ACOS, wat is de astma en wat is de COPD ?

04-06-2019 om 11:00 uur

Een ruim halfjaar geleden was ik bij de huisarts wat ik was benauwd, heel erg benauwd. Na wat standaard tests ben ik doorgestuurd naar de longarts en daar kwam uit verder onderzoek astma met een 'COPD component'. Na hier wat rond gekeken te hebben heb ik uiteindelijk nog gevraagd over mijn GOLD score voor de COPD, maar daar kon men weinig over zeggen.

Ik kom dat zeer regelmatig tegen. Als mijn astma niet goed op mijn medicijnen reageert is het toch snel 'Ja, dat zal dan door de COPD komen.' terwijl ze me tegelijkertijd niet precies aan kunnen wijzen hoe het dan met mijn COPD zit.

Veel onderzoek (voor zover ik het heb kunnen vinden) sluit mensen met astma uit van COPD onderzoeken en mensen met COPD uit van astma onderzoeken.

Een beetje een tussen het wal en schip gevoel krijg ik er soms wel van. En de eeuwige vraag: is dit nou mijn astma of mijn COPD ? Want daar ga je niet altijd hetzelfde mee om (is mij verteld). Maar goed, ik neem braaf de pufjes en de inhalatie poedertjes, als het niet goed werkt trek ik aan de bel bij de LA en verder duim ik dat ik nog heel lang mee zal gaan in relatief goede gezondheid.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vooralsnog erg stabiel lijk te zijn. Net een enorme griep te pakken en na 1 week echt helemaal gaar te zijn, was ik in week 2 alweer aardig aan het rond hobbelen en weer 3 was alles zo goed als over, behalve nog wat taai slijm. Verder heb ik het natuurlijk wel eens benauwd en als ik moe ben / stress heb ga ik stevig achteruit. Ik kan dan echt even in een rotperiode zitten.

Desondanks ik kan kan nog werken, ik heb een jong gezin, ik kan mijn hobby's uitoefenen en naar vriendinnetjes toe voor lunch- en koffie afspraken.

Wat is jullie ervaring met ACOS en wanneer je nou last hebt van wat ?

Login of registreer om te reageren
04-06-2019 om 12:35 uur

Ik kreeg eerst de diagnose astma en later: U rookt, dan is het COPD.

What's in a name?
Allergieën horen bij astma en daar heb ik er talloze van, dus noem ik het voor mezelf astma.

Login of registreer om te reageren
04-06-2019 om 12:46 uur

Ik ben der nu zelf achter gekomen, hoe het zit wanneer het gaat om copd. Als een arts naar je longen luisterd en verteld of zegt, hoor zacht adem geruis dan kun je er van uit gaan dat het de copd is. Want heb begrepen dat je dat bij astma niet hoort. Zo is het mij teminste uitgelegt een paar dagen geleden. Ik zelf hem meer copd klachten en word ook steeds meer. Zelfs na een aanval (longaanval) raak ik in paniek en kan ik geen controle over mijn ademhaling meer hebben. wat ik erg vervelend vind, want dat maakt het nog lastiger.
Ik hoop dat je hier iets wijzer van word, anders gewoon rond vragen kom je der van zelf wel achter want dat heb ik ook gedaan. Groetjes en heel veel sterkte.

Login of registreer om te reageren
04-06-2019 om 12:59 uur

Vlgs mij kun je bij een astma aanval ook zwakker of zachter ademgeruis horen, alleen bij copd is dit altijd aanwezig, althans bij mij.

Het blijft lastig om te weten wanneer is t astma of copd, bij mij zelf is het bij allergie de astma ben ik tijdelijk extra benauwd, vd copd ben ik de hele dag benauwd.
Ben ik ineens benauwder zonder een reden en is t blijvend dan is t de copd, zie ik ook vaak terug in longfunctie die achteruitgaat en niet meer verbeterd.
En de pufjes doen minder bij copd

Login of registreer om te reageren
04-06-2019 om 13:30 uur

Ik zit, volgens mij, nog ergens in de begin fase van COPD. Naar ik begrijp is het alleen maar vastgesteld omdat mijn astma begon op te spelen en er een foto met contrast is gemaakt.

De pufjes helpen meestal goed en ik lijk nog niet erg last te hebben van longaanvallen zoals je die bij COPD ziet... denk ik! Dat is dus het probleem, ik heb geen idee en het is zelfs voor mijn longarts erg moeilijk om het verschil aan te geven.

Volgende keer dat ik hem zie eens vragen hoe ernstig hij vermoed dat mijn COPD nou is.

Login of registreer om te reageren
04-06-2019 om 20:04 uur

Volgend mij is het ook voor artsen soms moeilijk te bepalen welke klacht bij wat hoort.
Anders misschien een een scan vragen, ik dacht een hd scan (weet niet hoe t precies heet)daar zien ze de copd/emfyseem op en hoe het verdeeld zit.

Login of registreer om te reageren
04-06-2019 om 21:45 uur

Er is een ct scan met contrast gemaakt. Want er was vermoeden van iets (er is zoveel op me af gekomen geen idee meer wat) maar dat hebben ze weten uit te sluiten op de scan met contrast.

Ik heb het dus niet helemaal meer in beeld. Het was even schrikken die dag ;)

Login of registreer om te reageren
05-06-2019 om 07:34 uur

Ja dat snap ik, dan ben je met andere dingen bezig.
Misschien de volg keer eens vragen hoe het nu zit met de copd, ze kunnen vaak op die scan ook goed zien hoe het emfyseem verdeeld zit

Login of registreer om te reageren
13-06-2019 om 16:47 uur

Dat zou ik eigenlijk ook wel eens willen weten hoe dat bij mij zit.

Login of registreer om te reageren
13-06-2019 om 20:25 uur

Meestal krijg je een bepaalde scan als er iets speelt, ik kreeg de 1e hd scan pas toen ikin aanmerking kwam voor de eenrichtingventielen.
Je kunt het altijd eens vragen aan je longarts

Login of registreer om te reageren