Geen astma, wel klachten

28-05-2019 om 07:23 uur

Hallo,

3 maanden geleden heb ik bij de POH astma/copd een longfunctietest gedaan, omdat ik klachten heb:
- soms drukkend gevoel om de borst
- soms piepende uitademing, zeker tijdens benauwd gevoel. Die benauwdheid kan ineens opkomen.
- Vorig jaar zomer met airco aan midden in de nacht met ademnood wakker worden
- drukkend gevoel tijdens mist, rook, verf, sporten, erge warmte, uitlaatgassen
- elke avond+ochtend dik doorzichtig slijm.

Ik ben bekend met allergie (soms netelroos) en hooikoorts.

Uit de test is gekomen dat ik geen astma heb, omdat de verbetering na toediening van een puffer maar ongeveer 5℅ was ipv volgens mij 12℅.
Zuurstofgehalte in bloed was 97℅.

Vroeger was er astma vastgesteld, ik was vaak benauwd en kreeg soms blauwe lippen. De POH zei dat er vroeger(voor mij 22 jaar geleden) snel astma werd vastgesteld. Dus dat ze dat toen zeiden, hoeft niet waar te zijn.

POH zei dat ik de puffer kon gebruiken indien nodig. En dat het meer lijkt op hyperventilatie. Dat had de huisarts al een keer benoemd. Ik twijfel of ik nog een second opinion moet laten doen of het hierbij zal laten. Omdat uit de test verder niets bijzonders is uitgekomen.

Kan iemand mij verder helpen, tip geven, ervaring delen?

Groet,

Kesteloo

Login of registreer om te reageren
28-05-2019 om 08:32 uur

Bij mij kwam uit die test ook geen astma, echter kwam uit de hystamineprovocatietest heel duidelijk dat ik ernstige hyperreactieve bronchiën heb. Dus ik zou een verwijzing naar de longarts vragen voor die specifieke test, dat geeft veel meer verduidelijking dan of je op salbutamol reageert... ik reageer nauwelijks op salbutamol en heb het dus ook niet als medicijn.
Ook kan je dan eventueel een hyverventilatieprovocatietest doen om te kijken of daarnaast ook nog hyperventilatie speelt, kan namelijk heel goed. Je moet dan expres gaan hyperventileren, dan kan je de symptomen goed herkennen mbt als je benauwd bent.

Dus dat uit deze test geen astma komt is een beetje kort door de bocht, aangezien ik ernstig astma heb en het uit deze test bij mij ook niet komt.
Succes!

Login of registreer om te reageren
30-05-2019 om 10:45 uur

Dankjewel voor je reactie! Ik ga er verder naar laten kijken.

Login of registreer om te reageren