Longrevalidatie wanneer wel en niet

17-05-2019 om 15:42 uur

Vanwege mijn astma heeft de longverpleegkundige mij fysio aangeraden.
Daar ben ik 2 keer geweest en die kan weinig voor me doen. Bij inspanning zakt de po2 en ben ik benauwd. De fysio adviseert longrevalidatie. Dit heb ik besproken met de longarts. Zijn reactie was dat mijn longfunctie daar te goed voor is. Astmaaanvallen verlopen grillig. Nu in het voorjaar veel last van pollen. Net geprobeerd stoep te vegen en hup het is weer mis. Zuurstof onderuit en heel hoge hartslag. Sta nu met de rug tegen de muur. Buiten zijn nu en n beetje iets doen zit er niet in.
Zo holt Mn conditie nog meer achteruit.
Eerder schreef ik dat ik in de winter aan zee totaal geen last heb.
Nu 3x2 Foster, Alvesco, rupafin, neus en ogenmedicatie
Hopelijk is er nog een goed advies.
Met vriendelijke groet, Ell

Login of registreer om te reageren
17-05-2019 om 15:44 uur

Kan de fysiotherapeut geen longrevalidatieprogramma voor je maken zodat je in elk geval conditie op kunt bouwen als je longarts niet achter verdere revalidatie staat?

Login of registreer om te reageren
17-05-2019 om 17:13 uur

Naar mijn mening een verkeerde interpretatie van de longarts voor een longrevalidatie in NL. Je gaat niet revalideren om je longfunctie te verbeteren maar te leren omgaan met je ziekte in t dagelijks leven en ook inzicht te krijgen hoe jou longen/lichaam reageren op (welke) prikkels. Hoe je je conditie kunt opbouwen en hoe je je ademhaling reguleert bij een aanval, huffen komt aan bod enz enz.
Je zou een second opinion kunnen vragen elders, bv in n expertisecentrum. Maar wat Daantje zegt kan ook, bij de fysio gaan trainen. Zo heb ik lang in n longgroep twee x per week aan mn conditie gewerkt met n eigen schema.
Hoop dat er een oplossing komt voor je!

Login of registreer om te reageren
20-05-2019 om 09:03 uur

Hallo Ell,

Je hebt al goede tips gekregen van Daantje en Milly. Veel informatie over longrevalidatie kun je vinden op onze website https://www.longfonds.nl/copd/behandeling-van-copd/longrevalidatie

Bespreek het anders nog eens met je longarts, want longrevalidatie heeft niet alleen te maken met het verbeteren van je longfunctie. Het is heel breed. Wij raden je wel aan je polis na te kijken of contact op te nemen met je zorgverzekering betreffende de vergoeding als je longrevalidatie krijgt.

Mocht je er over willen praten, dan kun je ons altijd even bellen op 033-4341212,

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren