Hallo

18-05-2019 om 10:20 uur

Mijn naam is nanda, en ik ben 42 jaar. Afgelopen vrijdag heb ik te horen gekregen dat ik copd heb. Gelukkig nog licht. Nu moet ik ook 2 scans ondergaan omdat de arts ook aan longemfyseem dacht.
Ik rook(te) nog en moet per direct stoppen en wil dit ook wel doen.
Iķ ben erg geschrokken en vanmorgen werd ik wakker en toen kwam t eigenlijk pas echt binnen.
Ik heb 2 kinderen van 11 en 13 en wil nog veel met ze doen en van ze genieten.
Ik hoop hier mijn ei soms kwijt te kunnen en tips te krijgen.

Login of registreer om te reageren
18-05-2019 om 11:27 uur

Welkom Nanda,

Het is ook schrikken, lees maar op het forum en vragen mag natuurlijk altijd. :)
Stoppen met roken is heel goed. Zeker nu je het in een lichte vorm heb.
Ik heb ook copd 4.

Groetjes Anna

Login of registreer om te reageren
18-05-2019 om 12:24 uur

Welkom hier, heel goed dat je wilt stoppen en ook echt nodig, zo kun je heel lang stabiel blijven! Vraag hulp bij huisarts of longarts wanneer het lastig is.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
20-05-2019 om 06:13 uur

Goedemorgen Nanda, en welkom op het longforum.

Fantastisch nieuws dat je de stap wilt zetten om te stoppen met roken.
Daarmee bewijs je jezelf een enorme dienst.
Mocht je er enorm tegen op zien, of merk je dat je wel graag wilt maar dat de verslaving zijn kop blijft opsteken, maak dan direct een afspraak bij de huisarts.
Er zijn veel mogelijkheden tot hulp en bijstand.

Heel veel succes

Login of registreer om te reageren
20-05-2019 om 10:36 uur

Je kunt op talloze manieren stoppen: Van pillen en pleisters tot acupunctuur en e-sigaret.
Die laatste geeft zeer goede resultaten. Ik ben na 46 jaar roken probleemloos gestopt middels dampen zoals dat heet. Ook mijn huisarts en longarts ondersteunen mij daarin.
Beide niet doen is wellicht de gulden weg maar over het algemeen niet de meest succesvolle.

Login of registreer om te reageren