Parfums en andere geuren

21-04-2019 om 18:49 uur

Zijn er hier meer die extra benauwd worden van extreme geuren? Hoe gaan jullie daarmee om als je bv. naar de bioscoop of andere grote bijeenkomsten gaat? Ik merk dat ik dan vooral last heb. Alle mensen zijn opgedoft, en er zijn veel mensen bij elkaar. Ik kleinere groepen of familie o.i.d. is dit wel bespreekbaar, maar vind het lastig hier mee om te gaan. Graag jullie adviezen

Login of registreer om te reageren
22-04-2019 om 07:39 uur

Heel herkenbaar, ik heb eigenlijk altijd wel een sjaal om om mijn neus en mond te bedekken en als ik naar grote bijeenkomsten ga dan zorg ik dat ik in het midden sta van de mensen waar ik mee ben en die er rekening mee houden. Helaas is niet alles te voorkomen en moet ik vaak wel extra puffen.
Heel eerlijk mijd ik dat soort dingen wel een beetje. Bij de bios wacht ik tot de film uit is en op netflix oid staat.

Van de zomer staat weer 2 dagen festival (vanaf eind van de middag pas) op het programma, ik heb er enorm veel zin in, maar zie er ook enorm tegenop vanwege de feestgangers die roken.

Het blijft enorm lastig en een flinke uitdaging, succes!

Login of registreer om te reageren
22-04-2019 om 08:17 uur

Hier nog een hoor. Ik mijd grote gezelschappen. Bij mij zit het grote probleem op het werk. Heb pestende collegae die graag grote hoeveel heden chloor ammonia en allerhande troep in de rondte gooien. Een houten tafel met pure alcohol of glassex schoon maken is dood normaal. Zit nu thuis met een longontsteking maar kan dinsdag hoop ik mijn nieuwe contract binnen krijgen voor een nieuwe baan en dan zeg ik na 14 jaar trouwe dienst op bij mijn werkgever. Zelf kan ik thuis en in mijn omgeving maat regelen treffen door dingen niet op te zoeken en er over te vertellen en mocht het een keer mis gaan heb ik mijn zonodig medicatie nog. Op het werk is er niet tegen aan te haggelen :( Succes jij.

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 09:48 uur

Prikkels zo veel mogelijk mijden maar dat valt niet mee als je benauwd van geuren wordt.
Ook ik heb hier last van.
Thuis wordt er rekening mee gehouden.
Maar de rest van de wereld gaat dat nooit doen.
Ik heb geaccepteerd dat ik weleens benauwdheid kan krijgen bij uitgaansgelegenheden.
Neem altijd mijn salbutamol mee en zien wel waar het schip strandt.
Ik heb geleerd begrip te hebben voor onbegrip.

Login of registreer om te reageren
24-06-2019 om 21:16 uur

Hier hetzelfde. Wel begrip op het werk gelukkig. Raam gaat open als ik het benauwd krijg, waar ik ook ben. Daarnaast vooraf extra puffen. Ga verder zoveel mogelijk geuren uit de weg en kus andere mensen niet en geef alleen een hand. Dat helpt ook al. Succes

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 16:11 uur

Hoi,
Jammer genoeg heel herkenbaar. Van heel veel luchtjes begin ik ook nog eens direct stevig te hoesten en rochelen, omdat ik het overtollige slijm dat dan gevormd wordt, niet snel genoeg weg krijg. Heel vervelend en vermoeiend.

Als ik naar de bioscoop ga, probeer ik dat meestal op tijden te doen dat het niet druk is. En dan kies ik een stoel uit net 2 rijen voor het midden (bv rij 5) bijna bij het gangpad. Dan heb ik niet veel mensen dicht bij me zitten en toch heel goed beeld en geluid.
Voor de rest vermijdt ik bloemenwinkels, parfumwinkels, kerken (vanwege wierook), ben ik voorzichtig waar men verf verkoopt en loop ik bv bij de Gamma met een grote boog om die afdeling heen. Tis lastig en soms ontkom je niet aan geuren, want je kunt niet de hele wereld in de hand houden wat dat betreft.

En met uitgaan ga ik wel vaker naar concerten in de kleinere zalen van ong. max 600 mensen. Dan zoek ik de leuke bands uit die niet bekend zijn en geen uitverkochte zalen hebben. Je staat er versteld van hoeveel goede artiesten er zijn. Voordeel als iemand met een zware geur naast je komt te staan heb je plek genoeg om ergens anders te gaan staan. De afzuiging in deze zalen is meestal goed geregeld en de entree is dan ook nog eens leuker terwijl je toch een leuke avond kunt hebben.
En buitenevenementen kan ook wel. Waar ik vandaan kom, zijn bv bijna alle carnavals activiteiten ook buiten te vieren, op kou kun je je kleden.

Op die manier kun je toch nog lol hebben. Tip, probeer wat verschillende muzieksoorten uit, iedere soort trekt zijn "eigen" publiek zeg maar. Mijn ervaring is dat je bij (blues)rock-concerten je minder mensen met "zware" parfum tegenkomt dan bij "pop"-concerten of avonden waar het vereist is dat men zich moet opdoffen. Uiteraard moet het wel een beetje bij je muzieksmaak passen.

Login of registreer om te reageren
06-08-2019 om 16:47 uur

Ook voor mij heel herkenbaar. Vorig jaar oktober uitgebreid onderzocht bij de longarts maar daar reageerde ik nergens op. Niet allergies, dus wordt het overgevoelige luchtwegen genoemd.
Maar als de boer achterhuis gier uitrijdt, doe ik ramen en deuren dicht en blijf 2 uur binnen, anders heb ik het gevoel dat ik stik. Ik krijg dan echt geen lucht. Rook, parfum, aftershave, verf, allemaal dingen waar ik last van krijg. Ik draag sowieso vaak een sjaal en dat is heel handig voor naar theater en concert. Water mee en hopen dat er geen hoestbui komt. Als het kan de eerste (laatste) stoel van een rij zodat ik aan het gangpad zit. Gelukkig heb ik nog nooit ergens uit hoeven lopen maar ik vind het wel heel lastig, temeer naar mijn gevoel de ventolin er geen vat op heeft en dat is misschien logisch al het niet allergies is.

Login of registreer om te reageren