Neusspoeling

19-05-2019 om 14:46 uur

Goedemiddag, ik heb astma, eczeem, en chronische sinusitis.. blijkt.
Nu op advies longarts met rhinohorn spoelen.
Ik heb dat 2 x gedaan.....per ongeluk met keuken zout met jodium

Login of registreer om te reageren
20-05-2019 om 13:24 uur

De meerwaarde van nasaal spoelzout
Mensen die hun neus spoelen met een zoutwateroplossing hebben vaak te maken met een gevoelig, geïrriteerd, beschadigd of ontstoken neusslijmvlies. Spoelen met alleen natriumchloride (zeker wanneer er jodium aan is toegevoegd) kan het neusslijmvlies verder irriteren.

Om dit effect te neutraliseren wordt door KNO artsen de voorkeur gegeven om de neus te spoelen met een combinatie van natriumchloride (NaCl) en natriumbicarbonaat (NaHCO3). Hierdoor wordt nasaal spoelzout met natriumbicarbonaat als zachter, comfortabeler voor de neus ervaren dan wanneer alleen NaCl wordt gebruikt. Daarnaast leidt de reactie van natriumbicarbonaat in contact met water tot een extra reinigend, anti-septisch effect. Het zorgt voor een betere oplossing van taaie, vastzittend slijm en neutraliseert ontstekende stofwisselingsproducten.

Deze info heb ik gevonden, wat op meer sites staat dat NaCl met natriumbicarbonaat wordt aangeraden, omdat dat je neus minder irriteert en hieruit maak ik op, wat Daantje ook al zei, dat jodium zorgt voor meer irritatie al dan wel of geen verkooppraatje. Mijn kno-arts zei dat ik gewoon keukenzout zonder jodium kon gebruiken

Login of registreer om te reageren
20-05-2019 om 13:31 uur

Klinkt als onzin. Nacl/fysiologisch zout zorgt (mits de concentratie goed is) echt niet voor irritatie.

Natriumbicarbonaat, baking soda lijkt me niet zo natuurlijk in je neus.

Login of registreer om te reageren
20-05-2019 om 13:43 uur

@Daantje geen idee, maar blijkbaar is dit een samenstelling van dos medical spoelzout en ik had daarbij wel minder irritatie, maar vond het nogal duur xD het is dat het bij de nasofree erbij zat. En met keukenzout werkt het ook gewoon:)

Login of registreer om te reageren
20-05-2019 om 16:00 uur

Dankje @Nckiie voor je post.
Ik neig toch eerder naar @Daantje dat het meer lijkt op geldklopperij.

Login of registreer om te reageren
21-05-2019 om 09:59 uur

Ik persoonlijk vind het zo jammer dat er niet eens goed onderzoek komt! Waarom mensen met astma zoveel sinus problemen. Telkens weer krijg ik het antwoord, geen nieuwe inzichten!

Één keer niet spoelen en mijn keel loopt vol via de achterkant. Dus spoelen, spoelen en nog eens spoelen. Denk aan uitkoken ofsteriliseren rhinohorn mensen.

Een klein verhaaltje: op de toverberg waren twee mensen die bij het spelen van een spelletje een zak pepermuntjes hadden gegeten. Van de kruimels onderuit het zakje hadden ze wat lijntjes gemaakt op de grote tafel in de huiskamer

Login of registreer om te reageren
21-05-2019 om 10:02 uur

Oeps halve bericht weer eens weg:(

De volgende dag moesten zij zich melden bij de leiding en kregen onder uit de zak!
Wij lagen dubbel.

Misschien moet ik ook eens wat van dit spul snuiven, krijg ik in ieder geval een frisse neus

Login of registreer om te reageren
21-05-2019 om 11:33 uur

https://www.ariez.nl/project/ntvaa/

Als je daar zoekt op 'astma allergische rhinitis' dan vind je wel artikelen die daarover gaan. Er wordt echt wel onderzoek naar gedaan.

De luchtwegen zijn één geheel (one airway theorie). Zowel je neus als je onderste luchtwegen/longen reageren bij astma op prikkels.

Login of registreer om te reageren
21-05-2019 om 12:25 uur

@jippie46 ,whahaha, wat een lol kun je dan hebben! Zo deden wij verstoppertje op Heideheuvel, ging lekker snel met al die copd-ers , niemand kon zich vlug en ver verstoppen, onderbroekenlol :-j

Login of registreer om te reageren
15-07-2019 om 21:18 uur

Na jaren weer eens ingelogd op dit forum. Allemaal dappere strijders hier, hulde! Ik ben zelf medicatie af. Nu inmiddels 58 jaar en ipv slechter alleen maar beter geworden. Jaren lang medicatie gehad als Seretide en allerlei andere corticosteroïden bende in neus en als oogdruppels. Diverze zorgverleners bezocht, trajecten gedaan, waaronder Heideheuvel. On topic: Lees onderstaande oude post van mij.

https://www.longforum.nl/discussion/18701/zelf-sinus-spoelingen-doen-th…?

Gewoon keukenzout is prima, doe ik zeker al zo'n 10 jaar. Gedistilleerd water, met klem aanbevolen door de Amerikaanse gezondheid overheidsorganisatie, ook niet. Gewoon water uit de douche kraan. De sinus spoelingen doe ik onder de douche, paar keer per week. Zoals te lezen in mijn post, doe ik er ook wel eens iets bij, zie mijn topic.

Tegenwoordig zeer gecharmeerd van tea-tree oil. In mijn Spa flesje van 500 ml slechts 2-3 druppels nodig, kost dus een drol. Doe ik ook in mijn Freeway-Elite vernevelaar. Gewoon wat kraanwater en 2-3 druppels tea-tree en inhaleren maar. De gedachte erachter is dat je je sinus holtes en longen onaantrekkelijk maakt voor allerlei soorten smerige bacterieën en schimmels (aspergillus!) die ik in het verleden regelmatig had. Ik heb ze niet meer! Infecties zijn echt de dooddoeners. Geen infecties, geen (dik) sputum en dus geen moeilijke ademhaling en dus geen hyperventilatie.

Probeer maar eens een tijdje. En nee, niet met de long- of huisarts overleggen. De meeste medici zijn er sceptisch over of zeggen dat het schadelijk is. Want nooit geleerd in de opleiding. Maar gewoon gezond verstand gebruiken en goed luisteren naar ervaringsdeskundigen is niet iets wat voor de meeste profs een standaard werkwijze is. 'n Enkeling kan er wel in mee gaan. Nou, ik ben er nog en ben me er alleen maar beter bij gaan voelen!

Login of registreer om te reageren
16-07-2019 om 13:09 uur

@charliefox niet iedereen mag en kan vrijelijk teatree olie gebruiken hoor. Er zijn overgevoeligheidsreacties gemeld, zoals netelroos, blaasjes en oedeem. Je moet er niet aan denken dat dit in je longen zou gebeuren!
Het was mij aangeraden voor behandeling van een hotspot bij een kat. Keek ik later thuis eerst op internet, blijkt het uiterst giftig te zijn voor katten en mag je dus niet inzetten! Dus als jij er baat bij hebt, prima, maar zet dat niet zo zonder enige waarschuwing op een open forum.

Login of registreer om te reageren