Ik ben nieuw hier, ik stel me graag even voor.

08-05-2019 om 10:21 uur

Hallo,

Ik ben nieuw op het longforum. Graag wil ik me even voorstellen. Ik heb de diagnose astma nu bijna een maand geleden gekregen. Het is een hectische, zorgelijke tijd, er komt veel op me af. Ik hoop op tips, advies en een luisterend oor hier op het forum.
Ik ben getrouwd, 35 jaar, moeder van 2 dochters van 5 en 7 jaar. In november van vorig jaar zijn de klachten begonnen. Steeds het gevoel dat er "iets" in mijn longen zat. Maar dan ging het weer weg, of had ik er alleen last van na het fietsen en ging het na een tijdje weer weg. Kinderen en ikzelf meerdere keren verkouden en grieperig gedurende de winter, dus dan is het normaal dat je wat slijm ophoest of wat reutelend ademhaalt toch?
Nou niet dus, bleek toch wel degelijk astma achter te zitten. De grootste oorzaak is waarschijnlijk ons 100 jaar oude huisje, vol vocht, tocht en schimmel. Want aan mijn leefstijl zal het niet liggen volgens de HA.
Ik heb nog nooit medicatie gebruikt in mijn leven tot nu. 2x per dag Flixotide inhaleren en Ventolin zonodig. Dit helpt, ik heb weer meer lucht! Maar ik vind de bijwerkingen niet mis! Ik zou graag zonder medicatie willen. Daarom zoek ik het in mijn leefstijl.
Er komt heel veel op me af nu. Kunnen wij verhuizen? Hoe lang duurt het wachten op een huurwoning? Kan ik een medische urgentie krijgen? Wat kan er nu al in huis gedaan worden om de luchtkwaliteit te verbeteren? Er gaat echt een wereld voor me open!
Niet alleen in ons huis maar ook voor mijzelf:
Wat wordt er vergoed vanuit de basisverzekering? Ketenzorg? Wat houdt dit in? Heb ik hier recht op? Wat kan ik doen qua sport/beweging om mijn longen te "trainen"? Andere voeding? Saneringsdeskundige... Enz. enz.

Als jullie nu al tips hebben dan hoor ik het graag.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal tot nu toe.

Login of registreer om te reageren
08-05-2019 om 12:29 uur

Via het longfonds kan je tips vinden om je huis te saneren, blijven bewegen is altijd goed zeker ook voor je longen. Zoek iets wat je zelf leuk vindt, dan is het ook makkelijker vol te houden:) 2x per week sporten is om je conditie te behouden en 3x wordt aangeraden om je conditie te verbeteren.
Je zou de woningbouw kunnen bellen en vragen of dit een medische noodzaak is om te verhuizen, denk dat het dan wel onderbouwd moet worden door een arts.
Verder zou je naar een goede homeopaat kunnen gaan, liefst een die ook kennis heeft van de reguliere geneeskunde. Zo ben ik erachter gekomen dat ik beter lactosevrij en glutenvrij kan eten en zoveel mogelijk histaminebeperkt. Wellicht kom je zelf ook achter adviezen die bij jou passen, waardoor je misschien minder medicatie nodig hebt.

Login of registreer om te reageren
21-05-2019 om 22:16 uur

@Nckiie dankjewel voor je reactie. En dankjewel voor de tips! Qua voeding, zou ik dan niet beter naar een orthomoleculaire voedingsdeskundige, natuurgeneeskundige of dietist gaan?

Login of registreer om te reageren
22-05-2019 om 05:47 uur

Ik ben naar een homeopaat gegaan die ook orthomoleculaire voedingsdeskundige is. Hij heeft bij mij getest waar ik last van heb, overgevoelig/allergisch voor ben. Daarna ben ik met dat advies naar een diƫtiste gegaan om het plan uit te werken inclusief voldoende eiwitten en calcium in mijn geval.

Login of registreer om te reageren