Kan astma vocht achter de longen veroorzaken?

24-05-2019 om 09:49 uur

1,5 week NA kuur met antibiotica tegen langdurige droge hoest, kreeg ik plotseling s'nacht een enorme druk op mijn borstkas. Ik kon amper lucht krijgen (paniek ook). Liggend en bij de kleinste inspanning heb ik een piepende uitademing.
De huisarts neemt het niet zo nauw. De longarts wel. Hij zei dat ik echt vocht achter de longen heb en dat dit gevolg is van astma

Mijn vraag:
- waardoor kan een astma (in de nacht) getriggerd worden
- kan astma vocht achter de longen veroorzaken ?

Mijn BNP-waarde zijn laag en er zijn geen aanwijzingen dat het aan mn hart ligt. Bloeddruk en pols allemaal binnen normale waarden.

Alvast bedankt
Morris

Login of registreer om te reageren
24-05-2019 om 10:03 uur

Hoi Morris, wat een nare klachten. Misschien is het goed om je leeftijd even te vermelden. Met dit soort klachten maakt het wel uit of je 25 of 85 bent. Op je 85e raakt je hart meestal "versleten".
Het hoeft niet van het hart te komen, het kan ook vanwege een nierprobleem veroorzaakt worden.
Maar heeft de longarts geen nader onderzoek voorgesteld?
En heb je geen luchtwegverwijder(s)? Kort- of langwerkend.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-06-2019 om 15:46 uur

dag Morris
astma zelf geeft niet zonder meer vocht achter de longen. met vocht achter de long bedoelen we wat teveel vocht tussen de 2 longvliezen. astma speelt zich af in de luchtwegen, de vertakkingen van de luchtpijp. wat wel kan gebeuren bij astma is dat je een longinfectie krijgt waardoor irritatie van het longvlies en daardoor ook wat vocht achter de long, of dat bij astma kleine luchtwegtakjes afgesloten zijn met taai sputum; achter zo'n gebied kan de long dan wat samenvallen waarbij er ook wat vocht achter de long kan ontstaan. maar dat zijn toch wat zeldzamere situaties. en watr je beschrijft past daar ook niet erg bij.
astma kan 's nachts erger zijn doordat overdag gebruikte medicatie uitgewerkt raakt, doordat je misschien veel blootstelling hebt aan huistofmijt, en ook omdat je eigen hormoonhuishouding je in de nacht slechter beschermt tegen astma. soms speelt irritatie van de slokdarm een rol, doordat er wat maagzuur terugloopt. dat kan pijn op de borst geven en ook een evrergering van astma.

Login of registreer om te reageren