augustus 2014 - Waar hebben jouw longen het fijn op vakantie?

04-08-2014 om 11:37 uur

Waar hebben jouw longen het fijn op vakantie?

Elke patiënt is anders en heeft dan ook last van andere ‘prikkels’.
Bij de keuze van een vakantiebestemming kun je proberen rekening te houden met de prikkels waar je gevoelig voor bent.
We horen regelmatig van mensen met luchtwegklachten die op vakantie zijn geweest naar een warm oord waar de lucht droog is, dat ze minder last hebben van hun luchtwegen.
Voor mensen met een huisstofmijtallergie is het prettig toeven in de bergen boven de 1500 meter, omdat hier de huisstofmijt niet overleeft.

Het is goed om voor jezelf op een rijtje te zetten waar je veel last van hebt en dan te zoeken naar een bestemming waar de condities voor jou optimaal zijn.

Enkele tips die je kunnen helpen:

• De lucht is meestal schoner in plaatsen vlak aan zee.
• Hou rekening met plaatselijke omstandigheden, bijvoorbeeld pollenseizoen in het gekozen land of bijvoorbeeld de zandstorm calima, vanuit de Sahara.
• Vermijd grote/drukke steden in verband met luchtvervuiling.

Heb jij nog tips? Waar hebben jouw longen het fijn op vakantie?

Login of registreer om te reageren
31-07-2015 om 14:26 uur

heerlijke schone lucht, bergen aan zee ook erg fijn maakte vroeger hele wandelingen langs de kustlijn helaas is het wandelen in het zand te zwaar geworden

Login of registreer om te reageren
30-11-2015 om 17:33 uur

Luxemburg natuurgebied romdom Diekirch was de enige plek dit jaar waar ik me echt fit en mezelf voelde

Login of registreer om te reageren
09-12-2015 om 14:10 uur

ik voel mijn het beste als ik op vakantie ben in noord frankrijk heerlijk aan het strand daar voel ik mij het beste.

Login of registreer om te reageren
29-04-2016 om 11:44 uur

ik voel mij het best aan de kust waar dan ook
heerlijk genieten

Login of registreer om te reageren
09-12-2017 om 11:14 uur

Friesland op water huren daar boot m motor al 11 jaar. Bij regen heb erg veel last van slijm hoest aanvallen. In ochtend uren flink schoon hoesten helpt mij hele dag tot half5 der weer lading zit.

Login of registreer om te reageren
07-01-2018 om 08:22 uur

Hallo Tanjaan,
Wat bedoel je met schoonhoesten in de ochtend?
Orff

Login of registreer om te reageren
30-04-2018 om 11:00 uur

Hoi Orff,
Ik ben dan wel niet Tanjaan maar Dirkje, maar ik kan me wel een voorstelling maken van wat ze bedoelt met "schoonhoesten". 's Morgens word je wakker na een nacht slaap. Je bent dan in rust geweest en heb gelegen, dan wel op je rug of op je zijkant. In rust kan het slijm (sputum) zich verzamelen en in je luchtwegen gaan zitten. Dat gebeurt bij bijna iedereen. Je hebt immers gedurende je slaap niet echt slijm, opgehoest. Wanneer je dus opstaat, zitten je longen meestal behoorlijk vol van de nacht en moet je die dus schoonhoesten. Niet iedereen kan gemakkelijk het sputum ophoesten. Mijn mand heeft ook COPD gold4 (was chronische bronchitis maar denk sterk dat het nu long emfyseem is) Het ophoesten van het slijm 's morgens was altijd een drama. Duurde lang, kostte veel moeite en maakte dat hij super benauwd werd meestal. Sinds hij Atimos gebruikt, naast zijn Spiriva kan hij het slijm gemakkelijker ophoesten, wat een verademing is (letterlijk en figuurlijk) Ik heb chronische bronchitis maar kan het slijm gelukkig ook redelijk snel ophoesten 's morgens. Als het niet lukt, dan stop ik met ophoesten en wacht ik gewoon op een tijdstip dat het wel beter gaat. Dit lukt niet altijd gemakkelijk, maar daar kun je jezelf op trainen. Hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt Orff,
Met vriendelijke groeten,
Dirkje.

Login of registreer om te reageren
06-06-2019 om 06:34 uur

Ik ben 14 dagen naar een logeeradres in de Spaanse Pyreneeën geweest. Ik ben helemaal verbaasd om te zien dat ik ineens geen zuurstof thuis hoef te gebruiken terwijl ik normaal 8 uren per dag gebruik. Ik ga zeker terug in Oktober. Ik heb een allergische astma die nauwelijks reageert op medicatie.

Login of registreer om te reageren
09-10-2019 om 21:34 uur

Ik heb copd 3 gold ik ga het liefst naar de regio Alicante in Spanje. Daar kan ik uren en uren wandelen zonder al te veel last. Zoals hier al vaker gezegd.......een tweede huis hier zou prettig zijn.

Login of registreer om te reageren