stoppen met 'de pil'

16-06-2019 om 10:00 uur

Hoi!
Inmiddels ben ik 51 jaar en slik nog steeds de pil. Dit stabiliseert mijn (ernstig) astma.
Nu wil ik er graag mee stoppen, heeft iemand tips?
Natuurlijk overleg ik nog wel met mijn longarts

In de zomer stoppen omdat er dan minder virussen ronddwalen leek me al een goed idee

Login of registreer om te reageren
16-06-2019 om 10:03 uur

Vraag even na bij de apotheek of je medicijnen gebruikt waarvan de pil invloed heeft op de dosering. Mijn theolairspiegel hangt er bijvoorbeeld van af.

Login of registreer om te reageren
17-06-2019 om 09:57 uur

Hoi @emsepems,

Ik stopte met de pil voordat ik wist dat ik astma had. Zoals zoveel vrouwen merk ik dat mijn astma wel degelijk grilliger wordt op het moment dat ik menstrueer.

Het wennen van mijn lijf na het stoppen met de pil heeft even geduurd. In de eerste instantie bleef mijn cyclus heel strak de pil volgen (die ik dus al niet meer slikte) en had ik weinig last van kramp. Ik heb in die periode me laten steriliseren. Daarna kreeg ik meer last (ik denk nog steeds puur vanwege het stoppen met de pil) en momenteel heb ik eens in de 4 maanden ongeveer een hele gemene cyclus met gigantisch veel kramp. Het is aardig goed onder controle te houden met paracetamol verder.

Ik hoop dat jouw astma er niet teveel op zal reageren. Het zal sowieso geleidelijk gaan (neem ik aan nav mijn eigen ervaring). Mijn advies is wel om een soort van 'dagboekje' bij te houden, zodat je weet wat er gebeurd. Op die manier kan je als je wel ergens tegenaan loopt duidelijk aangeven bij een arts wat er precies gebeurd is en wanneer.

Ik wens je heel veel succes! Ondanks wat extra pijn bevalt zonder pil mij heel erg goed. Ik wilde vooral niet meer hormonen in mijn lijf proppen en door de sterilisatie (wat voor mij een hele goede keuze was) heb ik alsnog geen gedoe met anticonceptie zoals condooms.

En wat @Daantje zegt; overleg goed met je artsen en apotheek.

Login of registreer om te reageren
17-06-2019 om 10:25 uur

hoi soosh, dankjewel.
geleidelijk gaan is bij mij niet van toepassing, wanneer ik stop is er tijdens de menstruatie direct weer meer benauwdheid. Dat is dan ook het probleem. liever pillen dan steeds 3 dagen weinig kunnen en daarna weer een paar dagen opbouwen om weer voldoende te kunnen.

idd overleggen met arts, maar dat was ik al van plan (heb ik eerder ook gedaan).
dagboekje is een goed idee

wat een gedoe he, die hormonen.....

Login of registreer om te reageren
17-06-2019 om 13:07 uur
Reactie op emsepems

hoi soosh, dankjewel.
geleidelijk gaan is bij mij niet van toepassing, wanneer ik stop is er tijdens de menstruatie direct weer meer benauwdheid. Dat is dan ook het probleem. liever pillen dan steeds 3 dagen weinig kunnen en daarna weer een paar dagen opbouwen om weer voldoende te kunnen.

idd overleggen met arts, maar dat was ik al van plan (heb ik eerder ook gedaan).
dagboekje is een goed idee

wat een gedoe he, die hormonen.....

Je zou er bijna jongetje van willen worden ;)

Login of registreer om te reageren
17-06-2019 om 13:08 uur

Ik ben benieuwd hoe je het uiteindelijk gaat doen en hoe het gaat, houd me aub op de hoogte. Ik kan ook niet stoppen zonder heel erg benauwd te worden:(
Succes!

Login of registreer om te reageren
17-06-2019 om 13:52 uur

Het kan ook best zijn dat het nu anders is, misschien heb je wel geen cyclus meer.

Login of registreer om te reageren
17-06-2019 om 16:34 uur

Zal ik dit eens aan een arts vragen op t forum? Ik word steeds nieuwsgieriger wat de beste optie is.

Login of registreer om te reageren
17-06-2019 om 17:14 uur

Ja dat is best een goed idee! Ben benieuwd wat die erop zeggen.
Je kan toch ook laten prikken of je al in de overgang zit of niet? Misschien helpt dat nog bij het maken van een keuze

Login of registreer om te reageren
17-06-2019 om 17:27 uur

Bloedonderzoek geeft geen uitsluitsel en kan pas nadat je een tijdje gestopt bent met de pil.

Zoveel opties zijn er niet toch? De pil door blijven slikken na je 52e wordt afgeraden. Je moet er toch een keer mee stoppen. Afbouwen ofzo kan niet. Dan moet je zien wat je eigen cyclus wordt. Je zou dan misschien, als je nog menstrueert tijdelijk meer medicijnen kunnen gebruiken in de periode waarin je meer last hebt. Veel andere opties zijn er niet denk ik.

Login of registreer om te reageren
17-06-2019 om 18:10 uur

haha, zag dat ik 13 jaar geleden ook al eens dit eens dit als topic had gemaakt, toen gestopt en dubbel pred nodig gehad.
Op advies van arts weer gestart.

ook heb ik t een jaar of 3 geleden gevraagd aan de longarts, stoppen mocht toen niet omdat ik toen niet stabiel genoeg was qua astma en stoppen zou mijn astma nog instabieler maken.
ook nu is mijn longfuctie nog niet optimaal....

Login of registreer om te reageren