Juni 2019 - Droge mond

27-05-2019 om 07:29 uur

Veel longpatiƫnten die een puffer gebruiken hebben last van een droge mond. Dit komt door een stofje in de puffer die zorgt dat je minder speeksel aanmaakt. Heel vervelend. Wat kun je er zoal aan doen? Bekend zijn een slokje water drinken of kauwgom nemen.

Komt je dit bekend voor? Heb jij nog andere tips om dit aan te pakken.

Login of registreer om te reageren
03-06-2019 om 08:31 uur

Ik heb altijd al snel last gehad van een droge mond.

Een zuurtje of kauwgom helpt. Daarnaast natuurlijk water, water, water en nog eens water ;)

Login of registreer om te reageren
13-06-2019 om 16:52 uur

Water helpt bij mij niet. Overdag drink ik gemiddeld 3 Ltr. water. Zonder kauwgom kan ik niet praten. 's Nachts kan ik vaak niet slapen door mijn dichtgeplakte mond.- Ik heb in overleg met de huisarts een puf weggedaan om deze reden. Het helpt een beetje. Ik hoop dat er een keer iets op gevonden wordt.

Login of registreer om te reageren
14-06-2019 om 07:22 uur

Fien67
Op advies van mijn tandarts gebruik ik nu al jaren de producten van Xeros Dent aid, dat is speciaal voor droge mond, er is tandpasta, mondspoelmiddel en een gel voor s'nachts. Kijk eens op tandartsplein.

Login of registreer om te reageren
23-06-2019 om 11:48 uur

Een droge mond bij het gebruik van een puffertje heb ik een hele tijd gehad . Kauwgom ,water en rollen pepermunt en dat alles hielp maar even.
Ik doe nu 6 weken buteyko ademtherapie in Hoofddorp en heb geen last meer van een droge mond.
Vaak zelf tijdens de oefeningen teveel speeksel.

Login of registreer om te reageren
27-06-2019 om 09:42 uur

Als ik ga slapen neem ik een klein snoepje, Islamoos...groene doosje, dit stop ik achter in mijn wang en smelt langzaam weg. Help ook nog goed tegen het hoesten. Je hoeft niet bang te zijn voor verslikken dit gebeurd niet.
Islamoos is een zuiver natuurproduct gemaakt van Ijslansmos te koop bij alle drogisten.

Login of registreer om te reageren
29-06-2019 om 12:56 uur
Reactie op Johannesadrianus

Een droge mond bij het gebruik van een puffertje heb ik een hele tijd gehad . Kauwgom ,water en rollen pepermunt en dat alles hielp maar even.
Ik doe nu 6 weken buteyko ademtherapie in Hoofddorp en heb geen last meer van een droge mond.
Vaak zelf tijdens de oefeningen teveel speeksel.

Wat is dat voor ademtherapie? En heb je daar echt iets aan?

Login of registreer om te reageren
30-06-2019 om 10:10 uur
Reactie op elisabeth63
Reactie op Johannesadrianus
Een droge mond bij het gebruik van een puffertje heb ik een hele tijd gehad . Kauwgom ,water en rollen pepermunt en dat alles hielp maar even.
Ik doe nu 6 weken buteyko ademtherapie in Hoofddorp en heb geen last meer van een droge mond.
Vaak zelf tijdens de oefeningen teveel speeksel.

Wat is dat voor ademtherapie? En heb je daar echt iets aan?

De Buteyko methode ademtechniek gaat er van uit dat we te diep en teveel ademen.
We ademen minder als we uitsluitend door de neus ademen en onze inademing verkorten.
Sinds ik deze ademhalingstechniek toepas loop ik een stuk beter.
Voorheen liep ik naar het station (800 meter) was altijd buiten adem en moest wel 4x rusten.
Afgelopen week heb ik 3 km. rustig gelopen op mijn ademhaling gelet en zonder pauze de tocht volbracht.
Ik slaap beter en voel mij vitaler.

Login of registreer om te reageren
01-07-2019 om 21:27 uur

Ik slaap met een luchtbevochtiger aan: constant tussen de 50 en de 60%. Luchtbevochtiger gekocht die zichzelf regelt rond de gekozen percentage. Sindsdien 's nachts minder last van droge mond.

Login of registreer om te reageren
06-07-2019 om 11:37 uur

Ik heb erg veel last van een droge mond soms zo erg dat mijn tong net een stuk leer is die eruit getrokken wordt..nachts is dat het ergste..
nu ben ik er achter gekomen dat de luchtvochtigheid in mijn huis te droog is .
Sinds een paar dagen heb ik een luchtvochtigheidsmeter ..toen ik die voor het eerst aanzette was mijn huis 32% te droog ook weinig energie elke dag weer en erg moe
voor mijn copd 2 moet het tussen de 50/60 % zijn
kijk nu dagelijks hoe het weer buiten de luchtvochtigheid is en merk dat als het te vochtig is krijg ik het benauwd. Als het te droog dan is mijn mond gelijk droog.
Sinds dat ik die meter heb doe ik natte theedoeken aan de verwarming en een bak water op tafel zo zie ik de luchtvochtigheid in mijn huis omhoog gaan ,staat nu op 52 % en voel me er goed bij geen droge mond en ook meer energie.
Buiten kom ik nu niet daar is de luchtvochtigheid te hoog dan heb ik het benauwd zoals ik al schreef,kijk speciaal op Actueel weer voor longen
misschien dat iemand er ook baat bij heeft...
groetjes Maria

Login of registreer om te reageren
13-07-2019 om 11:26 uur
Reactie op loura47

Water helpt bij mij niet. Overdag drink ik gemiddeld 3 Ltr. water. Zonder kauwgom kan ik niet praten. 's Nachts kan ik vaak niet slapen door mijn dichtgeplakte mond.- Ik heb in overleg met de huisarts een puf weggedaan om deze reden. Het helpt een beetje. Ik hoop dat er een keer iets op gevonden wordt.

Er iets op vinden zal niet gaan, omdat een luchtwegverwijder gewoon al je slijmvliezen uitdroogt!

Login of registreer om te reageren