Sigaretten

01-06-2019 om 10:25 uur

Sigaretten, mijn grootste frustratie

Tot zover de mooie zaterdag voor mij. Heerlijk in de kamer zitten met de deur open en genieten van het briesje op deze warme ochtend. Dit genieten eindigt al snel in een flinke aanval, omdat de buren ook willen genieten kan ik niet meer genieten. Dit is echt mijn grootste frustratie.
Om te beginnen, ik heb geen hekel aan rokers, alleen aan de sigaretten waar ik echt heel ziek van word.

Lekker muziekje op, op de laptop zoeken naar leuke teksten om te handletteren en ja hoor daar begint de benauwdheid en de enorme hoestaanval die er vaak mee gepaard gaat. Tot overmaat van ramp is ook het ellendige bovenraampje nog open en om straks weer adem te kunnen halen moet die toch echt dicht, anders blijf ik zo benauwd. Met het laatste beetje energie wat ik heb klim ik op een stoel en doe hoestend en proestend het raampje dicht. Zo nu puffen, 2x vernevelen en helaas daarna weer puffen en hopen dat dit genoeg is.
Nu een uur later is het hoesten gestopt, maar de nasleep is nog flink aanwezig. Onze woonkamer is niet zo heel groot, maar van de ene kant naar de andere kant lopen kost enorm veel energie en ik voel mijn hartslag omhoog schieten.

Van de week tijdens flink sporten was mijn hartslag net zo hoog als nu in rust en dat allemaal door zo’n verdomd klein irritant sigaretje. Dus jullie snappen natuurlijk wel dat ik voor een algemeen rookverbod ben:) even boodschappen doen of de stad in is voor mij niet normaal, ik moet overal op bedacht zijn en hopen dat ik de aanval onder controle krijg en niet naar het ziekenhuis hoef.

Deze frustratie wilde ik graag even delen, want ik weet dat ik niet alleen ben. Ik weet dat er hier ook veel rokers en ex-rokers actief zijn. Dus nogmaals ik heb niks tegen de rokers zelf, alleen wel echt tegen die sigaretten. Deze aanvallen gun ik namelijk niemand! En heel de dag kan ik nu energie verzamelen om de “gewone” dingen nog te kunnen doen, zoals eten maken, douchen, etc.
Mijn doel is dan ook niet om rokers of ex-rokers zich aangevallen te laten voelen, maar om te delen wat het met iemand kan doen en wat bewustwording te creëren.
Ik ben heel erg van het principe leven en laten leven, alhoewel voor mij leven zo toch heel beperkt is, als je bedenkt waar mensen allemaal roken. Ik zou heel erg zijn voor een oplossing voor beide partijen!

Fijn zonnig weekend allemaal!

Login of registreer om te reageren
01-06-2019 om 10:47 uur

Ik snap je helemaal, alleen een oplossing blijft moeilijk, het is mooi dat mensen nu merendeel buiten roken maar geeft ook nieuwe problemen, rook welke naar binnen komt bij anderen, niet op terrassen kunnen zitten enz.
Dit geldt jammer genoeg voor veel zaken, bbq, vuurkorfen, kaarsen, tuinfakkels, geurtjes, ik heb 't zelfs van pas gemaaid gras.
Ik zelf ben bang dat dit nooit echt opgelost gaat worden, erg lastig!
Bewustwording is al goed, maar of er iets mee gedaan wordt..... :)
Fijne zonnige dag

Login of registreer om te reageren
01-06-2019 om 10:56 uur

Ja precies:( agh van je afschrijven is soms even lekker haha en ik denk dat wij straks met gasmaskers rondlopen.
En ik weet wel zeker dat er niks mee gedaan wordt, mijn buren doen er ook niks mee en zoveel mensen die niet snappen wat voor een invloed het heeft. Behalve de overbuurvrouw die is wel heel lief en heb ik laatst mee gesproken, maar die heeft ook een man met een chronische ziekte dus die kan zich inleven:)

Agh de frustratie is van me afgeschreven en de ventilatoren staan op volle sterkte te blazen (doorzonwoning en zomers xD)

Login of registreer om te reageren
01-06-2019 om 13:39 uur

Bij ziekenhuizen mag je niet meer roken. Goed, dat is hun beleid. Maar bij het UMC Groningen mocht ik wel half-dood gaan door de brandstofdampen, die er in de parkeergarage hangen.

Het is gemakkelijk om de sigaret, die je ziet de schuld te geven, maar ik snap niet dat je bij boodschappen doen in de stad dan b.v. geen last hebt van andere luchtvervuiling.

Login of registreer om te reageren
01-06-2019 om 14:48 uur

Helaas niet bij alle ziekenhuizen. Bij het sfg mag je gewoon roken:(
Maar een parkeergarage waar dampen blijven hangen is ook enorm frustrerend!

Ik heb van andere vervuiling ook last, alleen op sigaretten reageer ik zo enorm heftig, veel heftiger dan de rest. Een klein snufje sigarettenlucht en ik krijg een flinke aanval en van andere dingen van klein beetje wordt ik wel benauwder maar niet direct een aanval. En bij ons in de stad heb je een loopgedeelte dus je komt nauwelijks auto’s en scooters tegen wat een hoop scheelt dus dan zijn de sigaretten de “schuldige”. Maar er is zeker weten meer frustrerend, zoals barbecues, parfum, mist, regen, etc.

Login of registreer om te reageren
01-06-2019 om 16:11 uur

O frustratie der frustraties. Het is o zo moeilijk om alles te ontlopen. Vooral omdat iedereen weer op iets anders reageert en je zelf niet eens altijd weet waardoor het mis gaat. Mijn longen reageren soms pas veel later en dan kan ik meestal niet meer achterhalen waardoor het mis ging. Soms krijg ik jeuk in mijn gezicht en dan weet ik: "foute boel, wegwezen". Jammer genoeg werkt dit niet altijd.
Intussen heb ik een behoorlijke lijst met dingen waar ik niet tegen kan. Noodmedicatie heb ik altijd bij de hand. Gelukkig is er met een beetje passen en meten nog veel te beleven waar ik van kan genieten en dat doe ik dan ook met veel plezier.

Login of registreer om te reageren
02-06-2019 om 11:15 uur
Reactie op marlen

Bij ziekenhuizen mag je niet meer roken. Goed, dat is hun beleid. Maar bij het UMC Groningen mocht ik wel half-dood gaan door de brandstofdampen, die er in de parkeergarage hangen.

Het is gemakkelijk om de sigaret, die je ziet de schuld te geven, maar ik snap niet dat je bij boodschappen doen in de stad dan b.v. geen last hebt van andere luchtvervuiling.

Mij krijg je ook niet meer in een parkeergarage. Ik heb copd en is niet te doen. Ik laat me bij het ZH afzetten bij de ingang en manlief mag de auto parkeren. :)

En binnenkort mag je hier ook niet meer in een Abri roken bij het ziekenhuis.

Login of registreer om te reageren
02-06-2019 om 11:55 uur

Ik had laatst ook erg last in de parkeergarage van UMCG,wat een uitlaatgassen, gelukkig "vloog" (heeft vliegbrevet:) mijn man met mij in rolstoel vlug richting lift want oef, niet fijn!
Bij umcg is roken totaal verboden ook buiten, ik vind t wel goed! dan loop je maar even een straatje verder in of aan de overkant voor het nh hotel staan asbakken ook nog, is goed te doen lijkt mij en t is niet meer van deze tijd om bij een zkhs te roken.
We moeten nu eenmaal allemaal mee met nieuwe regels, vroeger reden we zonder autogordel en was ook wennen, alles went behalve een .....:)

Login of registreer om te reageren