Invloed airco in de auto/vliegtuig

07-07-2019 om 10:43 uur

Ik ben longpatiënt met copd, gold 3. Medicijnen Trimbow, 2 keer 2 pufjes, singulair en drie maal per week azitromycine. Mijn vraag betreft de invloed van airco: na een langere autorit van misschien een uur merk ik de volgende dag weer iets aan mijn longen, iets slijm ophoesten. Ik probeer zoveel mogelijk het gebruik van airco in de auto te vermijden en alleen ventilatie toe te passen. Vereist de temperatuur toch het gebruik van de airco dan zorg ik ervoor dat de luchtstroom naar de voeten gaat. Maar de gekoelde lucht circuleert natuurlijk door de hele ruimte van de auto. Ook in een bus of vliegtuig ben ik bang voor vervelende gevolgen, zodat ik vliegreizen al geschrapt heb. Vraag: Zou een mondkapje helpen voorkomen dat ik verkeerde stoffen inadem? Zouden er verschillende vloeistoffen bestaan voor aircoapparaten met meer of minder vervelende invloeden? (onze auto is 8 jaar oud; misschien zijn de nieuwe auto's van betere aircosystemen voorzien). Zijn er nog andere oplossingen denkbaar voor dit probleem?
Graag zie ik uw antwoord tegemoet.
Met dank en vriendelijke groet, Carla Reina

Login of registreer om te reageren
07-07-2019 om 10:50 uur

Zou een vogmask niet iets zijn om uit te proberen? Heb van meer mensen positieve verhalen gehoord erover en twijfel zelf nog om er een aan te schaffen. Heb zelf astma.

Login of registreer om te reageren
07-07-2019 om 11:06 uur

Vaak is het probleem dat airco's droge lucht produceren, slecht schoongemaakt worden en in een vliegtuig dat de aanwezige lucht contine gecirculeerd wordt zonder te verversen.

Login of registreer om te reageren
09-07-2019 om 08:04 uur

Beste Carla Reina,

Airco zorgt helaas vaak voor extra longklachten: de droge lucht, slecht onderhoud, te koud afgesteld etc. kunnen een rol spelen. Wij weten niet of er verschillende vloeistoffen voor airco bestaat. Het garagebedrijf weet dit wellicht. Een nieuwe(re) auto hoeft niet altijd een betere airco te hebben. Dit is ook afhankelijk van het type en uitvoering van de auto.

Op de website van de ANWB vindt u tips voor onderhoud van het binnenklimaat van de auto: https: //www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/airco/airco-en-onderhoud

Er is weinig bekend over beschermende effecten van mondkapjes voor je longen tegen schadelijke stoffen in het verkeer. Wij horen soms wel positieve verhalen bijvoorbeeld over het masker Vogmask en R-Pur.
https://www.motor.nl/producten/r-pur-nano-masker-voorkomt-fijnstof-in-j…

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
10-07-2019 om 08:43 uur

Voor alle airco's, dus ook voor auto-airco's, geldt dat er absoluut niets van de koelvloeistof naar buiten mag lekken. Echt helemaal nul komma niks. Je mag dus ook niets ruiken. Welke koelvloeistof er in de airco zit (freon/butaan of andere) mag dus niets uitmaken. Verder raken alle airco's gaandeweg deels verstopt met stof en vuil. In deze vervuiling ontwikkelen zich bacteriën die je absoluut niet in je longen wilt hebben. Behalve de airco zelf raken ook de luchtkleppen/luchtleidingen en de ventilator van de beluchting (verwarming/ontwaseming) vervuild. De verwarming/beluchting en de airco maken deels gebruik van dezelfde luchtleidingen. Sommige garages bieden -uiteraard tegen betaling- een complete onderhoudsbeurt voor de airco. Vloeistof zo nodig bijvullen, afdichtingen controleren, stof en vuil verwijderen en desinfecteren. Filters vernieuwen. Zo'n beurt maakt dus meestal geen deel uit van de jaarlijkse onderhoudsbeurt die meestal samen met de APK wordt ingepland! Ze zullen hoogstens even losjes de stofzuiger eroverheen halen of hem een beetje doorblazen met perslucht. Maar dat is absoluut ontoereikend. Bij het boeken van de onderhoudsbeurt moet je echt aangeven dat je ook een airco-onderhoudsbeurt wilt, en die moet je gespecificeerd op de rekening terugzien. Verder wat de Advieslijn zegt: een masker zou verlichting kunnen geven. Het kan ook helpen om kort voor het aircoseizoen de airco een uur lang zo hard mogelijk te laten werken, met de ramen open en een winterjas aan.

Login of registreer om te reageren