. Ik denk dat ik nu vooral last heb van mijn astma, maar zeker weten doet niemand het volgens mij.

Ik heb de indruk dat mijn astma grilliger is met slechtere dagen. Wat ik beetje begrijp van COPD is dat het 'slepender' is en als je wel echt een aanval krijgt het heftiger is. Maar nogmals, zeker weten doe ik het niet.

Login of registreer om te reageren
14-06-2019 om 08:05 uur

Bij copd is de benauwdheid eigenlijk altijd aanwezig, alleen vaak bij inspanning erger.
Ook copd reageert wel op het weer en vocht, alleen bij mij de astma meer.
Bij mij zijn de aanvallen erg heftig soms maar dit is pas sinds de laatste tijd ,nu het echt een stuk slechter is geworden, hiervoor waren de aanvallen milder.
Het is ook een verschil denk ik of je astma hebt of ernstig astma, dan kunnen de aanvallen ook erg heftig zijn.
Het blijft heel lastig om precies te weten wanneer je waar last van hebt, ik zelf denk bij mij het meeste de copd, bij allergische zaken meer de astma.

Login of registreer om te reageren
18-06-2019 om 08:08 uur

@goudvisje dat is het inderdaad ook nog. Zowel astma als COPD is voor iedereen anders.
Ik vind het maar ingewikkeld dat ACOS, maar gelukkig zijn de tips hoe je het beste zo lang mogelijk zo veel mogelijk lucht hebt wel hetzelfde. Niet roken, sporten (als dat lukt), bewegen, frisse lucht, huis saneren, dat soort dingen.

Login of registreer om te reageren
18-06-2019 om 10:46 uur

Het is ook ingewikkeld, ik stam nog uit de tijd :) dat ze het njet hadden over acos, eerst was alles cara, daarna astma met allergieen, daarna copd erbij.
Indd het is dezelfde benadering, alleen bij copd het je geen verbetering, ook niet door pufjes en bij astma vaak wel meer.

Login of registreer om te reageren
16-07-2019 om 15:00 uur

Een longarts hier schreef weleens dat ze veel "overlapping" zien in de praktijk. Dus diagnose astma, heeft ook last van beginnend COPD en andersom.
M.a.w. je kunt meerdere longziekten tegelijk hebben. Soms geeft het ene meer last dan het andere.
Ik heb allergisch astma, maar kreeg er sarcoidose bij. Gratis.

Login of registreer om te reageren
16-07-2019 om 22:32 uur

Jeetje @Thirza das niet niks! ACOS staat inderdaad voor Asthma and COPD Overlap Syndrome. Allebei een beetje, maar wat nou wat is blijf ik lastig vinden.

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 11:31 uur
Reactie op Soosh

Jeetje @Thirza das niet niks! ACOS staat inderdaad voor Asthma and COPD Overlap Syndrome. Allebei een beetje, maar wat nou wat is blijf ik lastig vinden.

Tja, maar het kan ook per arts verschillend zijn heb ik gemerkt.Mijn huisarts noemde het in het begin astma, maar het kreeg in de loop van de jaren meer een bronchitisachtig karakter. Toen kwam er een allergie bij dus werd het allergisch astma. De sarco kwam wel acuut opzetten, maar omdat ik ook een Pseudomonas in mijn sputum bleek te hebben, werd het beeld eerst vertroebeld. Sarco is inmiddels "slapende", al enkele jaren.
Ik vind het ook soms lastig, om te bepalen welk medicijn ik even vaker in moet zetten.

Login of registreer om te reageren
11-10-2019 om 12:45 uur

Ook ACOS, Astma van af mijn geboorte, weet ik sinds april dit jaar, maar de COPD overheerst. Ik word dan ook amper behandeld voor de astma component. Zelfs de longartsen hebben moeite de 2 componenten van elkaar te scheiden. Als ik vraag wat is voor wat, aan puffers, dan krijg ik meestal een nietszeggend antwoord. Maar 1 arts, bij Merem/Heideheuvel durfde te zeggen dat het een grijs gebied is. Maw, ze weten het ook niet.
Helaas ontwikkelen veel van ons astma en/of COPD patiƫnten dan ook nog eens een hartkwaal, dan wordt medicatie helemaal een probleem. Helaas zelf ondervonden.

Login of registreer om te reageren
13-10-2019 om 20:04 uur

Bruja,
Ik heb die indruk zelf ook ja, dat ze niet precies weten waar de COPD ophoudt en de astma begint. Het is misschien ook niet superbelangrijk, omdat veel inhalatie medicatie voor zowel astma als COPD word voorgeschreven. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat jij als patient het meeste uit je leven kan halen ondanks je longaandoening(en).

Lastig is het wel, vind ik.

Login of registreer om te reageren
13-10-2019 om 20:18 uur

2 jaar gelden vertelde mijn alternatieve arts, ook regulier huisarts, dat astma patienten veel copd componenten hebben.
dat geeft volgens mij alles aan
want:
mijn huisarts zegt altijd -fout- dat ik copd heb, en vind het prima als ik zeg nee, astma.
mijn longarts noemt het allergisch astma,
en mijn allergoloog allergisch eosinofiel astma...
ik vind het allemaal prima, de behandeling is bij iedereen goed en gelijk :-)

Login of registreer om te reageren