Luchtweginfectie wordt meteen een bronchitis

16-05-2019 om 09:04 uur

Beste longartsen,

Ik heb astma en gebruik daarvoor montelukast en symbicort. Daarnaast gebruik ik flixonase. De laatste jaren ontwikkelt een luchtweginfectie zich bij mij meestal in korte tijd tot een bronchitis. Al snel na de eerste verschijnselen voel ik dan dat de infectie de longen heeft bereikt. Vroeger bleef een infectie bij mij ook vaak beperkt tot de bovenste luchtwegen. Is er hier een verklaring voor te geven en is er een manier om te voorkomen dat een infectie meteen 'doorzet'? Bij de eerste verschijnselen verhoog ik al de dosis symbicort, maar kennelijk is dat niet voldoende. Alvast dank voor uw reactie en met vriendelijke groet.

Login of registreer om te reageren
18-05-2019 om 06:01 uur

Mag ik je iets vragen; gebruikte je vroeger ook al de coricosteroiden? In de lijst met bijwerkingen van veel coricosteroiden staan: grotere kans op: longontsteking en bronchitis.

Login of registreer om te reageren
18-05-2019 om 09:55 uur

Ik gebruik al ongeveer 25 jaar corticosteroïden en de ontwikkeling waar ik het nu over heb is ongeveer zes jaar aan de gang. In 2017 heb ik kinkhoest in een zware vorm opgelopen (met naast het kenmerkende hoesten ook veelvuldig flauwvallen, een ontstoken luchtpijp (trachea) en grote vermoeidheid). Ik heb het idee dat ik sindsdien nog gevoeliger ben geworden voor het ontwikkelen van bronchitis.

Login of registreer om te reageren
19-05-2019 om 09:15 uur

Bedankt!

Ik heb nog even gezocht naar bijwerkingen bij montelukast en ik zag dat een veel voorkomende bijwerking is ontsteking van de bovenste luchtwegen. Bronchitis werd niet genoemd. Ik gebruik montelukast ongeveer 16 jaar en ik ben er altijd van uitgegaan dat bij dit middel de kans op verminderde afweer veel kleiner is dan bij bijvoorbeeld prednison.
Verder kwam ik tegen dat kinkhoest één van de mogelijke oorzaken is van bronchiëctasieën. Ik geloof niet direct dat ik dat heb (ik hoop het in ieder geval niet), maar misschien kan kinkhoest ook leiden tot een mildere beschadiging?

Login of registreer om te reageren
19-05-2019 om 14:42 uur

Spoel je ook je neus met zoutwater? Mij helpt dit om te voorkomen dat een verkoudheid meteen doorslaat op de longen en vaak lukt dat gelukkig dan ook. Zelfs met een zeer verzwakte weerstand door maandenlang prednison op hoge dosis, veel inhalatiecortico’s en dat soort dingen. Ik blijf heel vatbaar, maar ik weet zeker dat ik bronchitis en longontstekingen heb voorkomen op deze manier.
De kno-arts heeft me aangeraden om het standaard 1-2x per dag te doen en te verhogen naar 4x per dag bij verkoudheden en om de nasofree te gebruiken.

Login of registreer om te reageren
19-05-2019 om 20:07 uur

Toevallig gebruik ik sinds een maanden ook de nasofree. In februari heb ik een bronchitis gehad. Aansluitend kreeg ik een bijholteontsteking en een ontstoken buis van eustachius, met verminderd gehoor tot gevolg. Toen ben ik met neusspoelen begonnen. Helaas heeft het niet voorkomen dat ik twee weken geleden opnieuw een bronchitis heb opgelopen. Ook mijn gehoor is weer achteruit gegaan. Ik blijf wel doorgaan met spoelen, want ik heb het idee dat het een positief effect heeft.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-05-2019 om 16:00 uur

beste
om al vroeg bij toename van symptomen de symbicort te verhogen is een prima selfmanagement plan. er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je bovenste en onderste luchtwegproblematiek zich wat anders gedraagt; soms ontwikkelen zich neuspoliepen die een negatief effect hebben. wellicht is je leef of werksituatie veranderd. een nieuw medicatie voorschrift kan een rol hebben zoals ace remmers of betrablkokkers (ook als ze bijv in oogdruppels zitten). wanneer de maagingang op een gegeven moment minder goed sluit kan dat verergering van astma geven. het kan ook zijn dat een astma zich in de loop der jaren wat vervelender gaat gedragen, zoals bij vrouwen in en na de menopauze. kortom een hele checklist. het zal er toch op aankomen dit langs te lopen met je arts. beterschap!

Login of registreer om te reageren
25-05-2019 om 15:15 uur

Bedankt voor uw reactie. Ik zal de mogelijke oorzaken langslopen met mijn huisarts. Zelf denk ik dat de kinkhoest ook een mogelijke factor is. Nog steeds heb ik bij een luchtweginfectie soms een hoest die in de buurt komt van de typische kinkhoest. Flauwvallen treedt niet meer op, maar nog wel steeds af en toe hoesten met bijna wegraken.

Login of registreer om te reageren