Moet ik nu nog steeds mijn longen laten controleren dmv longfoto's

26-05-2019 om 13:33 uur

begin 2017 bleef ik maar hoesten en ergens in maart kreeg ik na lang aandringen een longfoto. daarop was een streperige restafwijking te zien in de rechtermiddenkwab. Het is me nooit helemaal duidelijk geworden of deze te zien was op de front foto..of de zijlingse. Ik heb het vermoeden vooral op de zijlingse foto (gezine de beschrijving) en niet op de foto van de voorkant.

Ik heb sindsdien 5 controle foto's gehad.. de laatste maart 2018, dus een jaar later. gedurende deze foto's is de streperige restafwijking niet groter geworden, maar ook niet kleiner of verdwenen.

Ik blijf maar klachten houden. Soms lijkt het iets minder (schrapen, kuchen, veel slijmgevoel in keel..dikkig slijm).. maar de laatste weken is het weer een drama. Veel kriebelhoest, schrapen, slijm in keel,
Ik ben vorig jaar ook bij een KNO arts geweest die niets geks kon vinden.

Ik hoor ook al jaren een licht wheez/rales geluid als ik lig..net popcorn wat knettert.
Het typische is dat het schraperige kriebelgevoel lijkt te stoppen als ik snachts slaap en zodra ik 's-ochtends wakker wordt en begint te praten of eten, dan is het er gelijk weer.

vraagjes.

Ik twijfel of ik mijn longen moet blijven laten nakijken op basis van die streperige restafwijking? Ik bedoel ik heb 5 controle foto;s over een periode van een jaar gehad, waar deze niet groter werd of kleiner. Moet ik dit blijven controleren? Of is de kans op kanker hier nihil gezien de onveranderde foto's?

Ik lees weleens dat juist littekens op je longen kunnen resulteren in longkanker! Is het daarom zinvol om dit te blijven monitoren?

Waarom verdwijnt die restafwijking niet? En is dat erg?

Met vriendelijke groet,
Richard

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 09:38 uur

Heb ik gedaan! uitleg gehad dat zij denkt dat dit verder niets zegt en niets mee hoeft te doen..

De longarts hier komt nu met rechter middenkwab syndroom..echter, ik begrijp uit het lezen daarover dat dit heel zichtbaar zou moeten zijn op zijdelingse foto (lateraal). ik heb 6 foto;s gehad.. dan zou toch iemand dit moeten zien en men spreekt enkel van restafwijking en in 2014 dan van plaatatelectase..k weet het ook even niet meer. Ik snap niet dat men niet eenduidig kan zijn

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 09:40 uur

Vraag anders om een verwijzing naar een longarts. Die kan je waarschijnlijk meer vertellen.

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 09:55 uur

maar dat willen ze niet. Is niet nodig!?

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 09:58 uur

Toch nog maar eens in gesprek gaan met huisarts, vertel je bezorgdheid over wat je hebt gelezen, moeilijk allemaal, je wilt gewoon een duidelijk antwoord.
Het zal waarschijnlijk niks ernstigs zijn anders sturen ze je wel door maar snap je onrust wel.

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 10:26 uur

Het probleem is dat men zelf geen foto's heeft en gezien heeft. Die worden niet meer meegestuurd. En je krijgt veel conflicterende info. Nu begrijp ik dat als je veel mensen iets vraagt je ook verschillende meningen kunt krijgen, maar je verwacht enige consensus bij het beoordelen van dingen.

De longarts die nu HIER mij antwoord beschrijft mogelijk middenkwab syndroom.. maar nogmaals.. dat zou toch visueel heel zichtbaar moeten zijn als een waaier vormige verdichting.. niet een streepje.. op laterale foto. ik bedoel dan zou men dit toch onderhand moeten hebben zien. maar je gaat dus zelf weer twijfelen.

Verder schrijft zij dat "Niet iets waarbij je bang bent dat er iets kwaadaardigs (gaat) meespeelt."... echter bij middenkwabsyndroom kun je snel vinden dat een tumor tot de mogelijkheden behoort!?? zijn studies zo te vinden dat 1 op de 5 gevallen door een tumor komen.. tja..dat helpt dan niet mee.

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 10:34 uur

Je kan als je wil je foto’s opvragen in het zkh en aan je huisarts geven en die deze dan laten bekijken. Ik heb al mijn foto’s en scans zelf gezien en vraag bij röntgen altijd of ik hem zelf mag zien:p

Maar aangezien je last hebt van je longen en je lang niet alles op een foto ziet of dingen te zien zijn die niks verklaren, heb je al eens een longfunctie geblazen om je klachten te verklaren? Lijkt mij nuttiger in dit geval, er is al redelijk wat beeldmateriaal.
En de laatste weken is het erger schrijf je, is het mogelijk dat je last hebt van hooikoorts?

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 10:46 uur

Typisch. Heb ik bij Bravis eerder gevraagd, en ook om uitleg van de radioloog, maar kreeg ik niet. Huisarts was verwijzer zeiden ze.
Wat een rare verschillen heb je toch overal.

Ik heb meerdere malen gevraagd om onderzoek, maar de opmerking is steeds "niet nodig" .. de verklaring die ik krijg is idd meer van maagzuur, in stand houden schrapen..waardoor ik dit blijf houden. De link naar mijn longen wordt nooit gelegd.

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 11:00 uur

Ik zie dat dit een serieus onderwerp is dat u al sinds Maart 2017 bezighoud.
U maakt zich zeer ernstige zorgen ondanks de bemoedigende antwoorden van de deskundigen die dit forum rijk is, om nog maar te zwijgen van de deskundigen die u door de jaren heen bezocht hebt.
Deze antwoorden konden u, ondanks hun bemoedigende karakter, niet overtuigen.

Daarom vraag ik me af, zonder op enige wijze afbreuk te willen doen aan uw zorgen, wat het antwoord is dat u op dit topic hoopt te krijgen?
Ik heb namelijk de indruk dat, wanneer de antwoorden bemoedigend zijn of een positieve strekking hebben, u de neiging heeft ze ernstig in twijfel te trekken omdat uw zorgen overheersen.

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 11:13 uur

Ik denk dat voor jou een second opinion het beste is en dan al je uitslagen laten doorsturen en een goede uitleg laten krijgen.
Het lijkt dat er in ieder eval niks ernstigs speelt, daar kun je echt wel vanuit gaan lijkt mij maar je wilt gewoon duidelijkheid.
De longarts hier zegt ook het KAN dit zijn, niks is zeker dus.
Niemand kan een diagnose stellen op een forum zonder achtergrond info, dus de bal ligt bij je arts.
Sterkte

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 11:29 uur

Neem me niet kwalijk Mensch. Het zal inderdaad aan mij liggen.
waar ik naar op zoek ben ? rare vraag..ik neem aan hetzelfde als u en anderen..uitleg en eenduidigheid zodat je iets meer "zekerheid" hebt

Dank je Goudvisje!

Login of registreer om te reageren