hoe val ik af

30-05-2019 om 12:13 uur

beste mensen,
Vanwege mijn overgewicht ben ik al 6 maanden koolhydraat arm aan het eten. Ik eet maar 20 koolhydraten per dag maar val niets af. Door prednison kwam ik 20 kilo aan in 3 weken. Heeft iemand een advies????

Login of registreer om te reageren
30-05-2019 om 12:17 uur

ik ga altijd naar een dietiste, met kennis van astma en copd. Ik vind dat je met een (ernstige) longziekte begeleid moet afvallen, zij weet wat er in jou situatie het belangrijkste is. Het kan namelijk prima dat koolydraatarm voor je niet de oplossing is (was voor mij ook niet de oplossing)

Login of registreer om te reageren
30-05-2019 om 14:46 uur

Helaas werkt koolhydraatarm niet voor ieder lichaamstype, ik ga zelf proberen om de ene dag koolhydraatarm te eten en de andere dag koolhydraatrijk te eten. Vond hier info over wat bij mijn lichaamsbouw zou passen.
Tijdens prednison kom ik ook aan en loop ook bij een diëtiste en mag nu niet afvallen ivm mijn gezondheid. Maar ben wel afgevallen door ziek zijn. Pas weken nadat ik van de prednison af was. Toen was ik namelijk nog nauwelijks afgevallen.
En ik sport onder begeleiding ivm mijn lastige longen en knie en ik ga snel over mijn grenzen heen.

Login of registreer om te reageren
05-06-2019 om 10:10 uur

Je kunt wel koolhydraatarm eten maar wil nog niet zeggen dat dan afvalt omdat de calorieën inname te hoog kan zijn.
En prednison en ook de putter ontstekingsremmend zijn funest om te kunnen afvallen.
Een diëtiste zou hier je in kunnen begeleiden.
Succes met deze moeilijke taak.
Zelf zit ik ook met het probleem afvallen.

Login of registreer om te reageren
05-06-2019 om 12:32 uur

Als je minder dan 50 gram koolhydraten per dag eet en je volgt geen Ketogeen dieet (onder professionele begeleiding) is dit eigenlijk onverantwoord. De 20kh die je per dag binnenkrijgt is echt veel te weinig.
Er kleven namelijk risico's aan zo'n heftig dieet. Zeker als je dit zomaar uit jezelf onderneemt zonder hulp van een professional.

Potentiële risico’s van een te lage koolhydraatinname zijn op de korte termijn: Slechte stoelgang, Duizeligheid, Hoofdpijn, Prikkelbaar, Slechte adem, Hongergevoel
Op de lange termijn kan een te lage koolhydraatinname leiden tot: Verlaagde weerstand, Depressie

* 70 tot 100 gram koolhydraten per dag: normaal afvallen

Met deze hoeveelheid koolhydraten val je op een prettige manier af. Je zult geen hongergevoel of vermoeidheid ervaren.
Als je net met een koolhydraatarm dieet begint, is deze hoeveelheid koolhydraten erg prettig. Zo kan je lichaam makkelijker wennen aan de verandering in je voedingspatroon.

Voorbeeld Dagmenu met 75 gram koolhydraten:

Ontbijt: havermoutpap met noten en kaneel (28 gram kh)
Tussendoortje: gekookt ei (1 gram kh)
Lunch: appelsalade met noten (24 gram kh)
Tussendoortje: 150 gram aardbeien (8 gram kh)
Diner: garnalencurry met bloemkoolrijst (14 gram kh)

* 50 tot 70 gram koolhydraten per dag: snel afvallen

Deze hoeveelheid koolhydraten is bedoeld om zo snel mogelijk af te vallen zonder je gezondheid in gevaar te brengen. Door 50 tot 70 gram koolhydraten per dag te eten blijft je insulinespiegel laag, waardoor je lichaam overgaat op het verbranden van lichaamsvet.

Voorbeeld Dagmenu met 61 gram koolhydraten:

Ontbijt: omelet met groentes op 2 rijstwafels (15 gram kh)
Tussendoortje: handje noten (3 gram kh)
Lunch: avocadosalade met groentes en pijnboompitten (6 gram kh)
Snack: schaaltje volle yoghurt met 1 el zaden en kaneel (7 gram kh)
Diner: zalm, groentes en 125 gram zoete aardappel (30 gram kh)

Login of registreer om te reageren
13-06-2019 om 17:36 uur

Bedankt voor al jullie serieuze reacties. Ik ben er blij mee.
Ik ben al maanden onder begeleiding van een dieetiste. Met dit koolhydraatarm dieet van The new food.nl ben ik nu eindelijk iets afgevallen. Dat de puffers niet helpen heb ik nu ook begrepen. Door een slecht genezen gebroken been is t ook een struggle om te sporten. Het gaat tergend langzaam en ik droom van taarten en toch is t goed vol te houden, dit voor diegenen die t ook willen proberen. Ik ben 6 kilo afgevallen en heb nog 20 minimaal te gaan. Nogmaals dank voor jullie hulp en sterkte met de benauwdheid en t afvallen.

Login of registreer om te reageren
14-06-2019 om 07:47 uur

ag
ik volg het savannedieet en ben nog steeds aan de prednison en iedere maand een kilo afgevallen. Heb na 11 maanden weer wat meer koolhydraten toegevoegd.
in het kort iedere dag vette vis, minstens 700 gr groenten iedere maaltijd wat, heel weinig granen en peulvruchten, 3 maaltijden per dag, 12 uur niet eten.

eerste 6 weken lastig nu gaat het vanzelf

Login of registreer om te reageren
14-06-2019 om 10:57 uur

In het algemeen moet je dus minder kcal eten dan je verbruikt. En je komt sneller aan dat aantal dan je denkt. Je zou een app kunnen downloaden waarin je alle voedingsmiddelen noteert die je eet en drinkt en dan kun je precies bijhouden hoeveel koolhydr, eiwitten en vetten en kcal je tot je neemt.

Voor de berekening van je BMR bestaan twee formules, de Mifflin-St. Jeor- en de Harris Benedict-vergelijking. Beide berekeningen vereisen je gewicht, lengte, leeftijd en geslacht. Hoe meer je weegt, hoe meer brandstof je immers nodig hebt om je organen te ondersteunen. Leeftijd is dan weer belangrijk omdat naarmate je ouder wordt je spiermassa afneemt en dus ook je caloriebehoefte. Als je je afvraagt waarom je geslacht belangrijk is, onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen hun BMR meestal 5 tot 10 procent lager ligt dan dat van mannen.

Hieronder zijn beide berekeningen te zien, op basis van de gegevens van een 25-jarige vrouw die 68 kilo weegt en 1,63 meter lang is.

De Mifflin-St-Jeor-vergelijking:
BMR = (10 x gewicht in kg) + (6,25 x hoogte in cm) - (5 x leeftijd in jaren) -161
BMR = (10 x 68) + (6,25 x 163) - (5 x 25) - 161 = 1.413 calorieën.

De Harris Benedict-berekening:
655,1 + (9,563 x gewicht in kg) + (1,850 x hoogte in cm) - (4,676 x leeftijd in jaren).
Voor dezelfde vrouw zou de BMR-vergelijking er zo uitzien:BMR = 655,1 + (9,563 x 68) + (1,850 x 163) - (4,676 x 25) = 1.490

Je ziet, het is niet voldoende om alleen minder koolhydraten te eten. Die heb je nl net zo goed nodig om te kunnen functioneren.

Login of registreer om te reageren
15-06-2019 om 14:51 uur

Ik gebruik inderdaad ook een app voor inzicht en ook inzicht in vetten, koolhydraten en eiwitinname. Je kan daarin instellen hoeveel je per week wil afvallen, welk dieet je wenst (3 soorten), hoeveel je beweegt en natuurlijk geslacht, gewicht en leeftijd. In het verleden (toen ik nog niet bekend was met een longziekte) heeft het me goed geholpen met afvallen, maar heeft me vooral veel inzicht gegeven in mijn eetgewoontes.
De app die ik gebruik heet: food

Login of registreer om te reageren
24-06-2019 om 21:12 uur

Ik heb een hele tijd geworsteld met mijn voeding, bij een diëtiste geweest, app gebruikt en het werkte niet. Puffer speelt een grote rol in het aankomen bij mij, naast mijn intoleranties. Ik had zo weinig energie en de hele dag honger.

Gestopt met diëten en gestart met Herbalife. Na 1 week geen honger gevoel meer en na 6 mnd veel meer energie en ik kan beter omgaan met mijn klachten. Ik gun dit iedereen en ik raad iedereen het aan om te proberen. Heb je een vraag, laat maar weten.

Login of registreer om te reageren