Moeheid overvalt je

27-05-2019 om 14:30 uur

Het valt mij op dat ik soms ineens door een moeheid overvallen wordt, als ik bijv. met een kar vol boodschappen uit de supermarkt kom en dan ineens denkt: pfffft, dat moet allemaal nog de auto in. En dat met een lam gevoel in armen en benen. Ik doe het dan toch, en als ik daarna eenmaal in de auto zit en naar huis rijd, is het meestal wel weer weggetrokken. Omdat dit een rare vage klacht is, die ook nog eens niet frequent optreedt, kan een dokter er meestal niets mee.
Maar herkennen jullie dit?
Dus van het ene op het andere moment "lam en futloos", toch wel de kracht hebben om iets te doen wat je moet doen en 10 minuten later is het weer okay.

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 14:37 uur

Het klinkt alsof je te lang doorgaat. Is het echt lichamelijk moe? Misschien toch wat eerder al rust pakken?

Login of registreer om te reageren
28-05-2019 om 08:44 uur

Ik herken dat heel goed. Ik heb naast m'n COPD(3) ook nog een hartprobleem (aneurysma).
Vermoeidheid komt bij mij ook als een overweldigende tsunami alsof m'n hele lichaam vol wordt gestort met beton. Zo moe dat het soms m'n adem beneemt. Vooral na de lunch komt dat regelmatig voor.
Blijkbaar onttrekt het verteringsproces zoveel bloed aan de rest van het lichaam dat het dienst gaat weigeren.
Naast die golven van vermoeidheid is er ook die chronisch aanwezige, alsof je een loden last met je meedraagt, alsof je met een elastiek aan iets vast zit, alsof iets je tegenhoudt, alsof de zwaartekracht plotseling sterker is geworden. Alsof dan natuurlijk.
Maar behalve na de lunch is er nauwelijks enige regelmaat of aanleiding voor.
Het komt en 't gaat (gelukkig).

Login of registreer om te reageren
28-05-2019 om 08:50 uur

Dat het me overvalt herken ik wel, maar dat het daarna ineens weer weg is helaas niet. Meestal als het me overvalt dan heb ik afleiding dus of in de winkels of ik ben wat leuks aan het doen:)

Login of registreer om te reageren
28-05-2019 om 12:55 uur
Reactie op Daantje

Het klinkt alsof je te lang doorgaat. Is het echt lichamelijk moe? Misschien toch wat eerder al rust pakken?

Nou nee hoor Daantje. Lief van je dat je bezorgd om me bent. Maar het kan maandagochtend half 10 zijn, nadat ik een relaxed weekend achter de rug had. Als het na een ochtend werken zou zijn, vind ik dit niet vallen onder de term: overvallen.

Reactie op balling
Ik herken dat heel goed. Ik heb naast m'n COPD(3) ook nog een hartprobleem (aneurysma).
Vermoeidheid komt bij mij ook als een overweldigende tsunami alsof m'n hele lichaam vol wordt gestort met beton. Zo moe dat het soms m'n adem beneemt.

Zo ernstig is het niet, ik bedoel, ik kan op dat moment gewoon doorlopen en die boodschappen in de auto tillen. Maar ik voel het wel.
Maar ja, wat de één misschien een beginnende moeheid vindt, ervaart de ander als lamgeslagen. Het is net zo moeilijk te meten als pijn.
Ik heb er dan inderdaad ook wel een gevoel van adem tekort bij. Volgens de longarts past dit bij mijn sarcoidose.

Login of registreer om te reageren