longvliesonsteking en pleuritis

28-05-2019 om 16:52 uur

Beste ,

2 weken geleden heb ik door een neusontsteking een bacterie in mijn bloedbaan gekregen nl : Staphylococcus aureus.
Ik kreeg hevige koorts en pijn in de borst .
Na het afnemen van pleuravocht +-125 ml via een naald werd de pijn minder .
Ik heb nu via een baxter 12 dagen antibiotica gekregen , nu ben ik thuis maar moet nog 7 dagen 24 antibiothica pillen nemen per dag .
Er is nog altijd vocht te zien achter rechterlong maar niet veel , pijn heb ik bijna niet maar voel toch dat er nog een lichte pijn aanwezig is .
Nu is mijn vraag of hier mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt ? hoe lang kan het duren tegen ik genezen ben ?

Login of registreer om te reageren
28-05-2019 om 17:32 uur

Pleuritis is longvliesontsteking, ik heb het gehad zonder vocht en had helaas wel veel pijn, bij mij kwam het door een virus wat op influenza lijkt. Eer dat de pijn weer handelbaar was duurde wel 1,5 maand. Na ruim 2 weken hoorden ze mijn longvlies nog kraken, maar ik moet er wel bij zeggen dat mijn conditie slecht was ivm moeilijk behandelbaar astma. In totaal duurde het wel een paar maanden. Vaak heeft je lichaam zeker 6 weken nodig om helemaal te herstellen, denk maar aan een “gewone” botbreuk dat duurt gemiddeld ook 6 weken.
Beterschap en ik hoop dat je snel opknapt!

Login of registreer om te reageren
28-05-2019 om 19:02 uur

bedankt voor je reactie , ik maak me een beetje zorgen om het feit dat ze me geen drainage hebben gegeven .....
ik hoop nu dat het overgebleven vocht van zichzelf kan verdwijnen ?

Login of registreer om te reageren
28-05-2019 om 20:06 uur

Ja dat kan wel degelijk. Een drain is niet altijd noodzakelijk gelukkig, waarschijnlijk was de hoeveelheid in hun ogen niet genoeg om meer te verwijderen

Login of registreer om te reageren
29-05-2019 om 06:33 uur

en wat als later de pijn niet overgaat ? hebben ze dan een foute beslissing genomen .
Of zal de pijn en eventueel achtergebleven vocht steeds van zichzelf verdwijnen ?

Login of registreer om te reageren
29-05-2019 om 07:19 uur

Het lichaam is in staat
Om vocht zelf af te voeren middels het lymfestelsel, alleen bij heel grote hoeveelheden heeft het soms hulp nodig. Voorbeeld: mijn knie was na een operatie 2x zo dik en er zat een flink hematoom, dit is allemaal uit zichzelf weggegaan:)
De pijn kan nog wel even duren, ik was na 1,5 maand van de morfine af, maar voelde het nog steeds. Door de benauwdheid zaten ook al mijn spieren vast, dus met behulp van massage hebben ze het losgekregen.
Ik hoor wel van mensen dat die plek gevoelig blijft en bij ontstekingen of verergering weer snel opspeelt. Maar als je last blijft houden gewoon terug gaan naar de arts, wellicht dat het dan met vochtafdrijvers wel weg gaat. In sommige gevallen heeft het lichaam hulp nodig, maar dat is vooraf niet te voorspellen. Ze hebben al wat vocht weggehaald en naar mijn mening zat er volgens hun niet genoeg om meer weg te halen.

Ik ken iemand die eigenwijs was en geen drain etc wilde en was wel nodig en bij haar ging het ook vanzelf weg, duurde alleen langer dan gepland en ze had langer ab nodig. Maar zelfs grotere hoeveelheden kan het lichaam zonder hulp oplossen alleen heeft dat meer tijd nodig.

Login of registreer om te reageren
29-05-2019 om 07:25 uur

Kleine hoeveelheden vocht krijg je met een drainage vaak niet helemaal weg. Dat ruimt je lichaam vanzelf op. Drainage is vooral nodig als het zoveel is dat het pijn veroorzaakt of om het vocht te kunnen onderzoeken in het laboratorium.

Login of registreer om te reageren
29-05-2019 om 14:50 uur

allen bedankt voor de reacties
ik voel me al meer op mijn gemak nu

Login of registreer om te reageren
08-06-2019 om 05:35 uur

vrijdag op controle geweest in het ziekenhuis , op de longfoto was te zien dat ik goed herstel .
er was ook geen overtollig vocht meer in mijn long .
bij zacht hoesten heb ik wel nog pijn , heb ook nog een uitstralende pijn naar mijn schouder .
hoelang kan deze pijn aanhouden na genezen te zijn ? mijn longvliesontsteking is begonnen op 17 mei

Login of registreer om te reageren
08-06-2019 om 08:31 uur

Wat fijn dat het de goede kant op gaat!
De pijn kan helaas lang blijven aanhouden, het duurt gemiddeld 6 weken voor zoiets genezen is en soms wat langer door complicaties of onderliggende ziektes.
Volgens mij heb ik zeker 8 weken pijn gehouden en daarna nam het nog toe bij benauwdheid, maar elke situatie is anders en ik hoop voor jou dat het minder lang duurt.

Login of registreer om te reageren