Er zijn maar 2 opties zegt de dokter

14-05-2019 om 12:23 uur

Hallo allemaal, mijn moeder heeft een longfoto moeten laten maken, omdat ze al een paar maanden hoest (wel met griep gestart, ook samen met ons). Nu heeft ze eindelijk een antibioticakuur gekregen en die is aangeslagen. Het hoesten en de benauwdheid zijn nagenoeg weg. Maar op de longfoto die ze ook moest maken was een klein vlekje te zien onderin haar rechterlong. De rest van haar longen is schoon.

De dokter zei dat het geen longontsteking (volgens degene die de foto had genomen) was, maar het zijn of twee ribben die over elkaar heen zaten net op dat moment OF een tumor. Maar we hoefden ons nog geen zorgen te maken, maar dat doen we natuurlijk wel.

Nu lees ik hier op het forum en op internet dat er wel degelijk andere mogelijkheden kunnen zijn. Morgen heeft ze de scan, heel eng. Hoe komt het dat ze zo stellig zijn dat er maar 2 opties zijn? En is er nog wel gewoon hoop op meerdere opties?

Ik heb overigens op dit moment dubbele longonsteking en mijn dochtertje zit tegen longontsteking aan (twijfel) en ook beide antibiotica kuur gekregen. Zou het niet gewoon hetzelfde kunnen zijn?

Alvast heel erg bedankt voor het antwoord,
Gr. Ano

Login of registreer om te reageren
14-05-2019 om 12:30 uur

Hoi Ano, misschien is het goed om er nog even bij te vermelden wat de leeftijd van je moeder is, of ze gerookt heeft. Ik denk niet dat je hier een concreet antwoord kunt verwachten, een vlekje is een te vage aanduiding. Morgen is de scan, wanneer krijgt ze de uitslag dan?
De uitspraak: Twee ribben over elkaar heen, heb ik persoonlijk nooit eerder gehoord. Tuurlijk maak je je zorgen, maar ik vrees dat er niets anders opzit van de uitslag van de scan af te wachten. Hopelijk met goed nieuws. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
14-05-2019 om 12:35 uur

Hallo Thirza, dank je wel voor je antwoord.
Dat van twee ribben over elkaar heen bedoelen ze denk ik wat ik hier las... "of een drogbeeld zijn omdat toevallig een aantal normale strukturen over elkaar heen vallen op de foto "
Mijn moeder is 62, en heeft gerookt van haar 14 tot met 29 jaar. Als het goed is krijgt ze de dag erna al de uitslag zei de huisarts.

Login of registreer om te reageren
14-05-2019 om 14:09 uur

Okay, dus ze is al meer dan 30 jaar een niet-roker. Ik begreep van mijn longarts dat de grootte en de groei van een vlekje bepalend zijn. Bij veel mensen wordt een vlekje gevonden op een thoraxfoto en niet in alle gevallen betekent dit kwaadaardig. Maar spannend is het! Wel fijn dat ze snel een uitslag krijgt.

Login of registreer om te reageren
15-05-2019 om 06:38 uur

Ja, gelukkig wel. En ze hadden het over een klein vlekje (dus nog kleiner dan een vlekje toch ;) ) Ik zal het wel even laten weten als we de uitslag hebben!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-05-2019 om 08:02 uur

Beste Ano

Het is natuurlijk verontrustend om te horen dat er een vlekje op de longen is te zien. Dan ga je je gelijk zorgen maken om longkanker. Naar aanleiding van je informatie is longkanker helemaal niet waarschijnlijk en is een restafwijking na een longontsteking na de griep veel waarschijnlijker. Maar om het zeker te weten heeft de longarts van je moeder een CT scan aangevraagd. Andere opties kunnen zijn litteken van iets van vroeger. Drogbeeld, dwz dat er op de gewone foto iets lijkt te zitten maar dat op de CT scan blijkt dat er niets zit. Hopelijk valt de uitslag mee. Sterkte!

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
15-05-2019 om 09:05 uur

Beste Serge, super bedankt voor het geruststellende antwoord. We hopen heel erg dat het dat is! Ik laat het nog even weten hier. Nogmaals bedankt. Gr. Ano

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 12:48 uur

Goed nieuws! Er was op de scan helemaal niks te zien! Waarschijnlijk overbelichting geweest. Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Gr. Ano

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 13:12 uur

Gelukkig maar, weer een zorg minder. :)

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 13:23 uur

Geweldig Ano!! Wat een opluchting he.

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 13:28 uur
Reactie op Anna50

Gelukkig maar, weer een zorg minder. :)

Reactie op Thirza

Geweldig Ano!! Wat een opluchting he.

Nou zeg dat wel... heb nog nooit zo hard gehuild van blijdschap.
Nu besef je pas hoe erg zoiets kleins als zo'n foto je leven op zijn kop kan zetten en dan pakt het bij ons goed uit. Heel erg dankbaar voor.

Login of registreer om te reageren