Gold4 en pijn

03-12-2015 om 00:17 uur

Wie heeft ervaring met pijn (vooral in de rug) tijdens en na een longaanval. Ik heb copd gold 4

Login of registreer om te reageren
02-06-2019 om 20:17 uur

@Scorpiors , niet echt eng hoor want mijn hart klopte echt wel :) te horen bij pols kan ook, alleen wordt gedempd door de longen nu.
Op zich kunnen de ontstekingen hetzelfde zijn als bijj astma vlgs mij maar je merkt dan ook meestal dat je ziek bent of extra (vies) slijm hebt.

De meeste pijn bij mij komt van het continu hoge ademhalen, ik moet soms ook echt bewust mijn schouders even omlaag doen, ik oefen dit vaak door eerst omhoog te trekken de schouders en dan te laten zakken.
Sterkte ermee.

Login of registreer om te reageren
02-06-2019 om 20:33 uur

Ok djw voor het duidelijk maken nu weet ik eigenlijk 100 % zeker dat het afgelopen week copd was geweest alleen zeggen ze het niet. Dat vind ik soms wel vervelend. dat ze zo lekker duidelijk zijn

Login of registreer om te reageren
02-06-2019 om 20:55 uur

@Scorpiors , het is ook vaak heel lastig om te zeggen wanneer het astma is of copd, ik heb zelf ook beiden, al overheerst de copd.
Meestal merk je het pas aan de blijvende achteruitgang met longfunctie blazen, dan weet je ok het was de copd.
Is voor artsen soms ook lastig.
Alleen is het vaak zo bij astma doen de pufjes vaak meer goeds, bij copd helpt het een stuk minder goed en is het meer pappen en nathouden.
Bij twijfel altijd even overleggen met je arts mocht je klachten hebben of houden.
Sterkte

Login of registreer om te reageren
03-06-2019 om 16:48 uur

Ja klopt dat merk ik juist ook idd heel goed. bij inname werkt het voel je ff verlichting maar na enkele min is het uitgewerkt. Ook ben ik nu achter gekomen, weet niet of meerdere hier dat heeft, is dat na zn aanval ik compleet mijn ademhaling kwijt ben, en moeite heb om weer normaal te kunnen ademen, klopt dit?

Login of registreer om te reageren
03-06-2019 om 17:25 uur

Ja heb ik ook geregeld last van, dan is mijn ademhaling helemaal van t padje, ik doe of probeer na een heftige aanval altijd ontspanningsoefeningen te doen , waaronder buikademhaling voor zover dit mogelijk is.
Ook vooral let ik dan op om langer uit te blazen, langer uit dan inademen.

Login of registreer om te reageren
03-06-2019 om 17:27 uur

ok zal daar eens op gaan letten, begin toch eigenlijk wel bang te worden van zn aanval, het gevoel krijgen dat je stikt ppfffff!

Login of registreer om te reageren
03-06-2019 om 17:50 uur

Ja dat herken ik wel, soms kun je echt even bang worden, dat maakt 't dan weer extra benauwd.
Zelf heb ik inmiddels oramorph(soort morfine) dit mag ik gebruiken bij extreme aanvallen, dit geven ze niet heel snel wat ik begreep, ligt er ook aan in welke fase je zit en of andere middelen /pufjes of evt vernevelen nog wat toevoegen

Login of registreer om te reageren
03-06-2019 om 17:57 uur

Ok heel erg bedankt voor het delen met mij, je heb me enorm geholpen zo.

Login of registreer om te reageren
05-06-2019 om 12:07 uur

Wat ik doe als ik buiten adem ben, is mijn hoofd iets naar beneden en dan achterelkaar puffen. Helpt bij mij wel.

Login of registreer om te reageren
05-06-2019 om 19:24 uur

Puffen met je inhaler bedoel je @Anna50 ?ik doe ook altijd voorovergebogen staan, hangend ergens tegen aan, en puf vaak in voorzetkamer zonder puf in te drukken.
En vooral langer uitademen

Login of registreer om te reageren