Moet ik nu nog steeds mijn longen laten controleren dmv longfoto's

26-05-2019 om 13:33 uur

begin 2017 bleef ik maar hoesten en ergens in maart kreeg ik na lang aandringen een longfoto. daarop was een streperige restafwijking te zien in de rechtermiddenkwab. Het is me nooit helemaal duidelijk geworden of deze te zien was op de front foto..of de zijlingse. Ik heb het vermoeden vooral op de zijlingse foto (gezine de beschrijving) en niet op de foto van de voorkant.

Ik heb sindsdien 5 controle foto's gehad.. de laatste maart 2018, dus een jaar later. gedurende deze foto's is de streperige restafwijking niet groter geworden, maar ook niet kleiner of verdwenen.

Ik blijf maar klachten houden. Soms lijkt het iets minder (schrapen, kuchen, veel slijmgevoel in keel..dikkig slijm).. maar de laatste weken is het weer een drama. Veel kriebelhoest, schrapen, slijm in keel,
Ik ben vorig jaar ook bij een KNO arts geweest die niets geks kon vinden.

Ik hoor ook al jaren een licht wheez/rales geluid als ik lig..net popcorn wat knettert.
Het typische is dat het schraperige kriebelgevoel lijkt te stoppen als ik snachts slaap en zodra ik 's-ochtends wakker wordt en begint te praten of eten, dan is het er gelijk weer.

vraagjes.

Ik twijfel of ik mijn longen moet blijven laten nakijken op basis van die streperige restafwijking? Ik bedoel ik heb 5 controle foto;s over een periode van een jaar gehad, waar deze niet groter werd of kleiner. Moet ik dit blijven controleren? Of is de kans op kanker hier nihil gezien de onveranderde foto's?

Ik lees weleens dat juist littekens op je longen kunnen resulteren in longkanker! Is het daarom zinvol om dit te blijven monitoren?

Waarom verdwijnt die restafwijking niet? En is dat erg?

Met vriendelijke groet,
Richard

Login of registreer om te reageren
26-05-2019 om 13:51 uur

Over de ernst van je klachten kan ik weinig vertellen.
Je zit blijkbaar in het controlesysteem en daar zou ik maar blij voor zijn.
Regelmatige controle kan geen kwaad en kan zeer geruststellend werken.

Login of registreer om te reageren
26-05-2019 om 13:53 uur

Ik zit niet in een contr0le systeem. die foto's zijn allemaal gemaakt omdat ik deze wilde. De huisarts vond het niet nodig gezien de radioloog verder geen pathologische afwijkingen had gezien behalve de streperige restafwijking

Login of registreer om te reageren
26-05-2019 om 14:24 uur

ok..bizar..ik heb via digi d kunnen inloggen bij H+MC (voormalig Bronovo) waar ik in 2014 ook ooit een longfoto heb laten maken.. wat blijkt nu?

al in 2014 geconstateerd..alleen noemt men het hier iets anders..

Verslag - Thorax - - - : : :
Pijn de borst. Hernia diafragmatica.

Verslag
Overzichtsopname van hart en longen in twee richtingen. Geringe streperige veranderingen in de middenkwab. Geen infiltraten. Geen pleuravocht. Normale centrale en perifere vaat tekening. Normale hartschaduw. Intact skelet. Normale hilaire configuratie beiderzijds. Normale afgebeelde weke delen.

Conclusie:
Geringe streperige verdichting in middenkwab, passend bij subsegmentele plaatatelectase. Verder geen afwijking afgebeeld.

Login of registreer om te reageren
26-05-2019 om 19:05 uur

Ik begrijp er nu eigenlijk niets meer van. Wat is het nu? en waarom kan men verschillende diagnosen geven over hetzelfde wat men ziet? als het plaat atelectasis is van mijn rechter midden kwab is, is dit dan gevaarlijk omdat dit er dan nog steeds zit gezien de foto's in 2017 en 2018? en waarom is het alleen op de zijlingste foto te zien..? Ik kan zien dat ook bij het Bronovo men dit alleen op de zijlingse foto zag.

Login of registreer om te reageren
26-05-2019 om 19:12 uur

Ik denk dat je dit toch het beste aan je eigen arts kunt vragen.
Wat zei je arts er dan over in het verleden?
Hoop dat je vlug antwoorden krijgt

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 05:45 uur

Niets Goudvisje!

Over de bevindingen van 2014. plaatatelectase! is nooit doorgegeven aan mijn huisarts. Staat wel in het verslag van de radioloog, maar niet in de brief naar mijn huisarts.
over de foto's van 2017 en 2018: deze heb ik op eigen verzoek aangevraagd via de huisarts gezien ik bleef hoesten en men toen deze zelfde "afwijking"zag, maar toen noemde men het een restafwijking omdat men dacht dat ik eerder dat jaar (2017) mogelijk een longontsteking had gehad ( ik was toen flink ziek..griep). Maar blijkbaar zat deze "afwijking"er toen al. In feite hebben de artsen in beide keren niets gezegd of gedaan

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
27-05-2019 om 07:58 uur

Het lijkt wel slim eens goed uit te zoeken wat het is, kan een middenkwab syndroom zijn, een zwakke plek in de long met steeds infecties
Niet iets waarbij je bang bent dat er iets kwaadaardigs (gaat) meespeelt.
5 foto in een jaar is veel, dan is t soms handiger 1 maal goed te kijken met oog op wat langere termijn.

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 08:02 uur

Ok , ik zelf zou dan aan nemen dat het niet om iets belangrijks gaat of iets ernstigs.
Maar begrijp wel dat je een toelichting wilt, ik zou de huisarts opbellen en je bevindingen doorgeven en bespreken met hem of hij er achter aan gaat en je duidelijkheid wilt.
Ik zelf heb ook een paar "afwijkingen"op longscan maar bij mij is dit onschuldig, dat wil je gewoon graag weten en snap ik zeker wel.
Succes!

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 09:26 uur

Dank voor uw antwoord. Ik ben bij de huisarts geweest en die zegt dat de bevindingen verder geen noodzaak zijn om verder te kijken. Er is niets aan de hand. ik weet het dus ook niet meer. Ik heb net rechter middenkwab syndroom opgezocht. Maar dat zou toch simpel te zien zijn op een longfoto? (lateraal)? Dan zou men dit toch moeten melden? Om nu terug te gaan en dit weer te opperen, dan wordt het voor hun misschien wel erg hypochonderig.

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 09:29 uur

Je kunt toch vertellen dat wat je in je status hebt kunnen lezen online en je je zorgen maakt en graag een duidelijke uitleg wilt hebben,omdat er nooit iets verteld is.
Je maakt je zorgen dat is wat anders dan hypochonder gedrag.
Sterkte.

Login of registreer om te reageren